Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Time Capsule 2TB - otroligt slö filöverföring

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte mig en 2TB Time Capsule igår men känner mig än så länge rejält besviken på den
Tanken är att använda den som nätverksdisk samt smidigheten att kunna köra lite Time Machine-backuper mot den.

Har en Thomson TG787-router från Telia (ADSL) framför den som agerar dsl-modem. Därefter har jag kopplat TC'n till denna med en tp-kabel. Har därefter stängt av wireless mode i Thomsonburken samt skapat ett nytt wifi-nät på TC'n. Kör även TC'n i bryggläge, med andra får Thomson-routern fortfarande dela ut DHCP-adresser.

Internet går precis som förut, mycket snabbt och svarar fort. Jag har en 6-8 mbit uppkoppling och får ca 6,8-7 mbit på bredbandskollen, precis som förut, så här är det inga problem.

Problemet uppstår när man ska föra över filer från mina macar över till TC'n. Gjorde en första Time Machine-backup igår på ca 30 gb i wifi-läge. Den pinnade dock på helt okej vad jag kan minnas. Men det är när man ska föra över filer till TC'n i finder som det går oooootroligt slött. Just nu kör jag med kabel mellan min Macbook och TC'n, får gigabit på kopplingen men försöker att överföra några gb data, går något helt sjukt slött. Ibland står den helt stilla några minuter, sen kör den över några mb.

Något måste vara fel här? Kan det vara min konifuration som spökar? Jag har dock googlat runt lite nu på morgonen och förstått att jag är långt i från ensam om problemet världen över. Känns jäkligt pissigt med tanke på att det är en så pass dyr produkt ändå

Sneglade ett tag på en Netgear ReadyNAS, och hade jag googlat allt lite tidigare hade det nog blivit en sådan istället.

Någon som har förslag på åtgärder?

/Jonas

Är det så att din Time Capsule används som backupdisk samtidigt som du försöker spara data på den? Är den full?

Kan du testa ansluta en USB hårddisk till din Time Capsule för att jämföra om det går snabbare?

Nej, jag har testat att föra över filer både när den kör en backup och när den inte gör det. Inte någon märkbar skillnad. Och den är inte full, tvärtom.
Dock ökade hastigheten på överföringen efter jag skrivit inlägget ovan. Den stod liksom och tuggade på ca 200 mb av 20 gb men efter ett par minuter när jag åter igen kollade till datorn så var den nästan klar med överföringen?! Väldigt mysko.

Känner dock fortfarande en liten liten oro över hur det ska gå att köra iphoto biblioteket ifrån TC'n och kunna använda det på min macbook över wifi på ett behagligt sätt. Detta kanske är en grej som inte spelar så stor roll vilken NAS-lösning man än kör ...

En annan grej som störde mig lite, men det kanske inte har med TC'n och dess konfiguration att göra. Om jag tex går in i mappen Data på TC'n via finder på min Macbook och därefter, låt oss säga, skapar en mapp. Därefter går jag in i samma mapp från min Mac Mini då kan den mappen vara markerad med ett litet rött "stopp-tecken". Precis som jag inte har behörighet att gå in och rådda runt i den ... Men använder hårddisklösen på TC'n.

Någon idé om det?

Ursprungligen av jonas i:

Känner dock fortfarande en liten liten oro över hur det ska gå att köra iphoto biblioteket ifrån TC'n och kunna använda det på min macbook över wifi på ett behagligt sätt. Detta kanske är en grej som inte spelar så stor roll vilken NAS-lösning man än kör ...

Det låter sjukt, olidligt långsamt om du har mycket bilder

Jag tycker det går segt i Aperture mot mitt RAID-bibliotek med 3st 10.000rpm i RAID-0 (Stripe) internt i min Mac Pro och då har jag nästan 300MB/sek. Mot en Time Capsule skulle jag bli glad att få en hundradel av det!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-10 14:48

Att föra över filer till TimeCapsule över Wifi är otroligt segt inte helt ovanligt att medan filerna kopieras hänger sig Findern och den kan inte användas tills den har kopierat klart. Ibland känns det som att köra Classic Findern när man kopierar över stora filer till TC.

//Rob

Ursprungligen av Björnström:

Det låter sjukt, olidligt långsamt om du har mycket bilder

Jag tycker det går segt i Aperture mot mitt RAID-bibliotek med 3st 10.000rpm i RAID-0 (Stripe) internt i min Mac Pro och då har jag nästan 300MB/sek. Mot en Time Capsule skulle jag bli glad att få en hundradel av det!

Det låter ju inte helt bra det här

Ursprungligen av Robo-X:

Att föra över filer till TimeCapsule över Wifi är otroligt segt inte helt ovanligt att medan filerna kopieras hänger sig Findern och den kan inte användas tills den har kopierat klart. Ibland känns det som att köra Classic Findern när man kopierar över stora filer till TC.

//Rob

Är detta generellt från finder --> NAS över wifi? Eller gäller det specifikt TC?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-10 17:39

Generellt.

//Rob

Tanken är väl inte att man ska jobba mot en TC. Att ha iPhoto biblioteket där är att be om stora problem.

Köp en hårddisk, helst firewire och jobba mot den om du behöver mer utrymme så kan du ju alltid ha TC som backup.

Är inte TC Apples variant för vad NAS är för resten av världen? Varför skulle man inte jobba mot en sån enhet?

Jag använder min NAS både som TC/backup för PCs och för bildbibliotek tillsammans med en hel del andra tjänster, det fungerar hur bra som helst och har inga problem med prestanda.

keptang:
Du kan ju börja med att läsa vad Apple skriver om den. Syftet är alltså inte att vara en billig NAS utan syftet är att vara en nätverksbackup.

Citat:

Time Capsule med Time Machine i Leopard eller Snow Leopard är en oslagbar lösning för säkerhetskopiering. Men det innebär inte att användare med Tiger, Windows XP och Windows Vista inte också kan dra nytta av fördelarna med Time Capsule. Eftersom den läggs på skrivbordet som en trådlös hårddisk kan Tiger- och Windows-användare lätt ansluta till Time Capsules hårddisk i det trådlösa nätverket och snabbt och enkelt utväxla och lagra filer.

Säkerhetskopiering är vad fokus ligger på ja.

Samtidigt så bör man kunna använda den som det är beskrivet..

Kanske för mycket begärt.

Vad jag har märkt är att man inte ska använda samma enhet som man kör Time Machine mot till extern lagring. Antingen använder du din TC som backup eller som extern lagring, inte både och. Fick själv problemet att TM började bråka om brist på utrymme på TC'n tills jag flyttade över allt annat från TC'n till en annan extern disk.

Ursprungligen av pmarriott:

Vad jag har märkt är att man inte ska använda samma enhet som man kör Time Machine mot till extern lagring. Antingen använder du din TC som backup eller som extern lagring, inte både och. Fick själv problemet att TM började bråka om brist på utrymme på TC'n tills jag flyttade över allt annat från TC'n till en annan extern disk.

Har läst liknande på nätet, för att kunna använda TC till både Time Machine och som övrig lagring så bör man fördela det på olika partitioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-14 08:56

Själv har jag problem med att min TC står och surrar konstant även fast jag inte använt den på flera dagar så kan den stå och surra o brumma. Brukar då reboota den så slutar det efter ett tag, men är det någon som har koll på orsak för jag har inte lyckats komma till roten av det..

1
Bevaka tråden