Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill man surfa anonymt?

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-01-08 10:12

Hakar på det Adrian B var inne på:
Ni som har så enormt stort behov att kunna surfa anonymt - VARFÖR?
Om vi bortser från att någon enstaka är paranoid och behöver vård, i vilken typ av laglig verksamhet är absolut anonymitet, som inte går att spåra, ett måste?

Det handlar om ren princip för min egen del. Jag anser inte att svenska staten eller annat organ ska ha möjligheten att övervaka min trafik. Jag anser heller inte att Google m.fl. ska få det enkelt att generera sökinformation baserat på mitt sätt att använda internet.

Senast redigerat 2011-01-09 10:15

Ovanstående inlägg har brutits ut från den här tråden:
http://www.99.se/natverk-sakerhet/223307-hur-surfar-anonymt.html

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat!

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 10:32

Av samma anledning som man stänger dörren då man går på toaletten eller lägger brev i kuvert.

  • Medlem
  • 2011-01-09 11:56
Ursprungligen av pesc:

Av samma anledning som man stänger dörren då man går på toaletten eller lägger brev i kuvert.

Man stänger dörren om man antar att det finns en risk att någon annars tittar in. Är man ensam hemma stänger man inte dörren på samma sätt.
Den som surfar anonymt utgår nog från att dennes trafik registreras. Jag är motståndare till övervakningssamhället men inser samtidigt att jag faktiskt är anonym tills dess att jag gör något som kan vara av intresse för den som övervakar.

Ursprungligen av Baron:

Man stänger dörren om man antar att det finns en risk att någon annars tittar in. Är man ensam hemma stänger man inte dörren på samma sätt.
Den som surfar anonymt utgår nog från att dennes trafik registreras. Jag är motståndare till övervakningssamhället men inser samtidigt att jag faktiskt är anonym tills dess att jag gör något som kan vara av intresse för den som övervakar.

Fast du är inte riktigt anonym med tanke på att vår trafik passerar olika "registreringspunkter". Google tycker om att spara information om hur du söker. Försvarets Radioanstalt tycker om att köra din trafik genom ett filter för att se OM du gör något av intresse. Snart ska även tidpunkter för när du skickar ett mail och från var du skickar ett mail lagras. Därför har jag valt att ställa mig bakom en VPN-lösning och skicka ut all min trafik i krypterat format till en server som inte har anknytning till mig. Det gör det hela lite svårare i alla fall.

  • Medlem
  • 2011-01-09 13:16
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast du är inte riktigt anonym med tanke på att vår trafik passerar olika "registreringspunkter". Google tycker om att spara information om hur du söker. Försvarets Radioanstalt tycker om att köra din trafik genom ett filter för att se OM du gör något av intresse. Snart ska även tidpunkter för när du skickar ett mail och från var du skickar ett mail lagras. Därför har jag valt att ställa mig bakom en VPN-lösning och skicka ut all min trafik i krypterat format till en server som inte har anknytning till mig. Det gör det hela lite svårare i alla fall.

Jag vet hur det går till, men jag menar att man försvinner i bruset och märks inte över huvud taget innan man gör något som drar uppmärksamheten till sig.

Ursprungligen av Baron:

Jag vet hur det går till, men jag menar att man försvinner i bruset och märks inte över huvud taget innan man gör något som drar uppmärksamheten till sig.

Det spelar ingen roll om man försvinner i bruset. Det är principen om rätten till att inte bli övervakad utan brottsmisstanke som har gjort det intressant att dölja sin identitet på internet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-09 13:57
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast du är inte riktigt anonym med tanke på att vår trafik passerar olika "registreringspunkter". Google tycker om att spara information om hur du söker. Försvarets Radioanstalt tycker om att köra din trafik genom ett filter för att se OM du gör något av intresse. Snart ska även tidpunkter för när du skickar ett mail och från var du skickar ett mail lagras. Därför har jag valt att ställa mig bakom en VPN-lösning och skicka ut all min trafik i krypterat format till en server som inte har anknytning till mig. Det gör det hela lite svårare i alla fall.

Ja, fast när du är ute och går ser andra människor dig.

Orka bry sig om att Google ska se vart man surfat, vad man gjort. Orka bry sig om ICA-kassören ser vad du köpt. Orka bry sig om att busschauffören vet vart du åker.

När man lägger ner så mycket energi på att inte lämna spår låter det snarare som man har något att dölja, eller att man har skev självbild och tror att någon faktiskt bryr sig om vad du gör på din datorn.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-09 16:00
Ursprungligen av ibish:

När man lägger ner så mycket energi på att inte lämna spår låter det snarare som man har något att dölja, eller att man har skev självbild och tror att någon faktiskt bryr sig om vad du gör på din datorn.

Varför tror alla att syftet med att vara anonym har att göra med brottslig verksamhet? Tänk om du är alkoholist, sexmissbrukare, söker nytt jobb. På vilket sätt har du INTE rätt att vara anonym?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-09 16:18
Ursprungligen av studiox:

Varför tror alla att syftet med att vara anonym har att göra med brottslig verksamhet? Tänk om du är alkoholist, sexmissbrukare, söker nytt jobb. På vilket sätt har du INTE rätt att vara anonym?

Jag är anonym i praktiken, även om jag inte lägger ner energi på det. Informationen som skickas på internet är så oändlig, så att risken att någon bevakar en på måfå är obefintlig. Jag har bättre saker för mig än att tro att halva befolkning har till uppgift att bevaka andra halvan. Visst det finns filter och teknik som spanar efter vissa ord, specifika uppgifter, men i slutändan måste ändå en människa avgöra relevansen. Det är en sak att inte koppla upp sig på okända, oskyddade nätverk på stan, så att man inte åker på nån bedragare som är ute efter bankuppgifter och liknande. Likaså är det självklart att man skyddar sitt egna trådlösa nätverk av samma anledning.

Men att blanda in parametrar som staten och google är på gränsen till sinnessjukt. Vi såg ju för några veckor sedan, inte ens om man bokstavligen mailar Säpo och talar om att man ska spränga det och det stället, hinner informationen sållas i tid.

Ursprungligen av ibish:

Men att blanda in parametrar som staten och google är på gränsen till sinnessjukt. Vi såg ju för några veckor sedan, inte ens om man bokstavligen mailar Säpo och talar om att man ska spränga det och det stället, hinner informationen sållas i tid.

Haha... riktigt roligt (och sant!) inlägg. Inte så smickrande för SÄPO direkt

Jag håller med i det en del redan sagt, många här inne överskattar sin egen betydelse alldeles för mycket. Vi är alla övervakade hela tiden och så har det alltid varit. Din bil är övervakad, du kontrolleras av Radiotjänst, Polisen kontrollerar dig när du kör bil, din läkare vet allt om din hälsa... Varför skulle inte den Nya Tekniken omfattas av en rimlig övervakning?

Ursprungligen av iTiger:

Haha... riktigt roligt (och sant!) inlägg. Inte så smickrande för SÄPO direkt

Jag håller med i det en del redan sagt, många här inne överskattar sin egen betydelse alldeles för mycket. Vi är alla övervakade hela tiden och så har det alltid varit. Din bil är övervakad, du kontrolleras av Radiotjänst, Polisen kontrollerar dig när du kör bil, din läkare vet allt om din hälsa... Varför skulle inte den Nya Tekniken omfattas av en rimlig övervakning?

Varför skulle den det?

Ursprungligen av ibish:

Ja, fast när du är ute och går ser andra människor dig.
Orka bry sig om att Google ska se vart man surfat, vad man gjort. Orka bry sig om ICA-kassören ser vad du köpt. Orka bry sig om att busschauffören vet vart du åker.
När man lägger ner så mycket energi på att inte lämna spår låter det snarare som man har något att dölja, eller att man har skev självbild och tror att någon faktiskt bryr sig om vad du gör på din datorn.

Det finns ingen anledning att ICA-kassören ska se vad jag har köpt (i efterhand) eller att Google ska behålla information om vad jag har sökt. Så länge som jag inte är misstänkt för brott så ska företag och olika stater hålla sig utanför mitt privatliv. Oavsett om jag har något att dölja eller inte för min omgivning.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-09 15:57

Det är ju inte helt sant. Det räcker att du chattar med någon som kan vara intressant att övervaka så blir du också övervakad. Det räcker med att du bor i samma område som någon som är misstänkt för brott för att samtliga samtal som registreras av en mobilmast, inklusive dina.

När det gäller elektronisk kommunikation gäller inte tesen "oskyldig tills motsatsen är bevisad". Förut var det rätt svårt att få tillstånd för telefonavslyssning, men dagens teknik är det hur lätt som helst och det finns ingen som helst garanti att du går säker.

Jag är anonym om jag läser en porrtidning (exempel) på statoilmacken även om macken har övervakningskamera och sparar banden - den enda som kan skratta åt mig är dom som jobbar på macen och tittar på övervakningsbanden.

Om jag porrsurfar finns det många grupper som har möjlighet att kartlägga mina surfanor - jag är inte längre anonym och har inga demokratiska rättigheter att vara anonym längre.

Varför vill man INTE surfa anonymt?

Ursprungligen av jurassic579:

Varför vill man INTE surfa anonymt?

Det skulle jag också vilja veta.

Ursprungligen av jurassic579:

Varför vill man INTE surfa anonymt?

Utmärkt att vända på frågan!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-09 13:22

Ni pratar om staten som övervakar, men hur ser det ut hos bredbandsleveratörerna? Även om jag inte gör något olagligt så vill man kanske inte att bostadsföreningen tex skall kunna se vad deras medlemmar gör.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ni pratar om staten som övervakar, men hur ser det ut hos bredbandsleveratörerna? Även om jag inte gör något olagligt så vill man kanske inte att bostadsföreningen tex skall kunna se vad deras medlemmar gör.

Så sant, har en kompis som bor i ett HSB-hus med Telia-lan. Lanet är helt öppet för alla som bor i något av dem 4 hus på den gården, fint. Hade jag bott där hade jag garanterat kört via VPN.

Jag kör via VPN ändå iofs.

Ingen som har svar på varför man inte ska göra det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-09 13:51

Jag har aldrig begripit rädslan för övervakning från staten. Som om "staten" skulle orka att bry sig. Däremot finns det en massa anonyma galna personer som är beredda att hänga ut och förstöra folks liv. Det är dessa anonyma rättshaverister som så många kämpar för att skydda.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-09 15:57
Ursprungligen av planB:

Jag har aldrig begripit rädslan för övervakning från staten. Som om "staten" skulle orka att bry sig. Däremot finns det en massa anonyma galna personer som är beredda att hänga ut och förstöra folks liv. Det är dessa anonyma rättshaverister som så många kämpar för att skydda.

Näe precis...för staten "orkade" ju inte bry sig när de spionerade på folk via IB...
Klart fan staten orkar bry sig om det gäller något som är viktigt för de styrande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 17:27
Ursprungligen av planB:

Jag har aldrig begripit rädslan för övervakning från staten. Som om "staten" skulle orka att bry sig. Däremot finns det en massa anonyma galna personer som är beredda att hänga ut och förstöra folks liv. Det är dessa anonyma rättshaverister som så många kämpar för att skydda.

Vilken stat?

FRA avlyssnar och kartlägger allt med automatik, utan att personer måste sitta och titta på vad du skriver. Sociogrammen skapas ändå. Detta material delas sedan med andra västerländska övervakningsmyndigheter i t.ex. USA eller Storbritannien. Vi vet inte hur nogräknade USA är när de i sin tur använder Svenskt spaningsmaterial som valuta då de samarbetar med Irak, Israel eller Egypten.

I Sverige finns det många flyktingar från t.ex. mellanöstern. Tänk gärna ett par minuter på vad det kan betyda att alla övervakas och information (som inte nödvändigtvis är "sann") snurrar runt mellan olika staters underrättelsebyråer.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-09 19:10
Ursprungligen av pesc:

Vilken stat?

FRA avlyssnar och kartlägger allt med automatik, utan att personer måste sitta och titta på vad du skriver. Sociogrammen skapas ändå. Detta material delas sedan med andra västerländska övervakningsmyndigheter i t.ex. USA eller Storbritannien. Vi vet inte hur nogräknade USA är när de i sin tur använder Svenskt spaningsmaterial som valuta då de samarbetar med Irak, Israel eller Egypten.

I Sverige finns det många flyktingar från t.ex. mellanöstern. Tänk gärna ett par minuter på vad det kan betyda att alla övervakas och information (som inte nödvändigtvis är "sann") snurrar runt mellan olika staters underrättelsebyråer.

Nej, FRA övervakar allt som PASERAR den svenska gränsen.

Och även om man sitter på VPN så är det ju bara trafiken fram dit som är "anonym". När du kommer ut på internet är allt som vanligt, det finns andra saker att spåra folk än ipnummer.

Ursprungligen av zappee:

Nej, FRA övervakar allt som PASERAR den svenska gränsen.
Och även om man sitter på VPN så är det ju bara trafiken fram dit som är "anonym". När du kommer ut på internet är allt som vanligt, det finns andra saker att spåra folk än ipnummer.

Det påstås att Försvarets Radioanstalt bara har befogenhet att titta på trafik som passerar Sveriges gränser, ja. Jag skulle dock vara en aning skeptisk mot detta och tvivlar på att man inte överskrider sina befogenheter på detta område. Och hur som helst så är det otroligt mycket trafik som passerar över och tillbaka Sveriges gränser genom att mycket routas till och från mellan olika servrar på olika platser.

För övrigt så är väl alla medvetna om att trafiken enbart är krypterad mellan klient och server vad gäller VPN-lösningarna (med en rad undantag som t.ex. direkt kommunikation). Poängen här är ju dock att flertalet enbart är ute efter att försvåra att peka ut VEM som står bakom kommunikationen. Vi vill inte att staten ska kunna se att Kalle har gjort det här och det här på internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-09 19:26
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det påstås att Försvarets Radioanstalt bara har befogenhet att titta på trafik som passerar Sveriges gränser, ja. Jag skulle dock vara en aning skeptisk mot detta och tvivlar på att man inte överskrider sina befogenheter på detta område. Och hur som helst så är det otroligt mycket trafik som passerar över och tillbaka Sveriges gränser genom att mycket routas till och från mellan olika servrar på olika platser.

För övrigt så är väl alla medvetna om att trafiken enbart är krypterad mellan klient och server vad gäller VPN-lösningarna (med en rad undantag som t.ex. direkt kommunikation). Poängen här är ju dock att flertalet enbart är ute efter att försvåra att peka ut VEM som står bakom kommunikationen. Vi vill inte att staten ska kunna se att Kalle har gjort det här och det här på internet.

Jag tror inte att man överskrider de befogenheterna, de har ju PTS i haserna hela tiden. Men givetvis så går i stort sett all trafik över gränsen i alla fall.

Sen finns det ju olika grad av anonymitet. Du skriver att du inte vill att staten ska övervaka din trafik, men hur anonym är du egentligen?
IP-numret är bara en del.
T.ex. så visar du hela ditt namn och bostadsort här, inte så värst anonymt.
Och bara för att staten har ditt IP gör ju inte att de får ut information om dig hur som helst från din ISP.

Ursprungligen av zappee:

Jag tror inte att man överskrider de befogenheterna, de har ju PTS i haserna hela tiden. Men givetvis så går i stort sett all trafik över gränsen i alla fall.

Sen finns det ju olika grad av anonymitet. Du skriver att du inte vill att staten ska övervaka din trafik, men hur anonym är du egentligen?
IP-numret är bara en del.
T.ex. så visar du hela ditt namn och bostadsort här, inte så värst anonymt.
Och bara för att staten har ditt IP gör ju inte att de får ut information om dig hur som helst från din ISP.

Här har jag valt att inte vara anonym. Men jag ska fortfarande ha möjligheten att välja det där jag önskar. Om jag sedan begår brott så ska Polismyndigheten eller annan utredande myndighet givetvis ha möjligheten att begära ut uppgifter om mitt IP. Men det är aldrig någon som hävdat att man inte ska kunna begära ut information vid brottsmisstanke.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-09 19:58
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Här har jag valt att inte vara anonym. Men jag ska fortfarande ha möjligheten att välja det där jag önskar. Om jag sedan begår brott så ska Polismyndigheten eller annan utredande myndighet givetvis ha möjligheten att begära ut uppgifter om mitt IP. Men det är aldrig någon som hävdat att man inte ska kunna begära ut information vid brottsmisstanke.

Då ser jag inte riktigt vad du vill skydda.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-09 20:16
Ursprungligen av zappee:

Jag tror inte att man överskrider de befogenheterna, de har ju PTS i haserna hela tiden.

Ja, just det...FRA läcker info om svenskarna

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-09 14:09

En krypterad VPN-lösning kan vara mycket bra om man kopplar upp sig mot öppna trådlösa nät. Detta för att slippa att diverse inloggningsuppgifter blir kapade.

Bevaka tråden