Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är min Macbook seg som sirap?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har uppmärksammat att min macbook blivit riktigt seg och jävlig senaste tiden. Det badbollas ofta, gärna när jag surfar med Safari eller Firefox, men även när jag skall göra så enkla saker som att öppna en "stack" i docken. Jag använder min dator när jag är ute och lirar musik på klubbar på nätterna och igår när jag skulle iväg fick jag panika iväg och låna morsans dator för att det badbollas mitt i programmet och ljudet tystnar.

Idag bestämde jag mig för att köra en ominstallation av systemet. Gjorde detta och körde tillbaka från en timecapsule-kopia. Ändå segar det lika jävligt. Bara för att testa skapade jag en ny användare på datorn och loggade in med denna. Då flyter datorn på som om den vore nyinstallerad. Vad fan kan det här bero på egentligen?
Och vad är enklast. Att "gå över" till en ny användare eller att försöka lösa problemet med den gamla?

Gå över till en ny användare låter som det kloka valet, så skulle jag gjort.

Min MacBookPro vart också tokseg, så jag gjorde en nyinstallation utan att återskapa användaren och bara flytta tillbaka filer, bilder och musik.
Fast hade varit trevligt att veta varför och att man slipper allt jobb att nyinstallera.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Min MacBookPro vart också tokseg, så jag gjorde en nyinstallation utan att återskapa användaren och bara flytta tillbaka filer, bilder och musik.
Fast hade varit trevligt att veta varför och att man slipper allt jobb att nyinstallera.

Jag har ju en Timecapsule. Hur löste du det rent praktiskt för att få över filerna?
Time-machine gör ju liksom nya mappar å grejjor för varje backup som görs. Hur hämtar jag hem "senast skapade" sakerna eller hur man ska säga?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-08 22:41
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har ju en Timecapsule.

Testa att slå av automatisk säkerhetskopiering. Min MB blev seg som sirap efter att jag köpte en TC och började änvända TM. Gör det numera manuellt och det funkar betydligt bättre.

Ursprungligen av tram:

Testa att slå av automatisk säkerhetskopiering. Min MB blev seg som sirap efter att jag köpte en TC och började änvända TM. Gör det numera manuellt och det funkar betydligt bättre.

har inget med TC att göra alls, TC fungerar utan problem med andra användare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-09 16:28

Se upp med din interna hårddisk ! Den kanske håller på att lägga av.
Har man bad blocks då kan man ofta få rullande badbollar !
Ta snabbt som möjligt säkerhetsbackup.
Boota med annan hårddisk och gör en block scan av din intern hårddisk.....

Ursprungligen av REP:

Se upp med din interna hårddisk ! Den kanske håller på att lägga av.
Har man bad blocks då kan man ofta få rullande badbollar !
Ta snabbt som möjligt säkerhetsbackup.
Boota med annan hårddisk och gör en block scan av din intern hårddisk.....

Kontrollerat hårddisken och det är inget fel på den. Backup är inga problem, har ju en timecapsule vettu.

På inrådan här bestämde jag mig för att göra en flytt till en ny användare. Smidigaste sättet att göra detta på var att logga in som root, skapa en ny användare med administatörs-rättigheter. Sen gå in i home-foldern och flytta över alla foldrar utom "library" till den användaren. Sen skrev jag om rättigheterna på den gamla "users"-mappen så att den nya användaren kunde ta del av de. Sen tog jag helt enkelt bort den gamla användaren med alternativet att inte ta bort users-mappen.

Allt eftersom jag använder program med den nya användaren ser jag ju själv vilka application-support mappar jag behöver använda och kan då enkelt överföra de från min "gamla" usersmapp.

Måste säga att det får tusan så mycket snabbare nu än det gjorde förut. Vad det än var som låg och segade i min gamla library så segade det som tusan. Minns knappt att min Macbook kunde vara såhär snabb!

Det här med att "installera om systemet" kommer från fd PC användare gissar jag. Själv har jag nog inte installerat om systemet mer än en gång senaste fem åren.

Med lite felsökning hittar man oftast det som segar ner datorn - aktivitetshanteraren visar alla processer så den är ett bra verktyg när man söker ledtrådar.

Vad kör ni i bakgrunden? Voddler? Torrents? Skype? Hur mycket minne har ni? Är hårddisken full?

Vi borde faktiskt göra en guide för den som har prestandaproblem! Perfekt jobb för en redaktör.

Ursprungligen av Björnström:

Det här med att "installera om systemet" kommer från fd PC användare gissar jag. Själv har jag nog inte installerat om systemet mer än en gång senaste fem åren.

Med lite felsökning hittar man oftast det som segar ner datorn - aktivitetshanteraren visar alla processer så den är ett bra verktyg när man söker ledtrådar.

Vad kör ni i bakgrunden? Voddler? Torrents? Skype? Hur mycket minne har ni? Är hårddisken full?

Vi borde faktiskt göra en guide för den som har prestandaproblem! Perfekt jobb för en redaktör.

Well, det första jag tänkte på var problem med Hårddisken, så jag började med att reparera alla rättigheter och göra en kontroll av den, men skiv-verktyget tyckte att allt var frid och fröjd. Faktum är att det tidigare avhjälpt problem att köra in OS X från scratch. Jag drömmer väl också om att det kanske är något som spökar i bakgrunden men så ser det inte ut. Sitter inne med 4gig minne och problemet uppkommer om jag så bara kör firefox självt eller hur man ska säga.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-08 22:08

Tack Björnström

Jag har också funderat på detta med att ladda om OS X för vart litet problem som upptäcks/upplevs.
Inte en Windows XP laddade jag om på mina maskiner, fixade och städade om det behövdes istället.

Så det tar emot att höra detta 'installera om-mantra' på ett UNIX-baserat/UNIX-liknande system titt som tätt.
(Kört GNU/Linux sedan 95-96 )

Har exakt samma problem sen ett halvår tillbaka, men orkar inte göra något åt det... Kör inga konstigheter, men ändå. Animationen när man växlar mellan användare hackar (gjorde aldrig det på min gamla G4), första öppningen av Safari på morgonen är segare än segast. Badboll i 2 minuter innan något laddar.

Blir smått tokig, ska det vara så här på "världens modernaste OS"? Kör fan så många fler bakgrundsprocesser på jobb-laptopen med Win 7 och den hackar aldrig.

(Har en mid-2009 Macbook Pro btw)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-10 11:49
Ursprungligen av Leftrustle:

Har exakt samma problem sen ett halvår tillbaka, men orkar inte göra något åt det... Kör inga konstigheter, men ändå. Animationen när man växlar mellan användare hackar (gjorde aldrig det på min gamla G4), första öppningen av Safari på morgonen är segare än segast. Badboll i 2 minuter innan något laddar.

Blir smått tokig, ska det vara så här på "världens modernaste OS"? Kör fan så många fler bakgrundsprocesser på jobb-laptopen med Win 7 och den hackar aldrig.

(Har en mid-2009 Macbook Pro btw)

Provat ny användare?

  • Medlem
  • 2011-01-10 13:15

Såg det här häromdagen:

"Hittade felet!

Jag öppnade typsnittsboken och det visade sig att jag hade en hel del dubletter, men kanske framför allt så saknades det några standardtypsnitt (hur det kommit in dubbletter och hur fanken de andra försvunnit har jag ingen aning om...).

Alles gut igen!"

http://www.99.se/mac-os-x/283680-min-dator-ar-valdigt-langsam-behover-rad.html

Kanske kan vara värt att prova?

Finns säkert en massa att göra, blir mest irriterad att en ny dator är slöare än min gamla PB G4 utan att jag gör något speciellt (varken torrents eller spotify eller flash) och har 60 gig ledigt på hårddisken.

Problemet med att datorn blir seg är att man ofta inte märker det "direkt", utan det smyger sig på lite som en vintersnuva, sen upptäcker man det först när man ligger där en morgon med 40graders feber, eller en superseg dator då

1
Bevaka tråden