Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapar jag en 'passiv informationsskärm' till min helt otekniska mor?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-08 17:36

Blev ett tag osäker på under vilket ämnesområde jag skulle skapa denna tråd - men ni moderatorer får väl flytta den 'rätt' om det behövs...

Problemställning:

Skulle behöva skapa något slag enkelt 'bildskärmssystem'/informationstavla för min helt otekniska mor, så att jag och min syster på ett enkelt sätt kan ge henne relevant och uppdaterad information om allehanda dagliga bestyr och händelser. Skärmen skall på ett enkelt sätt gå att fjärruppdatera, antingen från en annan dator och/eller mobil/iPad... Själva skärmen i sig skall inte kräva någon somhelst tekniks kunskap i handhavandet utan mer fungera som en 'TV' där jag och min syster på ett enkelt sätt kan få fram olika textmeddelanden!

Bakgrund:

Min mor är nu visserligen 88 år, men bor i lägenhet och klarar sig fortfarande någorlunda helt själv (hon får hjälp av hemtjänst några gånger i veckan med städning och att handla). Hon har alltid varit fysiskt aktiv och också mycket engagerad i allt mellan himmel och jord. Naturligtvis tar åldern ut sin rätt, men hon är mycket pigg för att vara född på 20-talet... Däremot är hon, och har alltid varit, helt värdelös på tekniska prylar - knappt att hon klarar byta kanal på TV'n, även om hon använder den nästan varje dag!

Min syster och jag besöker henne så ofta vi hinner och orkar, men utan koll också från hemtjänsten skulle vi inte klara att ha kontroll på hur hon mår och allt hon ev. behöver hjälp med. Hon för själv anteckningar på två (!) olika almanackor och diverse lösa lappar där hon noterar t.ex. om saker som skall göras, grejor som skall handlas och om olika händelser som är viktiga att hålla reda på (födelsedagar, när någon i familjen reser bort/kommer hem igen m.m.).
Hon ringer säkert någon av oss nästan varje dag och kollar av olika noteringar som hon ibland blandar ihop (närminnet sviker hyggligt ofta när man är i hennes ålder).

Och då fick jag en idé om att man på något sätt kunde hjälpa henne med sina egna anteckningar - en 'fjärrstyrd elektronisk almanacka', en passiv informationsdisplay... ??
Den måste vara enkel för mig och min syster att uppdatera och 'idiotsäker' för min mor att använda (den skall i princip bara vara påslagen dygnet runt - enda orosmomentet med detta är att hon är åskrädd och går och drar ut alla sladdar på samtliga apparater hemma när det mullrar ute, vilket gör att man får ägna ett par timmar med att få igång allt igen och t.ex. ställa klockor rätt igen ...)

Är det någon som har en bra idé hur man skulle kunna lösa detta?

Valfri dator+skärm som ni kommer åt via remote desktop/VNC.
Kräver iofs en telefon som har en klient för det, men förutsätter att ni har iPhone eller liknande så är det inga problem.

Er mor behöver inte göra någonting, förutom att titta på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-08 20:14

Jo, tanken har slagit mig och det borde fungera. Funderar dock på om det finns en 'smäckrare' lösning än att koppla in en hel dator - känns lite 'overkill'...

Ursprungligen av Clavius:

Jo, tanken har slagit mig och det borde fungera. Funderar dock på om det finns en 'smäckrare' lösning än att koppla in en hel dator - känns lite 'overkill'...

Jo helt klart lite overkill, men tror inte att det finns så många andra lösningar..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-08 20:22

En iPad på väggen med en kalender via MobileMe?

Digital fotoram med wifi?

En digital fotoram med Wifi som visar en enda bild, som du har på ett dedicerat flickr konto och som du kan uppdatera.

Eller, en digital fotoram/iPad/billig som kan visa en hemsida, som du skapar/uppdaterar och som har en auto-refresh så att den hos din mor uppdateras vid lämpliga intervall.

Dessa alternativ kräver dock att din mor har en bredbandsuppkoppling/wifi (eller att ni pratar med en granne och får snika på dennes wifi).

YBox är ett projekt som verkar vara lite åt det hållet du är ute efter. Dock är det rätt så lofi och hackigt, man måste ju t ex bygga ihop den själv.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-01-09 12:43

Klart intressant projekt! Berätta vad du kommer fram till! Jag funderade på TV med trådlös nätverksanslutning - borde ju vara perfekt, men det känns som alla tv-apparater som har wlan-kort är minst 50"... Lite onödigt stort och dyrt kanske.

Ursprungligen av tomcat:

Klart intressant projekt! Berätta vad du kommer fram till! Jag funderade på TV med trådlös nätverksanslutning - borde ju vara perfekt, men det känns som alla tv-apparater som har wlan-kort är minst 50"... Lite onödigt stort och dyrt kanske.

TV:n i det här fallet måste också kunna ta emot en signal från något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 22:01

Ja, ni ser...
Problemställningen kan ju vid första anblicken verka enkel, men sedan när man börjar gräva i alla alternativ så blir det plötsligt lite 'komplicerat' (eller rättare sagt 'overkill' - alldeles för avancerade lösningar för ett enkelt problem). Har själv funderat över både iPad, digital fotoram, 'passiv' dator med skärm m.m. men ingen lösning känns självklar.

Tack ändå för alla tips - har ni mer?

Den som har en smart idé sitter också på en produkt för marknaden!
Det finns idag 1,7 miljoner ålderspensionärer i Sverige idag.
En övervägande majoritet är teknisk 'oskolade/ointresserade' då de inte behövt bekymra sig under större delen av sitt liv...
Men deras barn och barnbarn är i alla högsta grad uppvuxna med hemelektronik och kommunikationsteknik, och alla vi kommunicerar med
varandra på ett självklart sätt med mail, mobil, facebook, twitter, blogg, sms... men inte lika mycket med äldre generationer. Kan man hitta ett
sätt att även här använda tekniken på ett positivt sätt så vore det ju fantatstiskt!!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-10 09:52

Snyggaste lösningen hade nog vart en iPad, men det känns som en aningen dyr almenacka. En beg. bärbar dator med någon online kalender, Google Kalender går att tweaka lite som man vill. Men att ha en dator som står igång dygnet runt för en kalender, det låter inte stabilt nog för min del.
De flesta fotoramar i den dyrare klassen brukar ha wifi, kolla om någon har någon form av automatisk uppdatering.
E-boksläsare, finns det inga som har inbygd wifi?
Har hon platt-tv så har du möjligheter där.

Gör en liten sökning efter laptop photoframe - Sök på Google

  • Medlem
  • 2011-01-10 14:14

Kanske inte så rolig lösning men varför inte en fax? Blir ju inte så jobbigt heller när åskan går.
Såg den här tråden: http://www.99.se/foretagande/236159-fax-losning-utan-fax.html
Där finns tips om hur du kan maila till faxen m.m

Kanske lagom analogt till din mor? Plus att hon hör när det kommer nått nytt;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-11 22:08
Ursprungligen av Spata:

Kanske inte så rolig lösning men varför inte en fax? Blir ju inte så jobbigt heller när åskan går.
Såg den här tråden: http://www.99.se/foretagande/236159-fax-losning-utan-fax.html
Där finns tips om hur du kan maila till faxen m.m

Kanske lagom analogt till din mor? Plus att hon hör när det kommer nått nytt;)

Och hur tror du hon kommer att kunna hålla reda på vilken utskrift som är den senaste; hon kan ju knappt ens idag hålla reda på sina egna anteckningar... Och så tar ju pappret slut förr eller senare - säkert när vi inte hinner komma förbi och byta.
Nja, tror inte på den lösningen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-10 14:47

Fax är helt klart en enkel lösning
Fördelen med en iPad är att den kan användas till mycket annat, när vanan att använda den infinner sej. T ex läsa tidningen, då kan man avsluta prenumerationen på papperstidningen och spara lite pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-11 22:11
Ursprungligen av kenjon:

Fax är helt klart en enkel lösning
Fördelen med en iPad är att den kan användas till mycket annat, när vanan att använda den infinner sej. T ex läsa tidningen, då kan man avsluta prenumerationen på papperstidningen och spara lite pengar.

Hon har faktiskt testat att bläddra på en iPad - gick hyfsat bra, så länge det var bilder. Att förstora och förminska med fingrarna var knepigare, liksom när hon råkade trycka ut sig från app'en - hon förstod inte hur man kommer tillbaka, även om jag visade så hade hon svårt att göra om det.

Alltså: det skall inte krävas någon fysisk aktivitet från henne själv - skärmen måste visa upp info på ett 'passivt' sätt.

Ta en titt på iGoogle, där går det att skapa en slags startsida med en hel del gadgets som kan läggas till och tas bort, har inte tid att kolla efter eventuella chattlösningar nu men det finns säkert det med - isf skulle det räcka med en billig surfplatta t.ex. Limited Label från Siba som står igång och visar iGoogle-sidan. iGoogle: iGoogle

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-29 20:01

Kom och tänka på en sak häromdagen, hade en tunn klient passat? Tex JackPC (med iGoogle tex) www.chippc.com.

clavius: Tror du får justera din uppskattning på potentiella intressenter för en enkel info-tavla. Inte bara pensionärer skulle ha nytta av en info-skärm hemma.
Snurrig som jag är vill jag ha dagens planering framför mig och familjemedlemmarna.
Har jag en 22" LCD som jag gärna vill få nytta av. Tex en sida med min Google kalender, väder widget, klocka, widget som listar senaste 5 mail rubriker.

Vi behöver alltså en tyst, strömsnål, kompakt sak som klarar av att visa en webbsida på en skärm. Gärna till ett lågt pris. DVI-bestyckade skärmar i lämpliga format är inte dyra idag.

Du kanske kan titta på Experts billiga surfplatta Kendo? Expert - Expert först ut med surfplatta under 1 500 kronor

Den ska kosta under 1500 kr och det finns säkert nån applikation som kan visa information. Kanske så enkelt som att starta upp webbläsaren på en hemsida som du gjort och som automatiskt uppdaterar sig var 5:e minut eller så.
En nackdel är ju dock att det inte är 3G i den. I så fall skulle du kunna ha ett tvillingkort (nu förutsätter jag att du har ett 3G-abonnemang) i den.
En fördel är att den innehåller batteri så om åskan går så är apparaten igång ändå (ett tag i vart fall).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 22:13

iPad som har bara en ikon i docken, den som går till er wordpresssida, där ni lägger upp det som är viktigt, sätt den på kylen eller bredvid tv´n med sladd i. OM hon kommer ur safaribokmärket, be hon trycka på ikonen i dockan. Om den är avslagen - tryck på knappen dra i "reglaget"

Superenkelt, för henne - ganska enkelt för er.

Jag kom att tänka på gamla minicall, jag antar att det utvecklats och finns kvar inom vissa branscher.

Abilia Sverige - MEMOplanner XL

Det är ett hjälpmedel som kan finansieras av kommunen eller landstinget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-06 18:26
Ursprungligen av Per Fogelberg:

Abilia Sverige - MEMOplanner XL

Det är ett hjälpmedel som kan finansieras av kommunen eller landstinget.

Helt klart en produkt i rätt riktning!
MEN... en produkt som har 108 sidors bruksanvisning har ändå ett inbyggt användarfel i sig!

Grafiskt är den riktigt hemsk (typexempel på visuellt PC-baserat tänk) och den har alldeles för många variabler i varje funktionalitet för att fungera mot en 'typisk' 80-åring idag. Fortfarande är produktens grundtes att användaren inte skall vara 'teknikrädd', men den liknar
vilken planeringskalender somhelst (med skillnaden att den arbetar med mycket bilder och symboler - för mycket bilder och symboler!)...

Lutar just nu ändå åt iPad-lösningen.
Där kan man påverka utformningen av innehållet.
Morsan skall inte göra något - bara titta!

1
Bevaka tråden