Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbruten tråd: Om avinstallerare i AppStore

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-25 22:25

Tråden är ett utbrutet OT-spår från den här tråden:
http://www.99.se/nyhetskommentarer/281362-mac-os-x-10-7-lion-apple-event-back-mac-20-oktober-8.html
Baron, mod

***

Mac App Store börjar sprida sig: Pixelmator setting up shop in the Mac App Store

Senast redigerat 2011-01-08 11:21
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 22:56
Ursprungligen av Drakfot:

Mac App Store börjar sprida sig: Pixelmator setting up shop in the Mac App Store

Första kommentaren där sa nått som jag inte tänkt på tidigare. Vad händer med oss som redan köpt program som nu kommer flytta till appstoren? Lite surt om man måste köpa igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 22:59
Ursprungligen av h_e:

Första kommentaren där sa nått som jag inte tänkt på tidigare. Vad händer med oss som redan köpt program som nu kommer flytta till appstoren? Lite surt om man måste köpa igen.

Skulle gissa på att app store letar efter program som du har på hårddisken och som finns att köpa via butiken, så att programmen räknas som inköpta, första gången man kör app store. men vem vet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-10-25 23:05
Ursprungligen av h_e:

Första kommentaren där sa nått som jag inte tänkt på tidigare. Vad händer med oss som redan köpt program som nu kommer flytta till appstoren? Lite surt om man måste köpa igen.

Eventuellt så registrerar man det serienumret man fick när man köpte appen i Mac App Store, så känner den av att man redan har en godkänd licens? Skulle nog fungera tror jag.

Ursprungligen av h_e:

Första kommentaren där sa nått som jag inte tänkt på tidigare. Vad händer med oss som redan köpt program som nu kommer flytta till appstoren? Lite surt om man måste köpa igen.

Programtillverkaren vet ju vilka som registrerat så det lär väl "bara" handla om att föra över den kunskapen till Mac App Store(M.A.S). Vad gäller Pixelmator o många andra shareware så brukar det vara så att uppdateringar är gratis för ett par releaser o dessa uppdateringar hämtas hos tillverkaren. Det är möjligt att man erbjuder uppdateringar både genom M.A.S o från sin egen server, iaf i början

Ursprungligen av Goflorp:

Hela nya AppStore är ju till för människor som gärna köper program, men inte är så kunniga på installation osv.

Starta AppStore. Sök, där, klick. Klart!

Kan vi hoppas på att 10.7 inkluderar en avinstallerare som är lika enkel som att installera program med Mac App Store.
Välj program klicka och vips så är programmet och alla relaterade filer är borta från datorn.
Snälla Apple?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-07 20:09
Ursprungligen av Chaosstar:

Kan vi hoppas på att 10.7 inkluderar en avinstallerare som är lika enkel som att installera program med Mac App Store.
Välj program klicka och vips så är programmet och alla relaterade filer är borta från datorn.
Snälla Apple?

En avinstallerare saknar jag med i Mac App Store, något som de borde inkludera med. Låt säga att om programmet ej är installerat så installerar knappen det, om det redan är installerat så avinstallerar knappen det istället (med en fråga först).

Ja det vore riktigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-07 21:22

Nej det vore inte alls bra. Vill du ta bort programmet flyttar du den till papperskorgen och tömmer papperskorgen.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-07 21:25
Ursprungligen av Robo-X:

Nej det vore inte alls bra. Vill du ta bort programmet flyttar du den till papperskorgen och tömmer papperskorgen.

//Rob

Och filer som programmet eventuellt har stoppat i Library osv skall ligga kvar och skräpa?

Ursprungligen av Robo-X:

Nej det vore inte alls bra. Vill du ta bort programmet flyttar du den till papperskorgen och tömmer papperskorgen.

//Rob

Helt idiotiskt.
När jag avinstallerar ett program vill jag att det ska vara som om programmet aldrig funnits på datorn. Systemet med att dra till papperskorgen är en av Mac OS X brister som jag ser det i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-08 00:53

Avinsallerare finns på både Linux och Microsoft. På vilken plattform tror du det är enklare att avinstallera program?

MacOS X, för att de flesta programmen är gjorda från början att vara så kompakta som möjligt. Det enda som ligger kvar är en 4kb stor fil i Library mappen, och den varken stör eller slöar ner datorn.

//Rob

Personligen tycker jag det är enklare att avinstallera program i Windows, du klickar på avinstalleraren, väljer program och klart.
Slipper leta upp programmet på hårdisken för att (dra det till papperskorgen) haha.
Tänk om Apple.

Ursprungligen av Chaosstar:

Personligen tycker jag det är enklare att avinstallera program i Windows, du klickar på avinstalleraren, väljer program och klart.
Slipper leta upp programmet på hårdisken för att (dra det till papperskorgen) haha.
Tänk om Apple.

Jag blir lite osäker här, men du är ironisk? Alla vet väl att Windows avinstallerare inte fungerar så?

Det är bara de allra enklaste Apparna som består av en enda programfil. Alla lite mer komplexa program (för att inte tala om programsviter) ställs inför helt andra problem, som gör en sån lösning helt värdelös i alla andra avseenden, så därför frångår de flesta lite större program den enkelheten, till förmån för funktionaliteten.

Inte ens Apples egna program kan avinstalleras helt genom att "dra filen till papperskorgen"

Både installation och avinstallation är ett helt osystematiskt träsk på Mac OS. Personligen anser jag det också vara något bättre (eller snarare, något mindre dåligt) på Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-08 10:13

Vad händer med registry filen i Windows? Måste inte den städas annars blir datorn segare?

Vad gäller stora program paketen, Adobe t ex, så spyr de filer över hela hårddisken och då gäller det att använda en avinstallations script. Just Adobe har fått mycket kritik för deras installationer och det till rätta. Men för de flesta program så behövs inte avinstallerare.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad händer med registry filen i Windows? Måste inte den städas annars blir datorn segare?

Vad gäller stora program paketen, Adobe t ex, så spyr de filer över hela hårddisken och då gäller det att använda en avinstallations script. Just Adobe har fått mycket kritik för deras installationer och det till rätta. Men för de flesta program så behövs inte avinstallerare.

//Rob

Du måste uppdatera dig på hur moderna Windowsprogram funkar och hur välgjorda windowsinstallerare byggs. Det där är en uppfattning som var sann för 5-6 år sen men som i hög grad tillhör det förgångna.

Ursprungligen av Robo-X:

Vad händer med registry filen i Windows? Måste inte den städas annars blir datorn segare?

Vad gäller stora program paketen, Adobe t ex, så spyr de filer över hela hårddisken och då gäller det att använda en avinstallations script. Just Adobe har fått mycket kritik för deras installationer och det till rätta. Men för de flesta program så behövs inte avinstallerare.

//Rob

Och hur är det med Apples egna program, t.ex. GarageBand, Final Cut, Apperture etc. som likaså installerar filer på en massa ställen.

Är du medveten om att Apple i sina riktlinjer för utvecklare rekommenderar att större program delar upp sig och installeras på flera ställen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 10:43
Ursprungligen av Robo-X:

Avinsallerare finns på både Linux och Microsoft. På vilken plattform tror du det är enklare att avinstallera program?

MacOS X, för att de flesta programmen är gjorda från början att vara så kompakta som möjligt. Det enda som ligger kvar är en 4kb stor fil i Library mappen, och den varken stör eller slöar ner datorn.

//Rob

Gillar symboliken med att man drar till papperskorgen för att slänga ett program. Jag stör mig själv inte på småfiler som ligger kvar, men det borde inte vara omöjligt att lägga in, så alla restfiler till programmet raderas samtidigt som programmet töms i Papperskorgen (utan att man som användare ska behöva göra något). Då blir det som en inbyggd avinstallerare, men bakom kulisserna.

Ursprungligen av planB:

Och filer som programmet eventuellt har stoppat i Library osv skall ligga kvar och skräpa?

Det finns avinstallationsprogram (AppZapper, AppCleaner, AppDelete, m.fl) som hanterar den biten.

Visst hade det varit ännu bättre om Apple hade stoppat in en sådan funktion i OSX, men så länge det finns utmärkta tredjepartsprogram, så ser jag ingen anledning att klaga på Apples brist på avinstallerare.

Ursprungligen av ibish:

Gillar symboliken med att man drar till papperskorgen för att slänga ett program. Jag stör mig själv inte på småfiler som ligger kvar, men det borde inte vara omöjligt att lägga in, så alla restfiler till programmet raderas samtidigt som programmet töms i Papperskorgen (utan att man som användare ska behöva göra något). Då blir det som en inbyggd avinstallerare, men bakom kulisserna.

Det är ingen dålig symbolik, men dels så är det många användare som inte vet var de hittar själva programfilerna – de tror att ikonen i dockan "är" programmet. Sen så finns ju som många redan nämnt problemet med resterande filer.

Jag tycker dock att den grundläggande metaforen med att dra och släppa bara är bra om det är så installationen också går till, och med många program är det helt enkelt en omöjlighet att ha en ren dra och släpp-installation. Som trenden ser ut nu, med "AppStores" och ESD, där installationen sköts via installerare så känns det mer konsekvent, åtminstone för mig, att ha även avinstalltionen samlad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns avinstallationsprogram (AppZapper, AppCleaner, AppDelete, m.fl) som hanterar den biten.

Visst hade det varit ännu bättre om Apple hade stoppat in en sådan funktion i OSX, men så länge det finns utmärkta tredjepartsprogram, så ser jag ingen anledning att klaga på Apples brist på avinstallerare.

Mja, anledningen till att det finns är ju för att det finns ett behov, dvs. en brist som måste åtgärdas. Anledningen till att det finns flera olika är att ingen av dem gör ett fullgott jobb.

  • Medlem
  • 2011-01-08 11:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns avinstallationsprogram (AppZapper, AppCleaner, AppDelete, m.fl) som hanterar den biten.

De där verktygen tar inte hand om mycket (om de inte har förfinats de senaste åren). Min erfarenhet av AppZapper är att den bara hittar sånt man själv hiitar i Spotlight, dvs långt ifrån allt ett program sprider ut.

  • Medlem
  • 2011-01-08 11:11
Ursprungligen av Chaosstar:

Helt idiotiskt.
När jag avinstallerar ett program vill jag att det ska vara som om programmet aldrig funnits på datorn.

Instämmer. Det har med digital hygien att göra. Men en del bryr sig inte om att det ligger gamla makaroner bakom spisen...

Ursprungligen av Baron:

Instämmer. Det har med digital hygien att göra. Men en del bryr sig inte om att det ligger gamla makaroner bakom spisen...

En del resonerar t.o.m. som så att det är önskvärt, för de kanske vill laga samma rätt en gång i framtiden, och då är det redan förberett

Jag vet inte vad du köper för makaroner men när jag kastar mina tomma paket försvinner inte makaronerna bakom spisen av sig själv.

  • Medlem
  • 2011-01-08 11:52
Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet inte vad du köper för makaroner men när jag kastar mina tomma paket försvinner inte makaronerna bakom spisen av sig själv.

Mina makaroner beter sig som dina, men om det hade funnits makaronpaket som kastade även de makaroner som hamnade bredvid kompostpåsen och dem bakom spisen när paketet kastades hade det varit bättre, eller hur?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-08 11:49

Ansvaret ligger på applikationstillverkaren. Om det finns ett script som slänger ut filer på hårddisken borde det inte vara svårt att erbjuda ett enkelt script att göra allt baklänges.

Ursprungligen av planB:

Ansvaret ligger på applikationstillverkaren. Om det finns ett script som slänger ut filer på hårddisken borde det inte vara svårt att erbjuda ett enkelt script att göra allt baklänges.

Det är det inte heller. I Windows får man automatiskt ett sånt när man bygger en installerare (mha Visual Studio) I Mac OS är dock detta något som måste handjagas av utvecklarna, och det är något mer komplicerat än man kan tro.

Låt säga att två program behöver installera samma typsnitt. Om man nu sedan vill ta bort det ena programmet, ska det då ta bort typsnittet, och vad händer då med andra programmet som är kvar?

Det är pga. av sådana hänsyn man behöver någon form av "registry"…

Är det inte så att nu kommer användare att kunna köpa program via (MAP) Mac Apple Store och installera dem utan att admin godkänner? Att låta dem avinstallera låter lite riskabelt om fler på datorn använder programmet

Red: Rättat slarv
Helt rätt ska man förkorta så bör det vara MAS
Vet inte var jag fick P:et från

Senast redigerat 2011-01-08 19:29
Bevaka tråden