Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP (jan'10) hänger sig vid uppstart. Hur komma åt filerna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 08:21

Hej!

Har läst igenom en massa trådar i ämnet, men får inte ordning på problemet med min MBP.

Vad hände?
Lyssnade på musik då datorn helt plötsligt hängde sig. Testade att starta om, men det gick ej.

Vad händer?
Datorn hänger sig vid "vit skärm", dvs när den kommer till äpplet. Den tänker en stund och sen stänger den av sig.

Jag har testat...
...att boota om från installationsskivan. Efter kontroll av enheten i skivverktyg får jag meddelandet om att den måste repareras. Trycker på reparerar men får felmeddelande ("Går ej att reparera"). Testar att installera om Mac OS X, men får felmeddelande om att det inte går ("Innehållet på skivan kan inte ändras"). Har även tryckt på kontrollera behörigheter i Skivverktyg, men får ej något felmeddelande där.

Vad ska jag göra nu? Jag behöver komma åt mina filer. Kommer Diskwarrior att lösa detta?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2011-01-08 08:45

Ajdå! Hur viktiga är dina filer? Om du är beredd att betala "vad som helst" för datat så ska du inte göra något mer utan ringa till IBAS eller liknande för dataräddning. Kostar dock 30.000kr eller mer gissar jag.

Diskwarrior kan lösa problemen tillfälligt för att du ska få ut data men sen måste du byta hårddisken. Om du inte är säker på vad du sysslar med kan det finnas en poäng att lämna in datorn till ett servicecenter för dataräddning. Allt hänger på hur viktiga dina data är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 09:31

Hej! Tack för svar. Vad som helst är jag inte riktigt sugen på att betala. Gällande programmet, får jag ut mina filer kan jag ju få disken på garanti sen, antar jag. Vad finns det för risker med diskwarrior?

  • Medlem
  • 2011-01-08 10:06

Existerar någon dator nr 2?

Om finnes: Starta problemburken med tangent [T] nedtryckt för att sätta krångeldatorn i Firewire-läge (den uppför sig sedan som en extern hårddisk). Anslut en Firewire-kabel mellan frisk dator och sjuk dator. Kopiera nu över allt du vill återse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 10:14

Kan dator nummer två vara en PC? Funkar USB?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-08 11:01
Ursprungligen av rowmell:

Kan dator nummer två vara en PC? Funkar USB?

Nej och nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 11:17

Så mina är alternativ är dessa:
1) Fixa Firewirekabel och låna en annan Mac.
2) Köpa Diskwarrior.
3) Lämna in för service.

Eller?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-08 11:34
Ursprungligen av rowmell:

Så mina är alternativ är dessa:
1) Fixa Firewirekabel och låna en annan Mac.
2) Köpa Diskwarrior.
3) Lämna in för service.

4. Ta fram din backup/säkerhetskopia.

Samma hände för mig.
Hårddisk-ras som gick på garantin. Efter det köpte jag en timecapsule..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-08 13:23
Ursprungligen av mattewik:

Samma hände för mig.
Hårddisk-ras som gick på garantin. Efter det köpte jag en timecapsule..

Samma här

1
Bevaka tråden