Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ut Airport Extreme mot Mac Mini Server?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-06 23:00

Har precis blivit en väldigt lycklig ägare av den nya Macmini med framför allt Snow Leopard Server.

Hemma har jag sedan innan en Airport Extreme samt två klientdatorer. Nu slog mig tanken att det kanske kan vara en bra idé att sälja Airport Extremen istället, och låta Macminin sköta allting, routa internet, web, ftp... Rubbet.. Då slipper man ju dessutom NAT på Airport Extreme.

Är detta en bra idé tror ni? Är den inbyggda brandväggen i OS X Server tillräckligt bra eller är det säkrare att ha en Airport Extreme framför som router?

Och hur är det med internetdelning till klienterna hemma, någonting att tänka på där? Får jag lika snabbt trådlöst N-nätverk från Macminin?

  • Medlem
  • 2011-01-07 12:38

Själv kör jag min Mac Mini Server bakom en AE, kan ju vara schysst att DHCP-rullar via AE även om nu din server råkar gå ner av någon anledning?

Det kommer nog fungera jättebra. Rätt skönt att ha allt i en burk och du får ju en massa fördelar med DNS <-> DHCP koppling etc.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-07 15:58

Jag skulle nog testa saker och ting innan jag sålde AE:n. Dels så har den fördelen av fler trådade anslutningar, dels så skulle det inte förvåna mig alls om den hade bättre trådlös kapacitet än vad minin har (om inte annat eftersom den troligen har en bättre antenn).

Sedan så tror jag att det blir krångligare att få samma funktionalitet vad gäller internetdelningen som den inbyggda i AE:n. Det går att få, men det kräver antingen tredjepartsverktyg eller arbete med konfigurationsfiler.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-08 01:21

Okej, tack för alla svar!

Det ni har nämnt ser inte jag som jättestora problem för min del, det enda jag är lite orolig för är farten i så fall, men det får vi väl prova och se.

Vad anser ni annars om säkerheten? Blir det osäkrare utan AE om jag har igång brandväggen på servern och exakt samma portar öppna som AE har idag?

1
Bevaka tråden