Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple anpassar och censurerar

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Apples och de stora nätföretagens censurkrav går hand i hand med en rad europeiska länders syn på yttrandefrihet. Och frimodigheten backar även i Sverige. Det skriver konstnären Lars Vilks.

Det effektivaste sättet att bedriva censur är att inte förbjuda utan istället begränsa. Privata medier, som i praktiken är offentliga, behöver inte tänka på annat än att tillfredsställa sina kunder. Kommer klagomål är det bara att agera. Som det framgår av dagens artikel i SvD har YouTube, Facebook och Apple utvecklat en överväldigande censurkultur. Bedömningsgrunden är mycket enkel: ”Jag vet när jag ser det.”

Apple föreslår att om man skall kritisera en religion eller använda satir av något slag kan man ge ut en bok. Kvalitetssäkringen av produkten kan i allt större utsträckning garantera trevligheten för alla. Ingen skall behöva bli förnärmad..."

http://svtdebatt.se/2011/01/natjattarnas-censur-kopieras-i-svenskt-samhallsliv

Refusering, inte censur. Är det censur när ICA bestämmer sig för att ta bort porrtidningar i sina butiker.

Jag skulle rekomendera alla att läsa Peter Esses artikel och kommentarer.
Apple censurerar varken Internet eller din tidning - Allt om Mac

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-05 15:06

Jag tycker Peter Esse gör det väldigt enkelt för sig i sin artikel, han väljer att endast använda tidningars skrik om att inte få ha med naket som anledning till deras irritation och censuranklagelser. Som jag ser det så handlar det inte om det, sådant material kan försvinna utan att jag bryr mig men däremot skulle jag inte vara förvånad om de nekar andra saker i tidningars artiklar också. T ex, hur skulle Apple ställa sig till att en tidning publicerar väldigt hård kritik mot Apple i en tidning som köps genom AppStore? Eller om de publicerar artiklar som skulle tolkas som direkt promotion för Android?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2011-01-05 15:09
Ursprungligen av zinned:

Jag tycker Peter Esse gör det väldigt enkelt för sig i sin artikel, han väljer att endast använda tidningars skrik om att inte få ha med naket som anledning till deras irritation och censuranklagelser. Som jag ser det så handlar det inte om det, sådant material kan försvinna utan att jag bryr mig men däremot skulle jag inte vara förvånad om de nekar andra saker i tidningars artiklar också. T ex, hur skulle Apple ställa sig till att en tidning publicerar väldigt hård kritik mot Apple i en tidning som köps genom AppStore? Eller om de publicerar artiklar som skulle tolkas som direkt promotion för Android?

Hej!

Det går bra att kritisera Apple och det går bra att skriva om Android - däremot får en App eller tidningsapp inte heta något med Android i titeln.

Ursprungligen av zinned:

... T ex, hur skulle Apple ställa sig till att en tidning publicerar väldigt hård kritik mot Apple i en tidning som köps genom AppStore? Eller om de publicerar artiklar som skulle tolkas som direkt promotion för Android?

De skulle inte ta med det antagligen. Vilket inte spelar någon roll alls. Resultatet är att 7000 bloggar skriver om detta satyg till elände.

Apple är inte Nordkorea. Alla beslut de tar möter direkt öppen debatt.

  • Medlem
  • 2011-01-05 16:20
Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple är inte Nordkorea. Alla beslut de tar möter direkt öppen debatt.

Apple tillåter tydligen inte debatt som handlar Apples brister? I det avseendet är de ganska lika Nordkorea.

Ursprungligen av Baron:

Apple tillåter tydligen inte debatt som handlar Apples brister? I det avseendet är de ganska lika Nordkorea.

Den frågan kan jag inte svara på. Du får fråga någon av deras advokater. Jag bara spekulerar hur jag tror det skulle gå.

Jag ser inga likheter alls med Nordkorea faktiskt. Alla beslut möts direkt av en öppen debatt - totalt olikt hur det är i Nordkorea.

Till slut blir det kunderna som bestämmer. Om det viktigaste var helt öppet system (med nazism och porr) då väljer kunderna det. Om det var bättre att det var reglerat så väljer de detta.

Ursprungligen av Baron:

Apple tillåter tydligen inte debatt som handlar Apples brister? I det avseendet är de ganska lika Nordkorea.

Den senaste tiden tycker jag mig ha märkt en tilltagande aversion mot Apple från herr Baron. Jämförelsen med Nordkorea är inte bara osmaklig utan snudd på oacceptabel. Finns det inga moderatorer som håller koll på moderatorer? Eller är det censur möjligtvis?

  • Medlem
  • 2011-01-05 19:47
Ursprungligen av akerstrom:

Den senaste tiden tycker jag mig ha märkt en tilltagande aversion mot Apple från herr Baron. Jämförelsen med Nordkorea är inte bara osmaklig utan snudd på oacceptabel. Finns det inga moderatorer som håller koll på moderatorer? Eller är det censur möjligtvis?

Det var ett svar till Täpp som tog upp Nordkorea.
Och varför skulle jämförelser med någonting vara oacceptabelt? Cencurivrare...

Jag har fö inga aversioner mot Apple, men signaler från olika håll pekar på att Apple blir mer och mer "totalitärt". Som liberal i sinnet blir man bestört när Apple tar sig de friheter man tidigare hyllat dem för att avstå från. Förhoppningsvis är mycket av det som surrar just rykten och inget annat.
99.se är inte ett hyllningsforum till Apples ära, om någon trodde det. Det är (i alla fall från början) ett forum för professionella macanvändare, till vilka jag räknar mig. Om Apple ger mig eller annan skäl att på sakliga grunder kritisera dem är 99.se att utmärkt ställe att vädra den kritiken på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-05 20:15

Jag begriper mig inte på den här debatten.

Varför kan inte Lars Vilks göra rondellhundar på webben? Apple kommer troligtvis att inte tillåta att en muhammed-som-rondellhunds-app säljs på App Store, men varför är det censur mer än att SvD inte publicerar detta alster?

Varför väcker App-förbudet mer än en gäspning av kritik när Lars Vilks är mordhotad av skäggiga fanatiker? Mordhotad på riktigt.

Lars Vilks har alla möjligheter att publicera konst och samhällskritik på iPhone: Webbsidor, PDF, texter, Ebooks, Mp3, Mp4.

Varför varför varför måste konstnärer och tidningar publicera sig just som appar?

Om Lars Vilks MÅSTE publicera sig med en app går det bra under Android. Men inte på Iphone. Eller Sony PS3. Eller i SvD. Gäsp...

Ursprungligen av Baron:

...men signaler från olika håll pekar på att Apple blir mer och mer "totalitärt".

Utöver att Apple har regler för vilka appar som får säljas via deras kanal, vilka signaler tänker du på då?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple är inte Nordkorea. Alla beslut de tar möter direkt öppen debatt.

Snicksnack, de har refuserat appar utan att ge någon förklaring mer än att "det bryter mot SDK-avtal" utan attt hänvisa till vilken del i avtalet appen bryter mot. Jag orkar inte leta efter källa, du får googla om du inte tror mig.

Ursprungligen av PeeMaN:

Snicksnack, de har refuserat appar utan att ge någon förklaring mer än att "det bryter mot SDK-avtal" utan attt hänvisa till vilken del i avtalet appen bryter mot. Jag orkar inte leta efter källa, du får googla om du inte tror mig.

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Apple är diktator i sin egen butik. Men till skillnad från diktatorn i Nordkorea så möts alla beslut med ett massivt bloggande och debatt på nätet och i tidningar. Om de sen ändrar sig är en annan sak men det är en butik vi pratar om – inte ett land.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-05 15:17

Tja, säger du det så...jag ställer mig dock tvivlande till att Apple skulle godkänna en tidning som ägnade sig åt massiv kritik av Mac/iOS och/eller rosade Andriod. Men, det är bara min tro.

Man kan naturligtvis hålla på att diskutera semantik om vad som "egentligen" menas med "censur" som Peter Esse gör, men det är naturligtvis rena larvet och avsett att dölja att det Apple i praktiken gör har exakt samma effekt som en förhandsgranskning i statlig regi, dvs. det förhindrar ett fritt informationsflöde.

Vad är det som säger att det ska finnas ett fritt informationsflöde i Apples butik?
Det är Apples butik, inte Kungliga biblioteket.

Jag ser en rätt tydlig gränsdragning. Det "elände" folk surfar fram med sin webbläsare kan inget företag ta ansvar för, men appar är en produkt företaget Apple tillhandahåller. De vill ha en viss klass i sin butik.

  • Medlem
  • 2011-01-05 16:19
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad är det som säger att det ska finnas ett fritt informationsflöde i Apples butik?

Det utvecklar jag i tråden jag hänvisar till ovan.

Ursprungligen av Baron:

Det utvecklar jag i tråden jag hänvisar till ovan.

Jag har inte tid att dra igenom hela tråden. Däremot såg jag Goflorps inlägg #39 och det stämde precis med hur jag tänker runt det här också.

  • Medlem
  • 2011-01-05 16:04

Svarar här på en fråga i en annan tråd:

Ursprungligen av Baron:

Apple har en monopolliknande situation för dist av mobila appar.
Att stora kedjor inte tillåts bli för stora är inget kontroversiellt.

Ursprungligen av gabriela:

är det så?
jag hade (den något lösa) uppfattningen att marknadsandelen för ios-baserade smrt-phones ligger runt 15%.
de andra plattformarna har ju någon form av app-distribution, om än inte lika homogena och inarbetade.

Titta här så ser du att den siffran knappast stämmer:
List of digital distribution platforms for mobile devices - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2011-01-05 16:58
Ursprungligen av Baron:

Svarar här på en fråga i en annan tråd:

Titta här så ser du att den siffran knappast stämmer:
List of digital distribution platforms for mobile devices - Wikipedia, the free encyclopedia

Den listan visar alltså att det finns 6 stycken andra distributionskanaler och då är inte de fristående Android-affärerna medräknade. Skulle säga att det är en extremt hälsosam situation.

Att den installerade basen är störst på iOS ger inte en monopolsituation - hade iPhone och iPad varit de enda mobila enheterna på planeten att tala om så hade det varit det.

  • Medlem
  • 2011-01-05 21:28
Ursprungligen av Rommie:

Den listan visar alltså att det finns 6 stycken andra distributionskanaler och då är inte de fristående Android-affärerna medräknade. Skulle säga att det är en extremt hälsosam situation.

Att den installerade basen är störst på iOS ger inte en monopolsituation - hade iPhone och iPad varit de enda mobila enheterna på planeten att tala om så hade det varit det.

Då har vi olika uppfattning om vad som är "extremt" hälsosamt.
Det räcker inte med att det finns flera distributörer för att Apple ska kunna friskriva sig från ansvar. De andra måste komma upp i betydligt större volymer först. Android är på väg, det medger jag, men de andra är peanuts i sammanhanget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-05 22:22
Ursprungligen av Baron:

Då har vi olika uppfattning om vad som är "extremt" hälsosamt.
Det räcker inte med att det finns flera distributörer för att Apple ska kunna friskriva sig från ansvar. De andra måste komma upp i betydligt större volymer först. Android är på väg, det medger jag, men de andra är peanuts i sammanhanget.

Det finns ju moderatorer här. På vilket sätt är det olikt censur?

Du kan inte köpa en Volvo med en SAAB-ratt... samma skit. Du kan inte se IDOL på SVT... Apple har aldrig utgett sig för att vara enda och objektiva försvararen av allas mänskliga rättigheter och plattform för all sorts yttrandefrihet. Vill man kompromissa har man Android. Det är väl bara att inse att Apples gör vad fan som faller dem in med sina egna produkter. Gillar man det inte köper man något annat. Som med allt annat här i livet.

Gränsen måste alltid dras någonstans. Och i min åsikt är Apple långt ifrån att vara på fel sida.

Ursprungligen av ibish:

Det finns ju moderatorer här. På vilket sätt är det olikt censur?

Du kan inte köpa en Volvo med en SAAB-ratt... samma skit. Du kan inte se IDOL på SVT... Apple har aldrig utgett sig för att vara enda och objektiva försvararen av allas mänskliga rättigheter och plattform för all sorts yttrandefrihet. Vill man kompromissa har man Android. Det är väl bara att inse att Apples gör vad fan som faller dem in med sina egna produkter. Gillar man det inte köper man något annat. Som med allt annat här i livet.

Gränsen måste alltid dras någonstans. Och i min åsikt är Apple långt ifrån att vara på fel sida.

Vilket är åsikt du har rätt att ha (nota bene), däremot kan det vara klädsamt att inte bagatellisera något som uppenbarligen ett hyfsat stort antal människor anser vara ett problem.

Jag ska dra en liknelse som kanske är lättare att förstå: Låt säga att en en dominerade aktör på ett viktigt område, låt säga Taxi Stockholm, vill förbjuda homosexuella eller handikappade att åka i deras taxibilar, ska då det tillåtas göra det? Är verkligen Taxi Stockholms näringsfrihet det som är det mest skyddsvärda i det scenariot?

Likaså kan det vara klädsamt att försöka sätta sig in i hur problemet ser ut för den som drabbas av det, inte hur det är för en icke handikappad heterosexuell person. Du anser inte att det är ett problem, fine, men utgå inte från att dina åsikter och värderingar delas av alla.

Att bara säga "Apple har rätt att göra vad de vill" är väldigt banalt och endimensionellt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-05 23:05
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vilket är åsikt du har rätt att ha (nota bene), däremot kan det vara klädsamt att inte bagatellisera något som uppenbarligen ett hyfsat stort antal människor anser vara ett problem.

Jag ska dra en liknelse som kanske är lättare att förstå: Låt säga att en en dominerade aktör på ett viktigt område, låt säga Taxi Stockholm, vill förbjuda homosexuella eller handikappade att åka i deras taxibilar, ska då det tillåtas göra det? Är verkligen Taxi Stockholms näringsfrihet det som är det mest skyddsvärda i det scenariot?

Likaså kan det vara klädsamt att försöka sätta sig in i hur problemet ser ut för den som drabbas av det, inte hur det är för en icke handikappad heterosexuell person. Du anser inte att det är ett problem, fine, men utgå inte från att dina åsikter och värderingar delas av alla.

Att bara säga "Apple har rätt att göra vad de vill" är väldigt banalt och endimensionellt.

Hade Apple varit emot homosexuella och handikappade hade saken varit något helt annat. Apple är fortfarande ett företag, och på intet sätt dominerande, förutom att vara extremt framgångsrika för tillfället. Om Apple hade varit en välgörenhetsorganisation eller en statlig myndighet, ELLER haft marknadsandelar på 90+% då skulle de börja få ett visst ansvar (dock ej skyldighet).

Jag kan ta en liknelse som kanske är lättare att förstå. Tänk dig att Apple är en film; det är ingen dålig film per definition bara för att den inte slutar exakt så som DU vill att den ska sluta (byt ut DU, mot folk som vill se Apple göra si eller så).

Ansvaret är ditt och mitt. Skyll inte på produkten du köper. Så som Apple spelar sina kort kommer de aldrig dominera en marknad i andelar, och därmed alltid komma undan med det de försöker göra. Den dagen de gör det du och jag vill att de ska göra, den dagen blir Apple lika intetsägande som Sony och Philips.

Ursprungligen av Baron:

Då har vi olika uppfattning om vad som är "extremt" hälsosamt.
Det räcker inte med att det finns flera distributörer för att Apple ska kunna friskriva sig från ansvar. De andra måste komma upp i betydligt större volymer först. Android är på väg, det medger jag, men de andra är peanuts i sammanhanget.

Nåja, i den lista som du hänvisade till så är inte Apple störst. Nokia med OviStore har en dubbelt så stor installerad bas som AppStore

Och eftersom någon skrev ordet "inlåst" i ett inläggen. Det är en term som jag aldrig har gillat och som jag inte tycker tillför något på samma sätt som jag tycker att "öppen" inte heller ger något.

Jag känner mig inte inlåst i IOS och jag är inte inlåst heller däremot så är vissa aktörer utestängda.

(Hoppsan, det blev ett lite race med inlägg här...)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 14:27
Ursprungligen av Baron:

Ansvaret vilar inte på konsumenten när distributören är så dominerande.
Sedan menar jag inte att dominansen i sig själv är problematisk. Den måste sättas i ett sammanhang. (Det är där jag önskar att folk skulle vilja lyfta blicken lite.)

Du kastar lite sten i glashus där, din kära Sydsvenskan censurerar friskt kommentarer som är lite obekväma.

Sen kan man inte ha monopol på en fri marknad, Apple har INTE monopol på något. Du är fri att publicera var du vill.

Ursprungligen av zappee:

Du kastar lite sten i glashus där, din kära Sydsvenskan censurerar friskt kommentarer som är lite obekväma.

Sen kan man inte ha monopol på en fri marknad, Apple har INTE monopol på något. Du är fri att publicera var du vill.

Och vem har pratat om monopol? Det är ett begrepp du själv introducerar. Ingen har väl här påstått att Apple har ett monopol. De har däremot en väldigt dominerande ställning, som närmar sig monopol

(och tvärtemot vad du tycks tro så är inte marknadsekonomi och monopol ömsesidigt uteslutande, inte på något sätt)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 14:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och vem har pratat om monopol? Det är ett begrepp du själv introducerar. Ingen har väl här påstått att Apple har ett monopol. De har däremot en väldigt dominerande ställning, som närmar sig monopol

(och tvärtemot vad du tycks tro så är inte marknadsekonomi och monopol ömsesidigt uteslutande, inte på något sätt)

Baron påtal hela tiden att Apple skulle ha "monopol" på appdistribution.

Jo, de är uteslutande. Du kan inte ha monopol på en fri marknad, punkt.
Givetvis kan du vara dominerande, men det är inte Apples fel utan konkurrenternas.

  • Medlem
  • 2011-01-06 16:08
Ursprungligen av zappee:

Baron påtal hela tiden att Apple skulle ha "monopol" på appdistribution.

Jo, de är uteslutande. Du kan inte ha monopol på en fri marknad, punkt.
Givetvis kan du vara dominerande, men det är inte Apples fel utan konkurrenternas.

Mja, "dominerande ställning" brukar jag väl skriva. I alla fall mena. Skrev jag monopol var det nog i en konstruktion som in "på väg in i en monopolliknande ställning" eller så.

Ursprungligen av Baron:

Svarar här på en fråga i en annan tråd:

Titta här så ser du att den siffran knappast stämmer:
List of digital distribution platforms for mobile devices - Wikipedia, the free encyclopedia

kan du utveckla det resonemanget lite kanske?

min tanke bakom det ursprungliga inlägget var att marknadandelen för dessa distributionstjänster borde stå hyfsat i proportion till den relativa storleken av den potentiella marknaden (dvs mobiler av den specifika typ som tjänsten riktar sig till).

vid närmare betraktelse verkar 25-30% vara en bättre uppskattning på ios-produkternas andel i enheter räknat*, dvs dubbelt upp mot 15%, men fortfarande betydligt mindre än 'dominerande' i någon rimlig mening.
om då marknadspositionen för apples app store ska vara 'monopollik' måste volymer för konkurrerande distributionstjänster vara i princip 0. frågan är då om så är fallet?

skippar man att gå på enhetsförsäljningen, och letar direkta siffror på volymen (så gott det går) finner jag:
nerladdningsvolymen för app store är ca 20M/månad, från sammanställnigen på App Store - Wikipedia, the free encyclopedia.
enligt Android Market statistics from AndroLib, Androlib, Android Applications and Games directory laddas det ner 103 appar per sekund från android market, vilket ger ca 25M/månad.
nokias ovi store har över 3 miljoner nerladdningar per dag (!) enligt Forum Nokia - Ovi Store statistics .

jag tycker fortfarande att det verkar som att det finns ett ganska brett utbud av distributionsalternativ för utvecklare att välja mellan.

*) eller vänta förresten -- 30% verkar enbart gälla US. totala andelen är nog 15% ändå enl Gartner Says Worldwide Mobile Device Sales Grew 13.8 Percent in Second Quarter of 2010, But Competition Drove Prices Down (table 2)

edit: rättade siffror nedan

Senast redigerat 2011-01-06 16:07
Bevaka tråden