Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD hittas inte, G5 dual

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-05 13:38

Installerade en ny Seagate 320 GB på min G5 Dual. Men datorn vill inte hitta den,

Dens inte överhuvudtaget när jag startar om datorn och använder diskverktyg.

Det låter dessutom lite "konstigt": ett lågt pipande ljud som slutar efter en stund

Trasig? Eller har jag missat något. Har aldrig gjort detta förrut. Däremot har jag lyckats få in andra formatterade mac-discar i G5'an så jag tror den är trasig, men vet ej hur man testar den, eftersom datorn inte ens hittar den. Har sökt på forumet men hittar inget exakt likande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-06 23:13

Hittade svaret på detta. Butiken sålde fel disk till; 2.5" när det ska va 3.5".

Ursprungligen av ololi:

...2.5" när det ska va 3.5".

Märkte du inte det redan när du monterade den, att den var alldeles för liten för att passa i datorn?

Som Marcus redan påpekat, så ska diskens fysiska storlek inte spela någon roll för funktionen. Det är nog något annat fel på disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 09:58

I tabellen för de olika modellerna står det under "Expansion bays" att det är 3.5" SATA som gäller

Power Mac G5 - Wikipedia, the free encyclopedia

Disken var nog trasig. Om det är SATA kan du lika gärna ha en 2,5-tumsdisk eftersom kontakterna är samma som på 3,5 tum.

Men det måste du väl ha märkt när du skruvade in disken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 09:56

Nej, den går att sätta in utan problem. Att den är tunnare gör ju att den är lättare att sätta in. Inte att inte skulle passa.

På butiken Humac sa man att det är 3.5" som gäller för G5. Men ja kontakterna är samma på den nya som den befintliga 3.5" som är installerad.

Klart det kan vara fel på disken (också) men ska köpa en ny disk för att pröva igen.

Ursprungligen av ololi:

...den går att sätta in utan problem...

Det där förstår inte jag...

Där är två plastskenor som ska skruvas fast i disken, och som sedan ska passa i två spår i disk-facket i datorn. Det kan omöjligt passa att försöka göra detta med en 2,5-tums-disk.

Har du bara lagt in disken löst i datorn - utan att skruva fast den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 10:23

En fråga: Måste den disk innehållandes operativsystem sitta på en särskild slot? Eller spelar det ingen roll huruvida de är placerade i slot A eller slot B??

Ursprungligen av ololi:

...Eller spelar det ingen roll huruvida de är placerade i slot A eller slot B??

Spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 10:21

Nej, jag skjuter in den och den sitter som berget. Den sitter exakt lika bra som en 3.5" (pröva själv ) Däremot så svarar den inte vid uppstart.

Dessutom la jag märke till att i tabellen på wikipedia så finns inte 320 GB disk angiven som kompatibel. Och jag fick av appleåtertförsäljarbutiken en Seagate 2.5" 320" Vilket inte är angivet som kompativel. Så jag tror det inte funkar med den helt enkelt.

Ska köpa den här: WEBHALLEN.com - Seagate Barracuda 7200.12 250GB (Cache 8 MB / 7200RPM / SATA II) och pröva.

Ursprungligen av ololi:

Nej, jag skjuter in den och den sitter som berget. Den sitter exakt lika bra som en 3.5"...

Sitter som berget? Med samma skenor som den gamla disken?

Det där tror jag inte ett ögonblick på...

Är du helt säker på att det faktiskt är en 2,5-tums-disk?

Ursprungligen av ololi:

...i tabellen på wikipedia så finns inte 320 GB disk angiven som kompatibel...

Den tabellen berättar inte vilka diskar som är kompatibla.

Den berättar bara vilka diskar som fanns som leveransalternativ när datorn kom.

Ursprungligen av ololi:

...Så jag tror det inte funkar med den helt enkelt...

Självklart funkar det även med en 320 GB disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 10:49

såhär gjorde jag, precis som instruktionsvideon.

YouTube - PowerMac G5 Dual 2.0 Upgrade: How to replace the hard drive

kan inte så jättemycket om hårdiskar etc, men om 2.5" och 3.5" är skillnader i tjockleken på hårddisken (som humac) år är det en 2.5" som jag fått, den är tunnare än den befintliga disken. jag har dessutom lyckats få in en gammal maxtordisk från en tidigare g5 i datorn och haft 2 parallella diskar installerade. Det var inga problem.

Ursprungligen av ololi:

...men om 2.5" och 3.5" är skillnader i tjockleken på hårddisken (som humac) år är det en 2.5" som jag fått...

Nej, det handlar inte om skillnad i tjockleken. Det finns 2,5-tums-diskar som är olika tjocka, och det finns 3,5-tums-diskar som är olika tjocka.

Utan det handlar om hur stor själva skivan är som snurrar inne i lådan. En 2,5-tums-disk är alltså betydligt mindre på bredden.

Om den är lika bred som den gamla disken, så är det alltså inte en 2,5-tums-disk du har fått.

Så antingen är det något fel på disken du fått, eller så har du gjort fel när du kopplade in den. Sitter kontakterna i ordentligt?

15 inlägg, och nu är vi tillbaka på "ruta 1"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 10:55

här anges också 3.5" seagate (kapaciteten verkar dock kunna variera precis som du säger)

PowerMac G5 Dual Core Upgrades - Upgrade Your Mac!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 11:08

Inte ens apple-återförsäljare verkar ha koll på vad som är vad då... För det var vad de sa till mig.

ja, kontakterna sitter i ordentligt, som sagt så lyckades jag få in en annan gammal hårddisk som svarade

Ursprungligen av ololi:

ja, kontakterna sitter i ordentligt, som sagt så lyckades jag få in en annan gammal hårddisk som svarade

Ja, om du är säker på att den är rätt kopplad, och den ändå inte dyker upp i Skivverktyg, så är det ju bara att gå tillbaka till butiken med den, och få en ny som fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 11:41

Har dessutom ytterligare en gammal g5 som har trasigt moderkort. Ska byta ut allt i den och se om jag kan få den funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 11:40

Så denna skulle funka: WEBHALLEN.com - Seagate Barracuda 7200.12 500GB (Cache 16 MB / 7200RPM / SATA II)

Ska inte handla hos applebutiker längre, de kan ju inget + säljer trasiga prylar....

Ursprungligen av ololi:

Ska inte handla hos applebutiker längre, de kan ju inget + säljer trasiga prylar....

"De kan inget..." Nja, jag tvivlar faktiskt på att de har påstått att skillnaden mellan 2,5-tums- och 3,5-tums-disk ligger i tjockleken.

"De säljer trasiga prylar..." Du antyder ju nästan att de gör det medvetet. Det kan väl hända vilken butik som helst att en pryl inte fungerar.

Du bör väl åtminstone upplysa dem om att disken inte fungerar, och ge dem chansen att göra rätt för sig.

Märklig inställning från din sida, tycker jag... Ska du bara kasta bort den hårddisken?

Vilken butik handlar det om? Någon representant kanske finns här på forumet, och har lust att uttala sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 13:30

haha, ja så kan man tolka det

men än så länge har jag inte haft några direkt positiva upplevelser av att köpa från applebutiker;
- fel ramminnen
- hårdisk som inte vill accepteras av datorn

har varit de upplevelser som jag haft hittills när jag försökt köpa reservdelar/uppgradering

tänker inte ge några namn på butiker, det finns ingen anledning.

våran IT-kille erbjöd sig att kolla hårddisken, så får jag se ifall det är något fel på den

har köpt en ny seagate-disk, ska installera den ikväll och se hur det går

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 17:24

nu så: nya seagaten funkar alldeles utmärkt, såg något på den tidigare som kanske va problemet, och det är att den är märkt 7200.11 istället för 7200.12 som den nya är. kanske är det vad som ställde till det?

Ursprungligen av ololi:

...det är att den är märkt 7200.11 istället för 7200.12 som den nya är. kanske är det vad som ställde till det?

Nej, det beror inte på det heller. Den siffran visar bara vilken generation det är på hårddisken. 11 är alltså en något äldre modell än 12, men detta spelar ingen som helst roll för hur väl den kan fungera i din dator.

1
Bevaka tråden