Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Displayport i en G5

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2011-01-05 17:26

Hej!

Jag har en gammal G5 dual 1.8 med 2 GB RAM som jag skulle behöva använda titt som tätt, och tänkte då att det skulle vara smidigt att inte behöva krångla med skärmar osv utan istället bara använda min iMac 27" Ci7 som skärm.

Det verkar vara lättare sagt än gjort eftersom de två olika konverterarna som finns ute (som jag har hittat) verkar vara rejält struliga. En av dem klarar bara att skicka 720p till min iMac och det blir ju lite vääääl stort då. Länken nedan går till den som verkar funka bäst, men den kräver att G5:ans grafikkort är "dual link" och det antar jag att mitt gamla Geforce FX 5200 inte är.

http://estore.circuitassembly.com/products/Atlona-AT-DP400-Dual-Link-DVI-to-Mini-DisplayPort-Converter-USB-Powered.html

Min förhoppning är det finns ett grafikkort som funkar på en AGP-buss och som har Mini Displayport ut, som jag då kan slänga in i min gamla G5:a och då få upp den i samma upplösning som jag nu har på min iMac (2560x1440).

Jag skulle vara evigt tacksam den som kommer med ett förslag på grafikkort som passar mina önskemål.

Tack på förhand!

/Gustav

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-05 18:22

Det står inte att den kräver dual-link DVI, det står att den stöder dual-link DVI. Alltså borde den gå bra till din gamla Mac.

Däremot skulle jag nog oroa mig för det här:

Citat:

Note: This adapter will not work with any of our mini displayport extension cables.

Hur ska man koppla den till monitorn, om den inte stöder några kablar?

Vill du byta AGP-kort så är det inte mycket du har att välja på. Jag har inte ägt AGP på några år (och aldrig i en Mac) men de verkar ju säljas fortfarande, av google att döma. Söker du där efter kort med både AGP och displayport så får du många falska träffar, men åtminstone HIS HD 4350 eller XFX HD-465X-ZPF2 påstår sig ha vad du söker. Sen måste du väl kolla att de stöds av Mac-OS också...

Ursprungligen av alamode:

Det står inte att den kräver dual-link DVI, det står att den stöder dual-link DVI. Alltså borde den gå bra till din gamla Mac.

Söker du där efter kort med både AGP och displayport så får du många falska träffar, men åtminstone HIS HD 4350 eller XFX HD-465X-ZPF2 påstår sig ha vad du söker. Sen måste du väl kolla att de stöds av Mac-OS också...

För att köra en 27" skärm i 2560x1600 krävs Dual Link DVI (allt över 1920x1200 kräver det).

Inget av dom korten du länkar till hade Displayport och inget av dom stöds av Mac OS

"The AT-DP400 is specifically designed to work with iMac 27" which can support resolutions up to 2560x1440. Users can use the connected monitor as their main display or extend their desktop using it in addition to their laptop's screen."

Det går ju öht inte att koppla den till datorn utan en kabel mellan konvertern och datorn. Så något skumt är det ju med den där fotnoten

Ursprungligen av rikard.agren:

"The AT-DP400 is specifically designed to work with iMac 27" which can support resolutions up to 2560x1440. Users can use the connected monitor as their main display or extend their desktop using it in addition to their laptop's screen."

Det går ju öht inte att koppla den till datorn utan en kabel mellan konvertern och datorn. Så något skumt är det ju med den där fotnoten

Jag tror dom menar dom förlängningskablar som dom säljer (fanns kablar på 10 meter eller mer) eftersom signalen är för svag.

Adaptern kommer hursomhelst inte fungera eftersom den kräver Dual Link DVI i G5:an vilket troligen inte finns att köpa. Du kan däremot köra din iMac 27" skärm i lägre upplösning - jag gissar att 1920x1200 (alt 1920x1080) skulle fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 00:22

Verkar som sagt krångligt - är det inte bättre att bara köra Screen Sharing/VNC från din iMac till G5:an?

Båda korten jag listade hade skrivit DisplayPort i sina beskrivningar, men verkar inte ha det på bilderna. Det var därför jag skrev "påstod", men om de inte stöds av MacOS så är det ju egalt...
"DisplayPort (on some models) capabilities" resp. "Integrated DisplayPort technology with audio"

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-01-07 01:08

Tack för era svar!

Jag skäms lite här, men jag var övertygad om att Screen Sharing inte funkar i Tiger (som jag kör på G5:an), men via nätverket funkar det ju klockrent. Det är via iChat det inte funkar.

Nu får jag upp mina två G5-skärmar bredvid varandra på iMacen och allt är frid och fröjd. Tack!

Ett störande moment, inget problem, är att jag måste ha mina två gamla skärmar inkopplade (ståendes på golvet) för att få Screen Sharing att funka. Finns det något sätt att kringgå det? Jag är annars mycket nöjd med resultatet hittills. Hoppas att det går tillräckligt snabbt över nätverket så man inte märker alltför mycket slackande.

Ursprungligen av GSpot:

Ett störande moment, inget problem, är att jag måste ha mina två gamla skärmar inkopplade (ståendes på golvet) för att få Screen Sharing att funka. Finns det något sätt att kringgå det?

Säkert? Jag kör Leopard på en G4 helt utan skärm, och där funkar screen sharing direkt. Dessutom har jag Tiger på en G3 och där funkar det likadant, fast med gamla ARD-servern, som av någon anledning är mycket långsammare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-07 17:20

Hm. Min mac mini bootar utan skärm, men det kanske var annorlunda förut, på G5-orna? Jag gissar att Mac OS blir ledsen när den inte hittar nåt som svarar på dvi-utgången. Enda jag kan tänka mig är att du pluggar in dvi-vga-adapters och hoppas att det räcker för att lura Mac OS. Eller bygger dummy dvi-plugg kontakter som bara är passiva motstånd?

Min mini g4 flippar ur om jag kopplar ur skärmen med datorn igång

1
Bevaka tråden