Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högskoleprovets orddel på DN.se

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-01-06 10:53

DN-test: Högskoleprovet 2010 - orddelen - DN.SE
Hahaaa!!!

Om du slutar Googla så ska du se att ditt resultat blir mer realistiskt.

Skämt å sido.. en del är smartare än andra, eller hur man ska säga.

  • Medlem
  • 2011-01-06 12:52
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om du slutar Googla så ska du se att ditt resultat blir mer realistiskt.

Skämt å sido.. en del är smartare än andra, eller hur man ska säga.

Hah... Det ingår i mitt jobb att kunna ord (då jag är journalist).

Ordkunskap är inte samma sak som smarthet;)

Skämt å sido, 40 av 40 är bra. Jag brukar sikta på 38 av 40, det gick lite bättre den här gången.

Men det gäller att passa på - snart så tonar de ner ordkunskapen i högskoleprovet och då gynnas inte gamla stötar som en själv längre...

PS: i avdelningen skryt så satte jag 2.0 när jag tävlade mot min yngsta grabb på högskoleprovet i våras;)

Senast redigerat 2011-01-06 11:46

Själv passerade jag på ynkliga 39, men då vill jag till mitt försvar säga att det var en mycket illa konstruerad fråga som fällde mig

Fråga 39 avsåg ordet "Förta", vilket kan användas i två olika bemärkelser, som i att "du ska inte förta dig", eller "det förtar inte det faktum att". Dumt nog valde jag den första betydelsen och svarade "överdriva".

Usch, jag känner att självkänslan har fått sig en allvarlig knäck nu. Finns det någon annan utväg än harakiri (självmord genom uppristning av magen) för mig?

  • Medlem
  • 2011-01-06 13:07
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv passerade jag på ynkliga 39, men då vill jag till mitt försvar säga att det var en mycket illa konstruerad fråga som fällde mig

Fråga 39 avsåg ordet "Förta", vilket kan användas i två olika bemärkelser, som i att "du ska inte förta dig", eller "det förtar inte det faktum att". Dumt nog valde jag den första betydelsen och svarade "överdriva".

Usch, jag känner att självkänslan har fått sig en allvarlig knäck nu. Finns det någon annan utväg än harakiri (självmord genom uppristning av magen) för mig?

Hm, jag ser inte någon skillnad mellan de två exempel du angav. Byt ut "förta" mot "ta bort" så fungerar det (i en generös tolkning), men "överdriva" får jag inte in ens i dina exempel.

Ursprungligen av Baron:

Hm, jag ser inte någon skillnad mellan de två exempel du angav. Byt ut "förta" mot "ta bort" så fungerar det (i en generös tolkning), men "överdriva" får jag inte in ens i dina exempel.

Då skyller jag såväl mitt misslyckande som din framgång på att jag har större ordkunskap än du, för enligt t.ex. Svensk Ordbok finns två distinkta betydelser, 1) Hindra från att komma till uttryck och 2) Överanstränga sig.

Eftersom jag ansåg att "Ta bort" är något starkare än det "undertrycka" som den första betydelsen faktiskt avser så tänkte jag att det kanske var den andra betydelsen de syftade på

Vilket såklart var fel resonerat, men åtminstone kände jag till båda betydelserna

  • Medlem
  • 2011-01-06 13:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Då skyller jag såväl mitt misslyckande som din framgång på att jag har större ordkunskap än du, för enligt t.ex. Svensk Ordbok finns två distinkta betydelser, 1) Hindra från att komma till uttryck och 2) Överanstränga sig.

Eftersom jag ansåg att "Ta bort" är något starkare än det "undertrycka" som den första betydelsen faktiskt avser så tänkte jag att det kanske var den andra betydelsen de syftade på

Vilket såklart var fel resonerat, men åtminstone kände jag till båda betydelserna

Åja, det gjorde även jag. Men jag ser fortfarande inte var "överdriva" kommer in i bilden. Och det gjorde tydligen inte provmakarna heller...
I min generösa tolkning av ditt första exempel var "ta bort" en överdriven konsekvens av överansträngning.

Ursprungligen av Baron:

Åja, det gjorde även jag. Men jag ser fortfarande inte var "överdriva" kommer in i bilden. Och det gjorde tydligen inte provmakarna heller...
I min generösa tolkning av ditt första exempel var "ta bort" en överdriven konsekvens av överansträngning.

Sällan som jag och Baron håller med varandra men denna gång så är vi sällsamt överens.

Men...

Vi ska inte bli högmodiga för det kan ju uppdagas att våra resultat berodde på en eventualitet att orden var sovrade av en samarit bland provskaparna för att tillgodose just våra kunskaper. Fast det är en befängd misstanke, som inte ska förta relevansen i resultatet. Men de som inte är lika förfarna som oss, ska inte sura i sin indolens medan vi fortsätter att förkovra oss i vår glupande kunskapstörst som vi släcker i jokkarna

Denna text är inte ett dugg otvunget skrivet och när det visar sig att våra resultat berodde på en dagsslända så kommer ett stort pådrag bland 99s supportrar för att ympa in en ny självkänsla hos Richard och påbjuda frid och enighet bland alla oss som är livegna i AppStore. Dock så slipper vi den karga miljön i Android Market samt det andefattiga utbudet i OviStore, vilket håller oss vi gott mod.

Avseende ipaddödare så kan det synas att Apple inte behöver förta sig för att behålla sitt försprång eftersom de med hematologikunskaper snabbt ser att konkurrenterna är blodfattiga och den ockraliknande färgen på Windowsmobiler inte räcker till för att framhäva sig bland en kakafoni av olika erbjudanden på CES...

Jag vill inte att vi formaliserar sättet att svara på inlägg här på 99.se utan behåller den goda stämningen mellan oss även om det då och då förekommer att någon får sina fiskar varma...

Pust... Är någon villig att fylla ut med de övriga orden:)

Ok, sura var en "nödtolkning här":)

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

S...Finns det någon annan utväg än harakiri (självmord genom uppristning av magen) för mig?

Ja, du ska inte överdriva dig. Räcker med att du blir munk.

Jag fick också nöja mig med 39 denna gång. Får skylla på min indolens att jag missade just det ordet.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Ja, du ska inte överdriva dig. Räcker med att du blir munk.

Jag fick också nöja mig med 39 denna gång. Får skylla på min indolens att jag missade just det ordet.

Då har du i alla fall inte förtagit dig

Jag får väl helt enkelt lära mig leva med mitt tillkortakommande…

  • Medlem
  • 2011-01-06 13:50

Kan du inte tala om hur det känns sedan? (Jag har aldrig behövt uppleva det... )

Ursprungligen av Baron:

Kan du inte tala om hur det känns sedan? (Jag har aldrig behövt uppleva det... )

Det skulle nog ändå vara svårt för en sån intellektuell titan som du att identifiera dig med sånt rännstensslödder som jag.

Hatten av! Det där är begåvad humor, helt i min smak.

  • Medlem
  • 2011-01-06 16:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hatten av! Det där är begåvad humor, helt i min smak.

+1 på den!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-06 14:52

39 rätt.
Jag föll på hematologin. Jag tyckte att om det har med blod att göra borde det väl heta hemo..., jmfr hemofili och hemoglobin.

Hmm, inte alls nöjd med mina 34 poäng.

//Stefan

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-06 18:31

Dn Skriver "Av dem 11808 som gjorde provet..". Skall det inte vara "de"? För övrigt hade jag bara 33 rätt så jag kan ju ha fel.

Ursprungligen av onnyt:

Dn Skriver "Av dem 11808 som gjorde provet..". Skall det inte vara "de"? För övrigt hade jag bara 33 rätt så jag kan ju ha fel.

Det är inte alldeles självklart vilket som är att föredra. Språknämnden har en mycket bra förklaring tycker jag

Sök svar på språkfrågor i Frågelådan!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är inte alldeles självklart vilket som är att föredra. Språknämnden har en mycket bra förklaring tycker jag

Sök svar på språkfrågor i Frågelådan!

Inte helt lätt att förstå, jag blev bara mer och mer osäker av den förklaringen. Personligen så skulle jag gjort en annan skrivning "11808 har gjort provet, av dessa klarade du dig bättre än..."

Min favoritmetod när jag ramlar in språkproblem.

37 rätt, inte vad jag hade hoppats på...

1
Bevaka tråden