Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarhjälp med DNS

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-06 01:12

Jag köpte mig precis en Mac Mini Server eftersom jag skulle vilja prova på OS X Server.

Det jag har provat hittills är web, ftp och afp och jag tycker det går ganska långsamt, framför allt själva anslutningen. Efter att ha läst på lite förstod jag att man behöver ställa in DNS'en ordentligt och att kommandot "sudo changeip -checkhostname" INTE ska ge "The DNS hostname is not available, please repair DNS and re-run this tool." vilket den gör nu..

Jag har suttit i två timmar nu och lyckas inte riktigt, så jag hoppas någon här kan vägleda mig lite.

Jag har redan en egen domän med web och mail som just nu ligger på ett webhotell. Där har jag pekat A för server.mindomän.se till 213.0.0.1 som är mitt (exempel) WAN-ip hemma. Jag vill alltså ha kvar mail och web för huvuddomänen på mitt webhotell, det är bara server.mindomän.se som ska gå till min Mac Mini hemma.

Exempeldata som vi kan referera till i beskrivningar:

Huvuddomän: mindomän.se
Önskad subdomän till Macmini: server.mindomän.se
WAN IP: 213.0.0.1
LAN IP: 192.168.0.100
Hostname på Mac Mini: server.mindomän.se

Edit: Tror jag lyckades få till det nu.. Får inte felmeddelandet längre på checkhostnames. Det jag gjorde var att jag lade in 192.168.0.100 som DNS på nätverksinställningarna för Macminin, innan hade jag min ISP's. Vet inte om det är rätt för jag har inte läst om det någonstans, så skriv gärna några rader och förklara om jag gjort fel

Senast redigerat 2011-01-06 01:47

Du har gjort precis rätt - anledningen att den klagade var att du använde din ISP:s DNS.

När din mini frågade din ISP efter IP:t till server.mindomän.se så svarade din ISP 213.0.0.1 men serverns IP är ju 192.168.0.100 så det stämde inte. Om din mini använder sig själv som DNS så kommer den få svaret 192.168.0.100 på samma fråga och då fungerar det ju

Detta problem finns bara när du använder NAT:ade IP-nummer. Om du hade ett publikt IP skulle problemet inte finnas.

Kom ihåg att om du har datorer på ditt lokala nätverk (192.168.0.xxx) som behöver komma åt tjänster på din server så dom också använda 192.168.0.100 som DNS - annars får du en massa konstiga fel. Tog oss lite tid att reda ut på kontoret...

1
Bevaka tråden