Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taskig prestanda i spel! Varför?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 18:49

Uppgraderade mig igår från geforce 2 mx till Radeon 8500, och hoppades på att spelen skulle gå snabbare, framför allt WarCraft 3. Till min stora besvikelse så märker jag knappt någon skillnad!!

Jag har en Quicksilver 733 (summer 2001) med 768 MB RAM (512, 128, 128), 60 gig 7800 rpm seagate hd, en 17" sony E220 skärm samt SoundSticks.
Kör 10.2.6 och senaste firmware och drivisar för grafikkortet.

Innan jag bytte upp mig så gick också alltid spelen snabbare i 9an, så då tänkte jag att det måste vara dåliga grafik drivisar för GF2MX i OS X.
Men nu så tror jag att det måste vara något annat som gör att mina spel går segt. Jag har provat plocka ur RAM och bara köra med 128 och bara med 512 t ex, men det gjorde ingen skillnad.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

T ex Medal of Honor, på Omaha beach, så går det i 5-15 fps..

I Q3 går det ok, fast det går ändå ner i 25 fps ibland, fast oftast ligger det på runt 60.

I War3 laggar det lika mkt som förut och det är ospelbart i 10an. I 9an däremot flyter det på bra. Det var precis lika med geforce 2 mx.

I Max Payne så laggar det så fort man kommer ut på en lite öppen yta, då går det genaste ner i 15-20 fps..

Så här borde det ju inte vara, eller hur?

Jag tror nästan att det är min skärm som gör att det går segt, eller att det är något annat i burken som är knasigt. För det verkar inte vara system, ram eller grafikkort som det är fel på.

Vore mkt tacksam för hjälp..

Tror säkert att det är något i ditt OS X system som ligger och tar processorkraft. Kolla det genom att göra något av följande:

1. Starta programmet "processorkontroll" som du hittar i program/verktygsprogram. Mätaren ska inte gå upp och ner om du inte har några andra program igång utan denna ska hålla sig på en jämn låg nivå, kanske 2-3%, alltså inte fladdra som en jojo upp och ner.

2. Starta programmet "terminal" som också det finns i mappen program/verktygsprogram. Skriv vid prompten:
top och sen dra ut fönstret mycket så att du ser alla processer som är igång. Om någon process tar upp osjäligt mycket processortid (typ 50-60%) så har du i alla fall lokaliserat vad det är som sänker processorn och då också spelen sen.

Hittar du en process som tar mycket CPU % så kan du testa att avsluta den. Då kollar du först i listan vilket process-ID (PID) processen har. Tryck ctrl-C för att avsluta Top-kommandot.
Skriv vid prompten: sudo kill processID (där processID då är numret på processen som tar mycket CPU). Därefter enter. Datorn kommer fråga efter ditt administratörslösenord. Skriv det och tryck enter så kommer sen processen att dödas.
Dra igång spelen och känn om du märker någon skillnad. Du bör ju göra det om du hittat en process som tagit mycket CPU.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-06-03 23:07

Det låter inte sunt. Din dator ska kunna prestera bra mycket mer. Det ska gå fort i Quake3 och Medal of Honour.

Har du något SCSI-kort eller liknande i din dator? Kolla hur mycket CPU som används med hjälp av terminalkommandot top.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 23:12

Har redan testat att avsluta processer. Jag loggade in som root (för att slippa alla tillägg) och avslutade alla processer som inte hörde till systemet, så som APE och Tabletdriver. Jag har ingen process som ligger och drar 50, 60 % dock.. Dom jag avslutade drar inget alls när dom bara är i bakgrunden.

Det skumma är att, även om jag ställer ner allt till det lägsta, så får jag ändå samma dåliga fps! Jag har testat detta i Max Payne och WarCraft 3. Om jag kör normalt med 1024x768 och rätt höga inställningar så ligger det på samma fps, det sjunker så klart om jag drar upp det ännu mer.

Det enda jag upptäckt som har fått bättre prestanda är Nintendo 64 emulatorn sixtyforce.. Det är verkligen jätte skumt..

Är det möjligt att t ex skärmen påverkar prestandan? Jag har läst om en kille som bytte från en crt till en platt skärm och fick bättre prestanda. Jag kan tyvärr inte testa eftersom jag bara har en skärm..

Jag har inga extra kort eller liknande. Det som är ändrat sedan köp är att jag lagt till en 128 och en 512 MB ram modul, bytt ut HDn samt bytt ut grafikkortet.
Jag har även kopplat ur den interna högtalaren.

Kan kortet vara kasst?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 23:20

Kom på att jag för ett tag sedan hade en lång mail konversation med supporten på Blizzard, för att WarCraft 3 går dåligt på min dator.

Dom föreslog först grundläggande saker som att avsluta program och sedan jämförde vi Apple System Profiler-profiler. Den enda skillnaden vi kom fram till var att min CPU hade lägre firmware än deras. Här är en rapport från ASP som jag nyss gjorde:

---------------------------------------------------
System Profile
---------------------------------------------------
Software Overview:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| System version : Mac OS X 10.2.6 (6L60) |
| Boot volume : Quicksilver |
| Kernel version : Darwin Kernel Version 6.6: Thu May 1 21:48:54 PDT 2003; root:xnu/xnu-344.34.obj~1/RELEASE_PPC |
| User name : Max Rudberg (max) |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Hardware Overview:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Machine speed : 733 MHz |
| Bus speed : 133 MHz |
| Number of processors : 1 |
| L2 cache size : 256K |
| Machine model : Power Mac G4 (version = 2.0) |
| Boot ROM info : 4.2.1f2 |
| Customer serial number : CK130HBX-L4Y-ff11 |
| Sales order number : Not available |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Memory Overview:
Location Type Size
DIMM0/J21 SDRAM 512 MB
DIMM1/J22 SDRAM 128 MB
DIMM2/J23 SDRAM 128 MB
DIMM3/J24 empty
Network Overview:
Built-in:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Flags : 0x8863<Up,Broadcast,b6,Running,Simplex,Multicast> |
| Ethernet address : 00.03.93.4C.6B.FC |
| IP : 1.1.1.1 |
| Subnet Mask : 255.255.255.0 |
| Broadcast : 1.1.1.255 |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Built-in:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Flags : 0x8051<Up,PpoinToPoint,Running,Multicast> |
| Ethernet address : 00.00.00.00.00.00 |
| IP : 213.101.32.223--> 213.101.35.254 |
| Subnet Mask : 255.255.255.0 |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
---------------------------------------------------
Devices and Volumes
---------------------------------------------------
PCI:
SLOT-1(AGP):
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Card Type : ATY,DDParent |
| Card Name : ATY,R200Parent |
| Card Model : ATY,R200 |
| Vendor ID : 1002 |
| Device ID : 514c |
| ROM# : 113-85710-126 |
| Revision : 0 |
| Card (Video) Memory : 64 MB |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
USB Information:
USB Bus 0:
SoundSticks:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Product ID : 30793 ($7849) |
| Vendor : harman/kardon |
| Device Speed : Full |
| Power (mA) : 500 |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
USB Bus 1:
Hub in Apple Extended USB Keyboard:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Product ID : 4098 ($1002) |
| Vendor : Mitsumi Electric |
| Device Speed : Full |
| Power (mA) : 500 |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Apple Extended USB Keyboard:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Product ID : 517 ($205) |
| Vendor : Mitsumi Electric |
| Device Speed : Full |
| Power (mA) : 250 |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
USB Mouse:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Product ID : 49163 ($c00b) |
| Vendor : Logitech |
| Device Speed : Low |
| Power (mA) : 100 |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
FireWire Information:
FireWire (SLOT-1):
+--- FireWire Device Information -------------------------------------------------------------------+
| |
| GUID : a2700020cb112 |
| Vendor ID : 2599 |
| Speed : 400 Mb/sec |
| Unit SW Version : 10483 |
| Disc Burning : Not supported. |
| Vendor Name : Apple Computer, Inc. |
| Product Name : iPod |
| Product Identification : iPod |
| Vendor Identification : Apple |
| Product Revision Level : 1.40 |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Bus:
Hard Drive:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Disk Size : 55.89 GB (1K = 1024) 61 GB (1K = 1000) |
| Unit Number : 0 |
| ATA Device Type : ata |
| Device Serial : 3HR1DZES |
| Device Revision : 3.19 |
| Device Model : ST360021A |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Quicksilver:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Volume Size : 53.89 GB (1K = 1024) 58 GB (1K = 1000) |
| Ejectable : No |
| Writable : Yes |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
Mac OS 9:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Volume Size : 2 GB (1K = 1024) 2.14 GB (1K = 1000) |
| Ejectable : No |
| Writable : Yes |
| |
+----------------------------------------------------------------------+
CD-RW/DVD-ROM:
+----------------------------------------------------------------------+
| |
| Disc Burning : Fully supported. |
| Unit Number : 0 |
| ATA Device Type : atapi |
| Device Serial : |
| Device Revision : 1.0c |
| Product Identification : CD-RW CRX155E |
| Vendor Identification : SONY |
| |
+----------------------------------------------------------------------+

Om du har en Quicksilver 733,kan du inte jämföra dina siffror med mina? Det kanske kan hjälpa på något sätt..

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 23:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Kan kortet vara kasst?

Nej, så kan det inte vara. Det måste vara någoot annat som är knas eftersom det var samma problem med det förra kortet.. Jag ska söka igenom Apples support sidor och se vad jag hittar..

Min dator var väldigt seg så då omformaterade jag den och nu funkar det fin fint.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 22:41

Den är inte seg annars, bara i 3D spel..

Kass portning av spelet kanske? Mohaa fick ju en prestandauppryckning från 1.10 till 1.11 när jag satt med min pismo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 23:26

bOOzo: I regel, om du får samma prestanda med lägsta grafiknivån och högsta så är du processorbegränsad. En G4 på 733 klara av en del, men det är ingen "superdator" för spel.

Quake 3 med Radeon 8500 i "MAX" 1024x768 så lär du köra timedemos i kanske 65-70 fps

MOHAA förvånar mig inte om det går ner till väldigt låga FPS, det gör det på i stort sätt alla datorer jag testat det på. Nått är fel på detta spel...

WarCraft 3 vet jag inte... Flera andra jag känner säger också att spel fungerar mycket bättre i OS9 än OSX, jag har aldrig upplevt det så. Å andra sidan sitter jag med en Dual 500 G4 så i OSX får jag 1st G4/500 till spel och 1st G4/500 till annat. I OS9 får jag typ 1st G4 till spel och 1st G4 gör inget...

Tips kan vara att installera om hela systemet om du tror något är fel.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 16:00

Jag har for mig att 733 G4 processorn har inget L3 cache vilket gor underverk pa G4ans prestanda. Kan vara vart att uppgradera processorn till 1 eller 1.3 gig.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 17:47

En modell G4/733 (med superdrive) har L3 cache, en har inte det. Det är som Robo-X säger en ENORM prestandaskillnad med och utan cache c:a 30% vid samma klockfrekvens.

Ex. är en PowerBook 867:a c:a 50% så snabb som en PowerBook 1Ghz (15" eller 17"). Skillnaden? L3-cache.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 20:23

Här är testvärden:

Quake 3, "FOUR.DM_64" demo 1260 frames.

1600x1200
29,1 sec, 43,3 fps

1280x1024
28,9 sec, 43,6 fps

1152x864
28,7 sec, 43,9 fps

1024x768
28,5 sec, 44,2 fps

800x600
28,2 sec, 44,7 fps

640x480
28,6 sec, 44,1 fps

Det borde vara mycket högre, speciellt i lägre upplösningar.
Jag börjar bli rätt säker på att det är något fel på själva processorn, eller iaf att den är flaskhalsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 20:43

bOOzo, vad hade du för inställningar? "MAX" elller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bOOzo
Det borde vara mycket högre, speciellt i lägre upplösningar.
Jag börjar bli rätt säker på att det är något fel på själva processorn, eller iaf att den är flaskhalsen.

Det är tydligt att grafikkortet inte är flaskhalsen, processorn med största sannolikhet. Att OSX är slöare måste nog bero på att den tillåter bakgrundsprocesser och att spel ofta bara har en tråd. När jag kollar på 'top' ser jag att iTunes har 24 och java 27 vardera... Finder har 6 och så vidare. Glenda Adams säger i en intervju på IMG att hon vill ha möjlighet att "superprioritera" i spelen för att få upp prestandan.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 20:59

Hon sa att hon onskar i framtida OS versioner en API som tillater att ge spel hogsta prioritat. Men det kommer nog aldrig att handa. Da kommer alla program att anvanda det och plotsligt ar vi tillbaka i OS 9 tider.

Apple ska nog arbeta pa att fixa quartz och window manager sa att 2D grafiken inte tar sa mycket prestanda. Battre coreaudio som gor att itunes inte behover ta upp 24% av CPU prestandan bara for att spela upp en enda mp3 file. Alla dem sakerna gor att spel och andra program blir sega.

Hoppas bara att panther fixar manga av buggarna och ger battre prestanda.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 21:14

Hon sa att hon onskar i framtida OS versioner en API som tillater att ge spel hogsta prioritat. Men det kommer nog aldrig att handa. Da kommer alla program att anvanda det och plotsligt ar vi tillbaka i OS 9 tider.

Nej hon sa att man borde tillåta det och låta användaren välja.

I really wish they'd allow a way to let a game (or other CPU intensive application) have super high priority for CPU cycles (if the user wants to set it in the mode), so we could get best overall performance possible without breaking any background OS processes.

Apple har tittat på detta länge och väl. Program som kräver hög prestanda och prioritet, ex. realtidsvideoredigering, realitda 3D-modellering och spel, kräver ständigt så mycket prestanda som möjligt. Detta är ett stort probelm med ett så multitaskat OS som OSX är. Jag hoppas på att denna typ av prioritering kommer i framtiden ELLER att Apple lyckas göra OSX så pass smart att den lägger prio på spelet. Detta borde gå att ha som en användainställning tycker jag.

Under OSX 10.1 tiden körde jag flera olika typer av prioriteringslösningar för att snabba upp bl.a. Finder. Man tilldelade helt enklet Findern mer tid på processorn. Detta finns, tror jag, i UNIX-grunden. Dock, tror jag, Glenda Adams vill ta det lite längre - och för spel vore det väldigt bra om möjligheten fanns.

Självklart ska detta vara ett val för användaren.

Apple ska nog arbeta pa att fixa quartz och window manager sa att 2D grafiken inte tar sa mycket prestanda.

2D grafik tar alltid mycket prestanda. Pröva att dra runt ett fönster på WinXP-burk. Sitter du med en 450Mhz P2:a så drar du direkt 50-70% CPU.

Här måste däremot Apple fixa så enkla 2D uppritningar hårdvaruaccelereras mer än de gör idag (om de gör de över huvudtaget idag). Att scrolla i ex. Photoshop är pinsamt segt idag jämfört med OS9-tiden.

Battre coreaudio som gor att itunes inte behover ta upp 24% av CPU prestandan bara for att spela upp en enda mp3 file. Alla dem sakerna gor att spel och andra program blir sega.

Detta tror jag då inte är Coreaudio:s fel på något som helst sätt. Snarare så lider iTunes av en slö och dåligt optimerad mp3 decoder. Till viss del är fallet det samma för QuickTime. Dessa två drar c:a 10-15% CPU på min Dual 500 när de spelar upp en MP3:a.

Tittar man på en MP och Altivecoptimerad lösning så ligger CPU-loaden på c:a 2-5%. Detta är ett programspecifikt problem och inte ett OSX-specifikt problem tror jag. Dock borde Apple skriva en bättre mp3-decoder för QuickTime, helt klart.

Quartz fungerar aldeles utmärkt bra för mig, grafikkortet sköter all grafik på min iMac i alla fall. Window Manager ligger rätt stadigt på 5%, iTunes ligger och når precis upp till 10%... Jag skulle fortfarande villja (precis som Glenda Adams) att det finns ett sätt att överprioritera (eller nåt liknande) för enskilda proram.

Skillnaden mot OS 9 är att det i OSX inte skulle vara standard, men i OS 9 var det standard för programmen att så fort de var i förgrunden ha datorns hela uppmärksamheten om inte programmeraren hade sagt något annat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-05 21:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av bOOzo
Nej, så kan det inte vara. Det måste vara någoot annat som är knas eftersom det var samma problem med det förra kortet.. Jag ska söka igenom Apples support sidor och se vad jag hittar..

Kanske dumt förslag som du redan vet.
Hur blir det att gå ner till tusentals färg och välja snabbaste Hz (uppdateringsfrekvens), det gör du i inställningen"Bildskärmar".
Jag förstår att det inte ska gå tillbaka när du har köpt snabbare grafikkortet.
Men jag har varit med om att finare och dyrare CRT-skärmar ger mycket fina prestandan ihop med modern grafikkort.
Dvs dyrare CRT har faktisk viss betydelsen.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 22:09
Citat:

bOOzo, vad hade du för inställningar? "MAX" elller?

Jag tog High Quality förinställningen och sedan bytte jag upplösning.

Jag har provat alla mina spel nu och jag har upptäckt att istort sett alla går bra i 1600x1200, så grafikkortet är det absolut inget fel på! I vissa spel, som t ex Medal of Honor, så kan jag ha allt på snyggaste och 1600x1200 och det går lika dant som om jag kör i 640x480. Så det är definitivt processorn som är flaskhalsen.

Frågan är bara om det är något fel på processorn? Var Quake 3 värdena jag postade tidigare normala? Om det inte är något fel på datorn, kanske jag ska överväga att köpa en processor uppgradering istället. Finns det några bra/prisvärda sådana till en QS 733?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 22:10

Då har jag gjort ett antal prestandatester i Quake 3 på min burk.

SYSTEM
- Dual G4/500 (Apple original Gigabitethernet)
- 640MB RAM
- Radeon 8500 64MB
- MacOSX 10.2.6
- Quake 3 1.32

Config-filen gjordes helt ny och fräsch. Sedan tog jag HIGH QUALTY och ökade allting till HIGHEST (texturer m.m.). Det enda "hacket" jag gjorde var att öka s_chunksize till 4096 från originalets 2048. Detta ger en BRA boost (c:a 20% beroende på inställningar). Du kan få configfilen om du vill.

1024x768, 2 CPU, Ljud På
80.7 fps

1024x768, 2 CPU, Ljud AV
97.6 fps

1024x768, 1 CPU, Ljud På
49.7 fps

Så där har du det. Du borde komma upp något bättre än vad jag gör med EN cpu, men du kommer absolut inte komma över det jag får med TVÅ CPU:er.

Runt 60 fps borde du få tycker jag. Självklart bör man tweaka lite sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 22:15

CPU-uppgrades finns många av. Xlr8yourmac.com testade precis ett par från 800 Mhz till 1.4 Ghz.

Om jag var du skulle jag nog vänta tills hösten eller våren nästa år. Det kommer garanterat hända saker. Tittar man för c:a ett år sedan var det bästa som fanns en DUAL G4/500 uppgrade för 10000 kr. Tittar man idag finns ett mycket bredare spektra (SP eller MP).

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 22:58

Tack för hjälpen Erik.dv!

Kan jag få config filen du använde också? Så ska jag se om jag kan komma upp i lite högre framrate.

Jag håller nog på processor uppgraderingen ett tag, jag lirar ändå inte så mkt på datorn. Men hur funkar det med en sån då? Sätts den på ovanpå den nuvarande processorn?

Du byter den gamla (snäpper bort den) och trycker dit den nya. Jag har hetsat upp min G4 400 mhz till 1.2 Ghz. Allt flyter på som om datorn var ny. Allt som jag hade hängt på i form av LVD kort och USB 2 fungerar och kostar gratis:-)

Man kan superprioritera med kommandot renice i terminalen. Ta först reda på trådens id, föreslagsvis genom en top -u. Tryck "q", skriv sudo renice -20 <id för tråden> och tryck enter.

Detta ger tråden prioritet -20 som är högst, 0 är standard. Detta gör jag alltid när jag lirar och det hjälper upp en del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 07:51

"Man kan superprioritera med kommandot renice i terminalen"

Hur gör man det på en icke aktiv process? Jag menar, det går inte att komma åt terminalen när man kör Quak 3 (eller många andra spel).

Jag tycker att du ska installera om spelen.

Jag fick ändra i init-filerna på dom flesta spelen jag har installerade för att det nya grafikkortet ska fungera optimalt (jag satte i ett ATI Radeon 9000)

Så installera om spelen så att du får en ny "förstagångsstart" där hårdvara känns av ochh ställs in.

- Slice -

Senast redigerat 2003-06-06 11:25
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-06-06 08:47

Bara en fråga.
Hur får man fram eller mäter man fps?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 09:23

wow!

Scooter Babe, kan man inte skriva ett GUI för ditt terminaltrick? borde vara intressant i massor av sammanhag, spel, rendering e.t.c.

själv kan jag inte sånt , men är det svårt tro?

någon?

j

Bevaka tråden