Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt död extern hårddisk (då menar jag DÖD)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-01-05 13:37

Hej,

Igår när jag tittade på tv, så hörde jag från min bärbara dator (MacBook), som står inkopplad lite längre bort, ett "knäpp" ljud. Det visar sig att dioderna på den externa hårdisken har slutat lysa. Jag kopplar ur den och byter vägguttag men den är fortfarande helt död.

Den får inte ens ström (datorn får ingen som helst kontakt). Det knäppande ljudet lät precis som en säkring, kan det vara det? Har det blivit överslag? Kortslutits? Någon som tror sig veta vad som hänt?

Den är av denna modellen:

Western Digital My Book Home Edition 1 TB - Bedömning och tekniska data

Tacksam för svar!

Jag har varit med om att en de WD-diskar (liknande din) har dött när det gäller FW, men om jag ansluter via USB så har den fungerat. Det är inte bra, men bättre än inget. (Jag har också varit med om att FW börjat fungera igen på samma disk senare!)

Verkar disken helt helt död och du inte har garanti kvar men vill försöka rädda dina data kan du bryta upp chassit och ta ut själva disken och stoppa den i ett nytt chassi eller en docka. Observera att det är på egen risk och garantin ryker all världens väg.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-01-05 14:48

Externt nätaggregat? Vad är det? Menar du sladden? För det sitter en klump längst ner på sladden. Det är garanti fram tills 28/12/2011. Men butiken jag köpte den av (www.digiswe.com) har (som ni kanske vet) gått i konkurs.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 14:49
Ursprungligen av Rajkurt:

Externt nätaggregat? Vad är det? Menar du sladden? För det sitter en klump längst ner på sladden. Det är garanti fram tills 28/12/2011. Men butiken jag köpte den av (www.digiswe.com) har (som ni kanske vet) gått i konkurs.

Vänd dig till WD, de är grymma på RMA-ärende. I alla fall på vanliga hårddiskar där de skickar ut en ny till dig först.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-01-05 14:18

Hej,

tack för svaret! Den är inkopplad med vanlig usb. Men alltså, ingenting fungerar, den går inte ens att slå på.
Finns det folk som byter / renoverar chassit på dem? Skall kolla om det är någon garanti kvar.

Ursprungligen av Rajkurt:

Hej,

tack för svaret! Den är inkopplad med vanlig usb. Men alltså, ingenting fungerar, den går inte ens att slå på.

Ja, om det är helt död så kan det vara något med strömförsörjningen. Min erfarenhet är att det nästan alltid är chassit som går sönder före själva disken. Men så länge man har garanti ska man förstås försöka ta det den vägen först.

Jag är ingen expert på garantier, men är det inte tillverkaren som står för garantin snarare än återförsäljaren?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-05 14:24

Låter som ett fel i strömförsörjningen. Chanserna är ganska goda att själva hårddisken har klarat sig, men säkert är det inte. Har den externt nätaggregat, eller sitter det i lådan? Är det ett externt aggregat så kan du enkelt försöka med ett annat.

Har den fortfarande garanti kvar så kan du troligen prata med butiken, men försök att behålla själva hårddisken (inte kabinettet) tills du kan göra en säkerhetskopia av eller ta bort innehållet på den (men jag kan tänka mig att de stora kedjorna inte har service som kan hantera detta lokalt).

Finns återförsäljaren kvar är det han som ska stå för utbytet. Har återförsäljaren däremot gått i konkurs är det tillverkaren man får vända sig till, tror jag.

Ah, ja det låter rimligt.

1
Bevaka tråden