Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Mac - hur länge håller den?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag undrar hur länge man ska räkna med att en dator håller? Jag köpte min Power Mac G5 2004 och använder den så gott som dagligen i jobbet. Senaste gångerna jag startat den så har den låst sig med en gång nästan och jag har fått starta om en eller två gånger. Den har även börjat surra kraftigt så fort jag öppnat en bild jag ska jobba med. Jag har inte upplevt det här förut.
Är det dags att köpa nytt??

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-04 15:57

Hur dammig är datorn? Prova att skruva upp den och blås rent med tryckluft på burk (eller dammsug på egen risk).
Blir fläktarna igengrötade så blir vissa delar av datorn för varma och kan inte fungera som det är tänkt.

Min G4 MDD från 2003 (köpt 2004 lätt begagnad) har kört igenom ett moderkort och nu antagligen en PSU rätt nyligen. Det beror väl på hur mycket man använder dem också. Jag har en G3 B/W från 1999 som fortfarande funkar, men den har varit avställd under långa perioder.

Jag har tryckluft hemma men vågar man blåsa rätt på allt?

Ursprungligen av nyborjare:

Jag har tryckluft hemma men vågar man blåsa rätt på allt?

Du kanske skall undvika att blåsa rätt på eller använda dammsugaren på fläktarna utan att hålla fast själva fläkten (eller ett blad på fläkten). Vissa fläktar kan ta skada om de blir uppvarvade i för höga rpm på grund av luften som du skapar. Så håll fast ett blad så kan du troligen blåsa eller dammsuga utan att fysiskt skada fläkten. (fläkten fungerar efter dammsugande även utan att hålla fast ett blad, men om den tagit skada så kan de resultera i missljud)

Jodå, jag känner inte till något som skulle ta skada av ett milt tryck. Kanske undvika att blåsa rätt in i andningshålet på hårddiskarna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-04 16:24

Koppla bort samtliga sladdar från datorn först så ska det inte vara någon risk.

Hur ser andningshålen ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-04 17:37
Ursprungligen av nyborjare:

Hur ser andningshålen ut?

Blås inte på hårddiskarna. Det är inget som behöver dammas av i alla fall. Vad viktigt är kylflänsarna på processorn och fläktarna.

//Rob

Jag vet varken hur andningshål eller hårddiskar eller kylflänsar eller fläktar ser ut. Finns nån skiss nånstans?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-05 08:16

Källa: Inuti Power Mac G5

Där har du övre och nedre hårddiskfack... där behöver du inte blåsa speciellt mycket, det skadar ju inte att ta bort det värsta dammet, annars kommer det ändå blåsa runt i hela datorn efter att du gjort rent allt.

Tack vad snällt. Men vart är då fläktarna som jag ska göra rent? Det kanske man kan se när man öppnar..?

Processorfläktar 4x.
Installing Power Mac G5 Processor and Cooling Unit - iFixit

PCI-fläkt 1x
Installing Power Mac G5 Top Left Cooling Fan Unit - iFixit

Sen sitter två bakom DVD-spelaren, och två i PSUn.

9 fläktar totalt i burken.

Jisses det där verkar superkomplicerat. Vågar jag verkligen gå in där och ta isär och flytta på grejer och lyfta ut fläktarna??? Har ingen som helst vana.. kanske bättre att lämna in...?

Lyfta ut? Det kan man göra om man vill och det är inte svårt.

Annars behöver man inte ens gå så långt. Bara att öppna aluminiumluckan och ta bort det genomskinliga plastlocket. Allt som snurrar är en fläkt. Blås där. Alla övriga dammiga ytor? blås/tork rent. Klart.

Men: Använd inte plaskblöta wettexdukar på transformatorn och minnesmodulerna dock...

Blä.. jag blåste tryckluft i den igår och försökte undvika det som jag tror är hårddiskarna. Såg bara ett ytligt lager damm. Inga dammråttor eller så. Men nu idag när jag skulle starta datorn igen så kommer det upp en symbol som ser ut som ett o med ett streck genom och fläktarna går igång och surrar igen. Vad ska jag göra?

Jag skulle gå ner till MacRent på Birger Jarlsgatan 108 och be dom fixa datorn om du är osäker.

Det är nog hårddisken som gett upp. Billigt att skaffa ny som med all säkerhet rymmer betydligt mer än din gamla (original 2004?) och antagligen också snabbare.

När du ändå håller på kan du ju kolla hur mycket minne du har. Är det bara någon enstaka GB skadar det inte att fylla på upp till åtminstone 4 GB. Inte heller så dyrt men gör enormt mycket för snabbheten. Så länge du inte måste köra program som kräver Intel-processor bör du efter denna uppgradering kunna köra professionellt ett tag till.

Släng in Leoparden (OS X 10.5) om du har möjlighet - allt fler små och stora program kräver ju 10.5 numera. Upptäckte själv nyss att bankens kortläsarupplåsningsprogram kräver 10.5 (jag sitter fortfarande med 10.4).

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är nog hårddisken som gett upp. Billigt att skaffa ny som med all säkerhet rymmer betydligt mer än din gamla (original 2004?) och antagligen också snabbare.

När du ändå håller på kan du ju kolla hur mycket minne du har. Är det bara någon enstaka GB skadar det inte att fylla på upp till åtminstone 4 GB. Inte heller så dyrt men gör enormt mycket för snabbheten. Så länge du inte måste köra program som kräver Intel-processor bör du efter denna uppgradering kunna köra professionellt ett tag till.

Släng in Leoparden (OS X 10.5) om du har möjlighet - allt fler små och stora program kräver ju 10.5 numera. Upptäckte själv nyss att bankens kortläsarupplåsningsprogram kräver 10.5 (jag sitter fortfarande med 10.4).

När vi ändå är inne på spåret om hur länge datorerna håller, hur länge håller en version av OS X?

Känner du dig begränsad av att köra Tiger?

Ok tack för hjälpen, jag får lämna in den imorron tror jag. Har nog 4 GB men ska kolla upp det och det andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 19:10

Steve Jobs har rätt, iMac är nog den bästa datorn för de flesta människor som behöver en stationär PC.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-24 19:33

Har du köpt den 2004 och inte rengjort nätaggregatet så är det verkligen på tiden .
Det är där all skit sätter sig.
Hur kan man sätta ett nätaggregat i botten med 2 fläktar som suger in all skit och dam rakt in.
Har skruvat många G5or och på vissa har man inte kunnat se komponenterna i nätaggregaten så mycke skit o damm det varit.
Efter rengöring har dom funkat perfekt
Annars kan du testa att fel söka med Apple Service Diagnostic Disc 2.5.8

B.D

Antar att Apple Service Diagnostic Disc innebär samma sak som Hardware Test? Stoppa i så fall in originalinstallationsskivan som följde med datorn och tryck på H när datorn startar. Har jag för mig. Läs det finstilta på den grå cd-skivan som följde med vid köpet. Om du har den kvar vill säga.

Har också en G5 från samma år och den fungerar klockrent. Jag har dock fått öppna den med varierande mellanrum för att ta bort damm för annars börjar fläktarna tjuvrusa och den hänger sig.

Använder den inte så mkt nu då jag köpte en Macbook Pro i somras.

Hade en gammal powerbook från 90-talet som jag skänkte till ett skolprojekt i Tanzania före jul. Den fungerade perfekt förutom CD-spelaren som aldrig varit bra, utbytt 5ggr.

Man kan nog räkna med hyfsat lång livslängd i allmänhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-25 20:11

Hardwaretest och Apple Service Diagnostic Disc är som natt och dag.
Harware test kan man inte felsöka med eller kalibrera med mm..
Så ett tips lita inte på den kasta den .
Påstår du att det är samma skivor så tycker jag att du ska sluta med datorer.

B.D

Jag har inte påstått att det är samma skiva - jag undrade. Jag skrev "antar", inte att det "är". Bror Duktig, f'låt bodahl, kanske kan förklara för mig (alla andra vet ju tydligen det) vad Apple Service Diagnostic Disc är och hur man får tag i den. I synnerhet det senare. För det är väl inte något som bara Apple-servicetekniker har tillgång till?

Eftersom "hardware test" är något som följer med alla macar så är det ju något som alla (som inte tappat bort skivorna) kan börja med för att exempelv felsöka skadade minnen med.

Och jag felsökte just - och hittade - felet på ett par nya minneskretsar så sent som förra veckan med just Hardware Test. Konfirmerade sedan med Rember som sa samma sak. Men tack för upplysningen - jag skall genast kasta skivan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-12 18:52

Det bjuder jag på.
Behöver du en ASD Disc så bara hör av dig.

B:D

1
Bevaka tråden