Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En snabb tidsestimering...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt att komma i kontakt med några iOS iPhone utvecklare till ett privat projekt men lyckas inte hitta några som har tid. Därför har jag nu vänt mig till ett utländskt bolag men börjar att bli skeptisk och behöver lite expertis på tidsestimering.

Den första delen i projektet som dom nu arbetar med är uppe i 16h och det är enbart för följande:

En inloggningskärm med två fält, två knappar och lite text. Ena knappen är fortfarande inaktiv, den andra gör en inloggning mot en webservice på en MS IIS. När en godkännd inloggning har gjorts öppnas en ny skärm med fem knappar längst ner för fem olika skärmar. Dessa skärmar är tomma.

Jag gjorde samma sak i .net för Windows Mobile 6.5 och 7. Detta tog inte mig en timma ens.

Är det så mycket mer invecklat att utveckla för iPhone eller blir jag lurad och i så fall, Hur mycket lurad blir jag egentligen? Hur lång tid borde detta ta?

Jag är inte iPhone-utvecklare, men av det jag sett av utvecklingsmiljön så låter det lite mycket, det kan jag hålla med om.

Men, det kan ju vara så att de i den tiden har inkluderat det snack, möten, instruktioner etc. som de behövt för att komma igång. Det finns ju alltid en sådan startsträcka som vi utvecklare måste ta betalt för på det ena eller det andra sättet, och vissa väljer då att baka in det i utvecklingstiden.

På det sättet kan en jämförelse hur snabbt man själv gör något, som man vet precis hur det ska göras, vara lite missvisande, för självklart går det snabbare att kommunicera med sig själv

Förhoppningsvis hoppar någon iPhone-utvecklare in i tråden och ger dig en mer precis uppskattning

Ja, jag får ju så snabba och bra svar av mig själv, en sjuuukt bra kommunikation här i min egen bubbla.

Jag har varit tydlig med dokumentationen för denna webservice för in/utdata, så detta borde inte varit några problem egentligen i kommunikationen men som du säger, enklare att kommunicera i sitt eget huvud.

Jag skickade ett PM till dig med ett namn på iPhone utvecklare som jag kan rekommendera!

Mitt företag (Svep Design Center) utvecklar för iPhone, så vi har erfarenhet av utveckling. Din beskrivning låter enkel, och utifrån den så är den kanske i överkant, men problemet som vi ställs inför som motpart till dig sammanfattas väldigt mycket väl av denna teckning (som vi har upphängd på kontoret): http://korta.nu/qjib6

Det ser enkelt ut, men du aktiverar en hel del människor för detta innan det är klart. En väldigt snabb uppskattning hade sett ut så härom du vänt dig till oss:

Första utvecklingsmöte med kunden (telefon eller ansikte mot ansikte): 1-2h
Första interaktionsprototyp (för granskning av kund): 2-4h
Utveckling, testning: 2-6h
Feedback från kunden på första förslaget: 1h
Uppdateringar efter feedback från kunden: 1-2h
Sluttestning, dokumentation (sammanställning av källkod etc), leverans: 1h

Detta förutsätter en kravspec från dig som är detaljerad. Som du ser kan det lätt komma upp i några timmar. Precis som vi så förväntar sig din motpart att dom får täckning för sina kostnader - jag tycker som sagt att det kan upplevas vara i överkant, men inte orimligt, med deras uppskattning.

Du är välkommen att diskutera det med oss - jag kan få loss en duktig utvecklare för detta under nästa vecka.

Skicka mig PM om du är intresserad.

Mikael

En Dilbertstripp kändes träffsäker

Spontant så lät det mycket men det är som med allting - det finns startuppkostnader som gör att den första delen av jobbet blir förhållandevis dyrare än fortsättningen

Och Mikaels bild är en gammal klassiker...

1
Bevaka tråden