Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man koppla ett iWork/Numbers document till en CSV fil?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-04 22:31

Skulle vilja veta om någon har koll på om man kan koppla en csv fil till en tabell i Numbers. Har testat att dra in filen på ett tomt ark och skapat ett diagram från filen. Funkar bra. Men nu är det så att jag vill associera csv filen med Numbers dokumentet och på så vis kunna uppdatera csv filen och därmed direkt se skillnaden i diagrammet. Antar att det liknar en något lam primitiv databas koppling, men skulle funka utmärkt för mitt syfte nu.

P.S Hittade inget iWork sub forum, hoppas detta blir bra.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-01-05 10:17

En automatisk koppling går inte att få till, men att dra och släppa CSV-filen över de gamla värdena funkar för att ersätta och uppdatera ett ev. diagram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-05 19:56

Hm synd, jag misstänkte att det låg till på det viset. Finns det något annat enkelt sätt att göra detta på, Bento eller Filemaker kanske? Men jag skulle helst se en enkel lösning som bara gör det och inget annat, har i och för sig Excel här.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-01-08 14:10

AppleScript är ju säkert en lösning, dock har jag inte något förslag att utgå från på rak arm. Kanske någon annan på forumet som pysslar mycket med detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 09:31

Ja det kan kanske funka men jag skulle helst inte vilja öppna Numbers överhuvudtaget. Jag har hur som helst löst det nu genom att exportera som PDF sedan konverterat till SVG. Så jag hoppar över CSV formatet helt och hållet. SVG filen kan jag uppdatera direkt i stället för att först spara som CSV.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-01-09 11:28

Både trådrubriken och ditt första inlägg säger ganska tydligt att du vill använda Numbers. Utan det kravet finns det ju gott om lösningar för automatiskt generera diagram (som jag antar är vad du verkligen var ute efter).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-09 12:17

I trådrubriken anger jag ju uttryckligen att det gäller Numbers dokument, men det kanske inte var tydligt nog vad jag var ute efter. Hur som helst, jag har Numbers, jag gillar hur diagrammen ser ut, så jag ville kolla med andra om det kanske gick att lösa på något sätt.

1
Bevaka tråden