Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga ut ifrån nätverk i Airport?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på att konfigurera ett antal iMAC's för användning inom skolan, dom kommer ansluta till ett trådlöst nätverk med wpa2enterprise, man är alltså inloggad med ett personligt konto. Frågan är: finns det någon applescript kod eller dylikt för att göra en knapp där man enkelt kan logga ut användaren utan att gå upp i menyn och stänga av och sätta på Airport?

Många utav användarna har aldrig jobbat med Mac innan så jag vill göra det så enkelt som möjligt för dom, (och mig).

Jag har provat ett script som stänger av och på kortet, men när man använt det ett antal gånger så slutar datorn få tilldelat rätt ip adress utav någon anledning och man måste vänta några timmar för att den åter skall få rätt adress.

Hoppas det finns någon som har en lösning på det här!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-03 15:30

Det låter väl mer som om det finns en bugg i ditt script eller i airport/dhcp-klienten (eller i värsta fall din trådlösa infrastruktur) som gör att det slutar att fungera efter ett tag? Den anledningen måste du hitta. Sedan finns ju det ett alternativ för den trådlösa accessen i inställningen för trådlöst nätverk: du kan kryssa i att den kopplar ned när du loggar ut. Ett alternativ, kanske?

hej!

Ja det hade varit ett alternativ, jag tror tyvärr inte folk kommer logga ut om man måste göra det, vilket skulle innebära att en loggar in på morgonen och sen får den gå under dagen med olika användare. Jag är övertygat om att det är en bugg i mitt script, men det är inte lätt att hitta information om det här, när jag googlar på problemet känns det som att jag är den enda i världen som vill uppnå detta? =/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-03 16:23

Om dom inte loggar ut under hela dagen utan lånar ut sina konton till varandra så ser jag säkerhetsproblemet med personlig autencitering för det trådlösa nätverket som ett mycket, mycket mindre säkerhetsproblem. Hur kommer du hantera användarnas personliga dokument/filer om dom inte loggar ut?

Senast redigerat 2011-01-03 23:13

Egentligen så handlar det här om personligt ansvar i nuläget, men jag hade en vision om att hjälpa dom lite på traven med att göra det enklare för dom.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-03 23:20

Man kan också fråga sig varför du vill koppla bort en iMac från det trådlösa nätverket. Du kan tex inte fjärrstyra (ARD) dom. Och en massa andra saker som man kan göra remote. Kanske just därför som du är ensam i världen om att vilja uppnå detta?

Haha! ja det kan hända. Det här är en speciallösning för en begränsad skara användare som är en form utav pilotprojekt, så fjärrstyrning är inte så viktigt i det här läget. Hursomhelst så tror jag att jag låter det vara trots allt, även det här med eget ansvar går ju att utvärdera

Tack för dina synpunkter!

1
Bevaka tråden