Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddare till MacBook Air 11.6"

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

Tänkte fall någon vet säkert fall man kan ladda sin Air med MacBook Pro:s laddare eller ej.
Är ju dumt fall man tar fel laddare och sätter i Air:n och det bara fräser till.

Det går utmärkt... jag laddar min med min MacBook Pro 17"-laddare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-31 12:39

Funkar säkert men jag rekommenderar original laddaren till MBA på 45 watt. Macbook Pros laddare är väl starkare uppemot 65 watt eller ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-31 13:05
Ursprungligen av CUBEIS:

Funkar säkert men jag rekommenderar original laddaren till MBA på 45 watt. Macbook Pros laddare är väl starkare uppemot 65 watt eller ?

Hur många watt den är på betyder bara hur mycket du kan lasta den, hur mycket du max kan ta ut.
Om du tar ut mindre än max har ingen som helst betydelse. Bara att laddaren blir mindre varm, vilket inte kan ses som en nackdel
Finns ingen som helst anledning att skaffa en 45W om han redan har en 65W. Såvida inte den fysiska storleken skiljer och han vill ha en mindre/lättare.

Ursprungligen av CUBEIS:

Funkar säkert men jag rekommenderar original laddaren till MBA på 45 watt. Macbook Pros laddare är väl starkare uppemot 65 watt eller ?

Spelar ingen roll. Möjligen är MBA laddaren smidigare, men effekttalet talar bara om vilken effekt du kan ta UR laddaren inte hur mycket som FÖRBRUKAS. Har du ett nätaggregat på 1000W men bara behöver ha 100W så drar det 100W (om man bortser från förluster)....

Edit: Äsch, kenjon var snabbare än mig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-31 14:16

Följer väl med en original 45 watts laddare . gjorde i alla fall till min MBA. Kan inte batteriet ta stryk om man har en laddare med mer kräm i . laddas inte batteriet snabbare då.

Inte att rekommendera. Vet ni vad ni pratar om . har ni testat detta långsiktigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-31 16:00
Ursprungligen av CUBEIS:

Följer väl med en original 45 watts laddare . gjorde i alla fall till min MBA. Kan inte batteriet ta stryk om man har en laddare med mer kräm i . laddas inte batteriet snabbare då.

Inte att rekommendera. Vet ni vad ni pratar om . har ni testat detta långsiktigt.

Watt säger inget egentligen, bara hur mycket den kan lastas med. Men som det står i tråden ovan är de olika spänningarna mer oroande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-31 18:31

det var min poäng med mina inlägg att det finns en anledning att APPLE har olika laddare till olika bärbara därav ska man väl i första hand rekommendera original laddaren och inget annat särskilt när man inte vet vad man pratar om.

Inte svårt att räkna ut oavsett watt eller spänningar. jag kallar det mer eller mindre kräm.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-31 22:45
Ursprungligen av CUBEIS:

det var min poäng med mina inlägg att det finns en anledning att APPLE har olika laddare till olika bärbara därav ska man väl i första hand rekommendera original laddaren och inget annat särskilt när man inte vet vad man pratar om.

Inte svårt att räkna ut oavsett watt eller spänningar. jag kallar det mer eller mindre kräm.

Jag håller inte med dej. Har man tre olika bärbara i familjen ska man inte vara tvungen att välja "rätt" laddare. Ungefär som med iPod, iPhone och iPad, man kan ta vilken som. Men eftersom iPadladdaren ger högre effekt går det snabbare med den, men de har fortfarande samma spänning. Så borde det vara på de bärbara också... Varför krångla till det?
"Kräm" kan ju vara ström, spänning eller effekt, väldigt olika saker...

Ser på laddarna att dom är olika, inte bara i max belastning utan även att dom skickar ut olika, MacBook Pro:s laddare skickar max 85w 18.5v eller 16.5v medan Air:en skickar max 45w och 14.5v till Air:en.

Vilken storlek laddaren har har mindre betydelse för mig, tar gärna en 85w MacBook Pro laddare för den belastas mindre och blir mindre varm. Men det som oroar mig är att dom skickar ut olika spänning.

Ringde och hörde med Apple men dom kunde inte ge mig ett svar på detta.

Watt är en enhet som kommer från ett namn, därav Watt och inte watt.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-01-01 13:30

Puttefar funderar över funktionaliteten av 60 / 85w laddarna gentemot Macbook Air'en inte så mycket för Watt antalet utan snarare för dom 4 Volt som skiljer dom åt, Air'ens laddare skickar 14.5V, medans MB/MBP laddarna skickar 18.5V
Frågan är är laddarna intelligenta nog att reglera voltantalet, eller kommer reguleringen ske på magsafe boardet i MBA'n? (Ja det är en separat del här precis som i Macbook Pro'n, dock ej samma board)
För om reguleringen sker på MBA sidan så är ju frågan hur länge voltregulatorerna orkar med...

Om det skiljer så pass mycket i spänning skulle jag inte använda en MBP laddare till en MBA.

zordid har fattat mig helt rätt!. Men något svar på detta verkar det inte finnas. Blir nog till att inhandla en MBA laddare för att vara på den säkra sidan. Men det känns dumt när man sitter med 1st 60w och två 85w hemma. Dom pengarna kan man ha till andra roliga Apple saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-01 14:05

jojo vad spelar ett bränt DC-BOARD för roll huvudsaken, att man kan använda vilken som helst av sin iphone- ipad- MBP laddare till vilken enhet som helst. precis APPLEs tanke .

Helt Apples linje så har dom alltid resonerat. samma laddare för generationer av bärbara att komma.

Jag har jobbat med mac i 20 år , ett och annat har man väl snappat upp om volt och watt men framför allt har jag praktisk erfarenhet av att använda fel verktyg vid fel tillfälle, skapar alltid mer problem i slutändan än vad det ger i smidighet eller snålhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-01 16:50

Ursäkta frågan men det hör väl inte till "vanligheterna" att sitta med en MBA utan sin original laddare ?

Snarare konstigheterna !

En laddare medföljer varje seriöst inköp av dator ?

Rätta mig gärna om jag har fel .

Ursprungligen av CUBEIS:

Ursäkta frågan men det hör väl inte till "vanligheterna" att sitta med en MBA utan sin original laddare ?

Snarare konstigheterna !

En laddare medföljer varje seriöst inköp av dator ?

Rätta mig gärna om jag har fel .

Kanske vill använda den på mer än ett ställe (läs ladda) och då är det shysst att inte behöva släpa med sej laddare hela tiden.

Jag tar inte med mej laddare till min iPad men eftersom jag kan använda iPhone laddare så funkar det bra.

Volt har också ett namnursprung...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-01 18:53
Ursprungligen av LCR:

Volt har också ett namnursprung...

Så även Ampére.

Jag pratade med Apple om detta en gång, då en av mina laddare hade lagt av (brott på kabeln) och de sa att det spelar ingen roll, du kan även ladda en MBP med en "svagare" laddare, det tar bara längre tid då.

Jag har en laddare i vardagsrummet och en i sovrummet... varför ska jag ha två laddare i varje rum för att vara "seriös"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-01 18:18

Självklart kan man använda vilken laddare som helst, inga problem alls.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-03 15:30

Aldrig tidigare i Apples historia har det varit så att 2 laddare haft samma kontakt mot datorn och haft inkompatibla "utdata" från laddaren. Har "utdata" varit fel har den heller inte passat i uttaget. Vad jag kan minnas var det till och med så att när iBook G3 kom så hade man "samma" elektriska egenskaper som de äldre PowerBook G3-laddarna men en mindre kontakt för att det var mindre plats. Om jag inte minns fel så såldes det adaptrar så man skulle kunna använda sina gamla laddare till nyare datorer.
Den som kan sin gamla formsamling vet ju att P=UI Så en effektangivelse är ju bara spänning och strömstyrka, kan man variera något eller båda av dessa får man andra effekter. Observera att Apple aldrig talar om spänning och strömstyrka, endast effekt.
Observera också att flygplans-adaptern endast finns i en version för alla bärbara med magsafe-kontakt och den har 15V rakt igenom vilket i sin tur är för lite för att ladda något annat än Air. Enligt vad jag läst mig till är det också så att de större laddarna kan reglera sin spänning beroende på hur mycket datorn behöver, troligen för att inte behöva bli snorvarm hela tiden.

Vill bara förtydliga vad bollman säger, att flygplans-adaptern laddar inte pga av att mittenpiggen på kontakten inte är programmerad så. DVS inte ens Macbook Air går att ladda med denna kabel. I övrigt korrekt att spänningen varierar på 85watts laddaren;

"The 85.W adapter varies its voltage depending on its load. At maximum load—say, when charging a discharged battery—it supplies up to 18.5.V. At minimum load, it supplies 16.1.V to 16.5.V.

I monitored a charge-up from a battery at 37% to 100% with the screen at full brightness, a low CPU load, and the 802.11g turned on. Below 70% charge, the Apple adapter supplied between 17.0.V and 18.1.V. At 71% charge, the Apple adapter abruptly dropped down to 16.5.V. For the rest of the charging time, the voltage ranged from 16.1.V to 16.4.V."

På moderna apparater spelar det alls ingen roll. Laddningen regleras och om man har en starkare laddare tas bara den mängd ström som behövs. Om man har en svagare laddare tar det motsvarande längre tid.

Tänk på att en Cinema Display har en strömkabel till bärbar dator och att denna passar alla macar med MagSafe-kontakt oavsett typ.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-05-06 14:16

Enligt denna appleartikel så ska det gå bra att använda 85W till MBA late 2010 och de har väl inte olika laddare för 13" och 11"? Men det kan ju alltid vara miffon som svara på supporten också så mycket mer garantier än så här går nog inte att få.

Apples artikel om detta

Jag håller dessutom med bollman. I USA (eller något annat land) skulle man aldrig släppa två likadana laddkontakter med egenskaper som skulle kunna skada en annan datormodell. Tänk på alla stämningar, speciellt om det skulle råka brinna. Har de samma kontakt så funkar det nog utmärkt. Men jag är för dålig på ellära och hur smarta laddarna är för att ta gift på detta.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-06 15:36

JA, det går bra. Jag kan ta gift på det - och som du säger så gör även Apple det. Det fungerar utmärkt att ha en större laddare på en mindre dator, finns flera trådar här om detta redan. Sök på "större laddare"

Jag har lånat ut mitt 85W agg till 60W-datorer i flera år, och själv kört min MBA på för stor laddare. 45W-laddare när jag reser, 85W hemma. Inga problem. Det är inte konstantspänningsaggregat längre, världen har gått vidare.

Hobbyelektriker och skeptiker säger annorlunda, och gissar vilt vad som kan hända. Ni tror inte det skulle finnas en skriftlig varning nånstans, om det var farligt eller dåligt?

Jag litar på Apple och mig själv.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2011-05-17 10:57

Nu har vi äntligen insett att det går utmärkt att ladda en MBA(45W) med en 85W laddare (funkar lika bra och tar lika lång tid som den på 45W). Samt att MBA av allt att döma inte tar ska skada av den högre spänningen (16.5V istället för 14.5V).

MEN nu kommer ändå frågan som det inte verkar finnas något svar på: Hur stor spänning klarar min MBA 11"?

Apple pratar bara om effekt, men deras 85W laddare kan både ge 16.5V och 18.5V. Så en MBA vars laddare ger 14.5V tar in 16.5V från 85Wattaren. Och det fungerar, även om det för en del låter skadligt.

Nu undrar ni varför jag ältar vidare med detta. Jo, för att jag vill ha en billaddare till min MBA. Och den jag hittar kan så vitt jag vet enbart ge 18.5V till MBA.

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

Detta har Apple aldrig bekräftat att det går utan problem.

Om MBA kan hantera en viss spänningsskillnad varför kan det inte finnas ett svar på hur stor den kan vara?

Någon här som har varit med att konstruera MBAn, eller kanske testat billaddaren på 18.5V i sin MBA under längre tid? Jag är ju väldigt nyfiken att testa den och se hur den fördelalr spänningen via programmet Hardware Monitor. Men jag har en uppsats att skriva och har bränt ett antal prylar med för hög spänning.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-05-24 14:28

Jag har den laddaren och frun har använt den till sin 11.6" Air, bland annat sthlm t&r utan problem. Har också funderat på detta med spänningen som är en hel del högre än vad som anges på laddaren till hennes Air. Hon har också vanligtvis haft min extraladdare på 85W till MBP när hon sängsurfar också detta regelbundet och utan problem. Kört så i ett halvår nu...

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2011-07-01 21:40

Nu har jag också använt billaddaren (som enligt etiketten enbart kan ge 18.5V) till min Mac Book Air. Enligt programmet Hardware Monitor så är DC IN = 16.5V. Verkar hoppfullt.

1
Bevaka tråden