Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverket öppet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 11:57

Hej,

novis på det här, hoppas på hjälp! Helt plötsligt har min router slutat begära lösenord när man ska logga in på nätverket...upptäckte det när jag hade jobbdatorn hemma, var bara att valsa in och surfa. Det skumma är att i nätverksinställningarna har jag kryssat i WPA Personal 2 med lösenord, men i praktiken funkar det alltså inte. Vad göra? Tacksam för all hjälp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-03 11:59

Det är inte så att du redan har lösenordet sparat på din jobbdator och därför inte behöver skriva in dessa när du loggar in på nätverket?

Du ger inte oss mycket information att jobba med, tänk på att alltid vara så tydlig i frågeställningen som möjligt för att få snabbt och korrekt svar.

Vad har du för rotuer? Märke/Modell?
Vad har du för jobbdator? (OSX, Version?/Win, Version?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 12:03

Nej, det är en helt ny dator. Sorry, ska vara tydligare. Routern är en SMC (WBR14T-G), jobbdatorn är en PC med Windows Vista. Problemet är att jag i nätverksinställningarna på min Mac ser att mitt nätverk är öppet, finns inget hänglås på nätverket...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-03 12:08

Du skriver

Citat:

Det skumma är att i nätverksinställningarna har jag kryssat i WPA Personal 2 med lösenord

Menar du då nätverksinställningarna i routern?
Du kan inte logga in på routern och ändra säkerhetsinställningarna och se om det fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-04 16:03

hej, tack för hjälpen. Har loggat in på routern och ändrat säkerhetsinställningarna. Problemet är dock att min Mac hittar två routrar med samma namn...som är ett och samma nätverk. Ett av dessa är öppet...förstår inte riktigt varför. Det gör också att mitt nätverk är helt öppet

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-01-05 12:30
Ursprungligen av Gurra5:

hej, tack för hjälpen. Har loggat in på routern och ändrat säkerhetsinställningarna. Problemet är dock att min Mac hittar två routrar med samma namn...som är ett och samma nätverk. Ett av dessa är öppet...förstår inte riktigt varför. Det gör också att mitt nätverk är helt öppet

Säker? Det är inte så slumpat att en granne har exakt samma router men har sitt nätverk öppet?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-04 16:26

Kan du byta namn på det trådlösa nätverket till någonting helt unikt?

Kan det vara så att din router har möjlighet att skapa två trådlösa nätverk samtidigt och att den har gjort det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-08 20:31

Hej,

har nu bytt namn på routern, ändrat säkerhetsinställningarna på nätverket...still wide open. Any clues?

1
Bevaka tråden