Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tekniskt: Kan inte vem som helst tillhandahålla en iPad-app?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej. Programmeringsteknisk fråga om iPad från en som vare sig har iPhone eller iPad.

Kan någon förklara vari problemet med Apples ipad-censur ligger rent tekniskt?
Jag fattar att Apple naturligtvis kan stoppa vad de vill från att säljas via deras egna kanaler men på debatten låter det som att Apple kan stoppa vad som helst från att köras på deras ipads.

Är det så?

Kan t.ex. Apple hindra mig från att distribuera en egen applikation till ipad via min egen hemsida?
I så fall, hur går det till att utveckla programvara till ipad. Man måste ju t.ex. kunna experimentera fram och tillbaka utan att vid varje kompilering få programvaran godkänd av Apple?

Hur hänger det ihop?

När du önskar att få en applikation publicerad på Apples egen programbutik så genomgår den en granskningsprocess. Om den inte möter de krav som Apple ställer så har de all möjlighet att avslå och därmed vägra publicera din applikation. Vill du gå emot detta så får du vänta dig till alternativa källor som t.ex. Cydia, men då kommer enbart personer med jailbreakade iPhone-telefoner att kunna ladda ner din applikation. Du kan såleds inte distribuera en egen applikation till iPad via din egen hemsida.

När det gäller kompilering så har jag inte någon insikt i det, men det klart att du borde kunna kompliera din egen applikation i utvecklingsmiljö så ofta du vill för att se om funktionaliteten är det som du har tänkt dig.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-01 16:52

När du registrerar dig som utvecklare så får du också möjlighet att distribuera programvaran till ett begränsat antal enheter (jag tror att det är 100) för utveckling och test. När du skickar programvaran till Apple sedan för godkännande så ska den vara någorlunda uttestad - beta- eller testversioner godkänns icke.

Det finns även ett utvecklarprogram för större företag, som tillåter att företaget kan distribuera en app inom företaget, utan inblandning från Apple, men jag tror inte att det är tillåtet att sälja appar annat än via Apple.

OK, då begriper jag hur det hela fungerar. En iPad (och iPhone) är således inte på något sätt en vidareutveckling av (den relativt fria) persondatorn utan mer i linje med spelkonsoler och sånt.

När det gäller "tidningsappar" då? Vad handlar det om? Är idén att varje tidning skall utveckla sin egen skräddarsydda applikation som (sedan den godkänts av Apple) distribueras via Apple och att sedan även tidningens dagliga innehåll skall distribueras (och i viss mån granskas och censureras) av Apple?

Apopå detta...
Hur är det med andra läsplattesystem, är de också inlåsta på det här sättet?

Ursprungligen av torsig1967:

Apopå detta...
Hur är det med andra läsplattesystem, är de också inlåsta på det här sättet?

Det varierar. Såvitt jag vet låter Android, MeeGo och webOS dig använda vilka program du vill utan att de lägger sig i. Microsoft har väl hittills bara pratat om en tablet-version av Windows Phone, de har dock valt att gå åt samma håll som Apple och bestämma åt dig.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-01 21:58

iOS är ingen persondator. Det är en helt ny marknad och kan inte jämföras. Apple styr app store men det finns inget som hindrar någon att skapa en web app som körs i safari. Android sägs vara öppen men det är mest för operatörerna men inte för användarna. Android market är ett skämt och Google har ingen intresse att sälja program. Google vill hellre ha gratis apps som finansieras genom reklam. Sen tillkommer fragmenteringen vilket gör det väldigt roligt att utveckla för android.

Vad gäller prenumerationer så är det utgivarna själva som bestämmer innehållet.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iOS är ingen persondator. Det är en helt ny marknad och kan inte jämföras. Apple styr app store men det finns inget som hindrar någon att skapa en web app som körs i safari. Android sägs vara öppen men det är mest för operatörerna men inte för användarna. Android market är ett skämt och Google har ingen intresse att sälja program. Google vill hellre ha gratis apps som finansieras genom reklam. Sen tillkommer fragmenteringen vilket gör det väldigt roligt att utveckla för android.

Vad gäller prenumerationer så är det utgivarna själva som bestämmer innehållet.

//Rob

Tack, intressant svar - lite kompletterande frågor:
- Så Androidprogram måste också passera någon slags granskning innan de når de vanliga användarna?
- Prenumerationer: Du menar alltså att censuren bara gäller själva appen, inte det innehåll som tillhandahålls via appen genom t.ex. en prenumeration? DN:s kulturbilaga t.ex. skulle kunna publicera en inflammerad religiös debatt (inte en omöjlighet) eller chockerande nakenbilder från en konstutställning utan att Apple lägger sig i?

Vad vet du om android market? Har du ens använt det? Jag är väldigt nöjd med senaste market som lanserades i december. Och ja android är helt öppet för användarna. Där kan du distrubera din app på din egen hemsida om du vill.

Jag har haft flera iphones och har en iPad och en android mobil just nu.

Android Developers Blog: Android Market Client Update

Sedan e de väll inte så fragmenterat nu för tiden? De e ju bara o testa appen o de måste man ju gör i iOS olika versioner oxå. 3 4 osv
Platform Versions | Android Developers

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Sedan e de väll inte så fragmenterat nu för tiden? De e ju bara o testa appen o de måste man ju gör i iOS olika versioner oxå. 3 4 osvPlatform Versions | Android Developers

Android är fortfarande fragmenterat för utvecklarna, och det kommer att fortsätta vara så. Den främsta orsaken är att systemet finns till en mängd olika telefoner - och många av dessa har helt olika egenskaper och olika hårdvara. Jag tänker närmast på t.ex. HTC Desire vs. SonyEricsson Xperia X10 Mini. Du kan inte köra alla applikationer på Xperia Mini som du kan köra i Desire - trots att båda telefonerna i grunden vilar på android.

Förvisso kan man argumentera liknande när det kommer till iOS 3 och 4, men det är ändå en annan sak. Dels är det bara två versioner, och dels så har man bättre koll på vilken hårdvara programmet ska kunna köras på. Dessutom tror jag att man kan förhindra programmen att köras på gamla iOS, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-01 23:02
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Sedan e de väll inte så fragmenterat nu för tiden? De e ju bara o testa appen o de måste man ju gör i iOS olika versioner oxå. 3 4 osv
Platform Versions | Android Developers

Den här länken säger tillräckligt. Det finns en liknande om OS versionerna (1.6, 2.0, 2.1, 2.2 ...) också, den är inte mycket vackrare.

OK, jag tror jag förstår det mesta nu.

Framtida prenumerationer vet vi inget än om men lösnummer "in app" går via Apple (som tar 30% av priset om jag fattat rätt) och kan granskas samt censureras (vilket ord skulle passa bättre?) vid behov av Apple.

Ett nästan helt slutet system med en aktör som kontrollerar såväl teknik som innehåll således. Lite som Teleguide/Minitel för 20 år sedan.

Ursprungligen av torsig1967:

Ett nästan helt slutet system med en aktör som kontrollerar såväl teknik som innehåll således. Lite som Teleguide/Minitel för 20 år sedan.

Ingen tvingar dig att utveckla för iOS om du känner att det är för instängt.

Apple vill ha en kontroll över vad som går ut via App Store och det är jag enormt tacksam för. På så sätt minskar risken för skadliga kod, ej funktionsdugliga applikationer och rent trams. Sedan finns det alltid nackdelar med allt, men fördelarna väger tyngst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-02 04:44
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ingen tvingar dig att utveckla för iOS om du känner att det är för instängt.

Apple vill ha en kontroll över vad som går ut via App Store och det är jag enormt tacksam för. På så sätt minskar risken för skadliga kod, ej funktionsdugliga applikationer och rent trams. Sedan finns det alltid nackdelar med allt, men fördelarna väger tyngst.

Det är ju en väldig skillnad på detta beroende vad man diskuterar. Är det endast vilka appar man generellt tillåter är det ju en sak men ska Apple ge sig på att bestämma vilket material som tidningar ska få publicera så är det farligt...mycket farligt.

  • Medlem
  • 2011-01-02 13:26
Ursprungligen av torsig1967:

Framtida prenumerationer vet vi inget än...

Jo, det finns prenumerationslösningar som inte är lanserade. Ni får lita till mitt ord.

Snälla, ingen Android vs. iOS-debatt. Det kanske man kan ta i en annan tråd.
Jag var ute efter att förstå exakt hur Apple begränsar och censurerar rent praktiskt, det står så oerhört lite om det i vanlig press.
Visste inte hur Android funkar så det var därför jag frågade, inte för att debattera det OS:et...

Fortfarande undrar jag alltså över hur det fungerar rent praktiskt med prenumerationer via appar på iPad/iPhone. Lägger sig inte Apple i innehållet alls? Är det enbart programvaran de granskar/censurerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 00:28
Ursprungligen av torsig1967:

Fortfarande undrar jag alltså över hur det fungerar rent praktiskt med prenumerationer via appar på iPad/iPhone. Lägger sig inte Apple i innehållet alls? Är det enbart programvaran de granskar/censurerar?

Det är det ingen som vet eftersom Apple inte erbjuder prenumerationer än. Det enda som går att göra just nu är att köpa lösnummer via in-app purchases, och de måste följa Apples Guidelines. Ta tex den danska tidningen som hade en topless tjej på sidan nio eller nåt. De var tvugna att plocka bort bilden innan Apple ville gå med på att sälja den på iOS enheter.

Tycker iofs att den situationen är ohållbar eftersom Apple vill ha tidningar på iPaden, om de inte vill sitta och granska varenda utgåva av varenda tidning världen över så känns det som att de måste börja öppna upp sina regler.

Nää, ursäkta om jag är korkad men jag fattar fortfarande inte riktigt.

OK, Apple bestämmer vilken programvara som skall få finnas till sin iPad. Det står klart.

Men jag tycker fortfarande det är lite oklart med innehållsbiten.
Apple lägger sig inte i innehåll som kommer via webbläsare, så långt är klart. Jag förmodar att de också har appar för film och musik och jag gissar att inte heller där finns några hinder för att titta på vilka filmer man vill eller lyssna på vilken musik man vill.

Men om jag fattar rätt så har de synpunkter på innehåll från t.ex. tidningar om de sprids via prenumerationsappar och liknande.
Det jag inte riktigt har klart för mig är ifall det gäller de fall där innehållet på något vis distribueras via Apple själva (i stil med iTunes) - i så fall kan jag förstå deras restriktioner. Men nog måste väl DN kunna skriva en app som hämtar sitt innehåll direkt från DN:s servrar, eller går inte det?

Ursprungligen av torsig1967:

Nää, ursäkta om jag är korkad men jag fattar fortfarande inte riktigt.

OK, Apple bestämmer vilken programvara som skall få finnas till sin iPad. Det står klart.

Men jag tycker fortfarande det är lite oklart med innehållsbiten.
Apple lägger sig inte i innehåll som kommer via webbläsare, så långt är klart. Jag förmodar att de också har appar för film och musik och jag gissar att inte heller där finns några hinder för att titta på vilka filmer man vill eller lyssna på vilken musik man vill.

Men om jag fattar rätt så har de synpunkter på innehåll från t.ex. tidningar om de sprids via prenumerationsappar och liknande.
Det jag inte riktigt har klart för mig är ifall det gäller de fall där innehållet på något vis distribueras via Apple själva (i stil med iTunes) - i så fall kan jag förstå deras restriktioner. Men nog måste väl DN kunna skriva en app som hämtar sitt innehåll direkt från DN:s servrar, eller går inte det?

Dagens Nyheter kan skriva en applikation som hämtar innehåll från deras egna servrar, ja. Därefter är det helt och hållet upp till Apple om de godkänner och därmed publicerar den applikation som tidningen har skickat in för granskning. Exempel på liknande applikationer är bland annat NYTimes for iPad for iPad on the iTunes App Store och LA Times for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store.

Apple kan även besluta att i ett senare skede dra tillbaka en applikation från iTunes Store. Därmed är det meningslöst att skriva en applikation som hämtar data från en annan server, och därefter totalt byter innehåll efter att Apple har godkänt den. Förutsatt att det nya innehållet innehåller material som strider mot de regler och riktlinjer som finns uppsatta av Apple.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dagens Nyheter kan skriva en applikation som hämtar innehåll från deras egna servrar, ja. Därefter är det helt och hållet upp till Apple om de godkänner och därmed publicerar den applikation som tidningen har skickat in för granskning. [...] Apple kan även besluta att i ett senare skede dra tillbaka en applikation från iTunes Store. Därmed är det meningslöst att skriva en applikation som hämtar data från en annan server, och därefter totalt byter innehåll efter att Apple har godkänt den. Förutsatt att det nya innehållet innehåller material som strider mot de regler och riktlinjer som finns uppsatta av Apple.

OK, då är det verkligen en fundamental skillnad mellan generella applikationer såsom webbläsare, mediaspelare och Apples prenumerationslösningar för tidningar. Apple lägger sig i själva det fortlöpande innehållet även om det distribueras av någon annan genom att hota med att spärra själva applikationen. Lite som om Sony (om det vore tekniskt möjligt) förbjuder alla nya filmer från t.ex. Sonet att visas på sina TV-apparater om Sonet gör en film som Sony tycker bryter mot deras regler.

En teknisk fråga i sammanhanget. Låt säga att DN har en app för sitt innehåll men DN distribuerar innehållet själva, Apple beslutar att dra tillbaks appen. De som redan har appen kommer väl fortfarande åt DN:s innehåll i så fall? Inte för att jag tror det är ett troligt scenario men jag är nyfiken på hur långt Apples makt sträcker sig rent tekniskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 15:28
Ursprungligen av torsig1967:

En teknisk fråga i sammanhanget. Låt säga att DN har en app för sitt innehåll men DN distribuerar innehållet själva, Apple beslutar att dra tillbaks appen. De som redan har appen kommer väl fortfarande åt DN:s innehåll i så fall? Inte för att jag tror det är ett troligt scenario men jag är nyfiken på hur långt Apples makt sträcker sig rent tekniskt.

Yep, de som redan har laddat ner appen behåller den med full funktionalitet. Apple kan antagligen ta bort apps de inte gillar från iOS enheter men har inte gjort det än pga den enorma PR katastrofen det hade kunnat leda till (se tex Amazon som tog bort boken 1984 från alla Kindles världen över).

  • Medlem
  • 2011-01-02 00:17

Tveksamt om det går att kalla det censur.

  • Medlem
  • 2011-01-02 00:41

Det finns flera prenumerationslösningar, DN använder en av dem.

Jag tycker att det är en märklig vinkling att hävda att Apple censurerar nyheter, det är själva applikationen som säljs via Apple store de tar ett ansvar för (och förbehåller sig rätten att ta bort om de bryter mot deras regler.). Det vore "farligt" om Apple bestämde vilka nyheter som får visas på en iPad (via t.ex. webbläsaren), men det gör de inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 10:25
Ursprungligen av akerstrom:

Jag tycker att det är en märklig vinkling att hävda att Apple censurerar nyheter, det är själva applikationen som säljs via Apple store de tar ett ansvar för (och förbehåller sig rätten att ta bort om de bryter mot deras regler.). Det vore "farligt" om Apple bestämde vilka nyheter som får visas på en iPad (via t.ex. webbläsaren), men det gör de inte.

Nej men de tillåter inte lättklädda flickor. Det är kanske inte nyheter men Apple ska inte bry sig om innehållet så länge åldersgränsen är satt. Men det kanske ändras när prenumeration api släpps.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nej men de tillåter inte lättklädda flickor. Det är kanske inte nyheter men Apple ska inte bry sig om innehållet så länge åldersgränsen är satt. Men det kanske ändras när prenumeration api släpps.

//Rob

Jag antar att du inte sett appen från Victorias secret?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 15:03
Ursprungligen av akerstrom:

Jag antar att du inte sett appen från Victorias secret?

Vissa program från t ex Victorias Secret och Playboy tillåts men det är rätt känt att Apple håller tillbaka Apps från tidningar om de råkar ha lättklädda flickor. It's Time to Declare War Against Apple's Censorship

Nu vet jag inte om Apple har lättat på restriktionerna men förra året var det rätt många apps från tidningar som försvann.

//Rob

torsig: Du bör inte ta några svar alls om vad som gäller under andra OS härifrån. 99:s användare är både kunniga och hjälpsamma vad gäller iOS, men i stort är de helt renons på kunskap om andra plattformar och deras kunskaper om vilka betingelser som gäller där baserar sig i huvudsak på läsning av pundits med klar självbekräftande snarare än faktisk prägel. Du får mycket bättre svar på frågor som inte gäller Apple och dess produkter annorstädes. Vad gäller Android, t.ex, är det swedroid:s forum du vill fråga på.

Ursprungligen av GustafMA:

torsig: Du bör inte ta några svar alls om vad som gäller under andra OS härifrån. 99:s användare är både kunniga och hjälpsamma vad gäller iOS, men i stort är de helt renons på kunskap om andra plattformar och deras kunskaper om vilka betingelser som gäller där baserar sig i huvudsak på läsning av pundits med klar självbekräftande snarare än faktisk prägel. Du får mycket bättre svar på frågor som inte gäller Apple och dess produkter annorstädes. Vad gäller Android, t.ex, är det swedroid:s forum du vill fråga på.

Du bör nog vara försiktig med dessa kommentarer. Att den största kompetensen i forumet är riktad mot iOS, Mac OS X och övriga Apple-relaterade sortiment är självklart. Däremot finns det även en hel del personer som har en enorm kompetens på andra system och produkter. Därför blir din kritik orättvis gentemot många av forumets medlemmar som lägger ner enormt mycket tid på att hjälpa andra besökare.

För övrigt så kan det göras en sidonotering om att 99.se just nu har 1 293 personer online. Motsvarade siffra på Swedroid ligger i detta nu på 591 personer.

Red: En ny forumlering på mitt svar - samtidigt tillägg av statistik för att visa storleken på de båda forumen vad gäller fokus på besökarantal.

Senast redigerat 2011-01-02 12:52
Ursprungligen av GustafMA:

torsig: Du bör inte ta några svar alls om vad som gäller under andra OS härifrån. 99:s användare är både kunniga och hjälpsamma vad gäller iOS, men i stort är de helt renons på kunskap om andra plattformar och deras kunskaper om vilka betingelser som gäller där baserar sig i huvudsak på läsning av pundits med klar självbekräftande snarare än faktisk prägel. Du får mycket bättre svar på frågor som inte gäller Apple och dess produkter annorstädes. Vad gäller Android, t.ex, är det swedroid:s forum du vill fråga på.

Dra inte ned oss andra på forumet för att du själv troligen inte har någon kunskap utanför Mac-världen.

torsig: Visst kan DN m.fl. göra det, men på Apples enheter handlar det mesta om användarvänlighet. Det skulle inte bli en lika smidig lösning som det är idag att få t.ex. DN+ i sin iPad.

Jag ser inte begränsningarna som någon stor grej, man kan ju använda en webbläsare och läsa nätupplagorna utan problem.

edit: Tobias var visst snabbare.

Bevaka tråden