Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Target Display Mode

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle prova köra TDM med min Mini G4 mot min iMac 27"

Glad i hågen sätter jag en DVI till Mini Displayport adapter i iMacen och DVI kabel från adaptern till Minin och trycker på CMD + F2 (bägge burkarna igång), men inget händer. Har jag missuppfattat något? Behöver jag en riktig konverterare för att det ska gå, inte bara en "adapter"? Eller ska det inte gå?

Är det en sån här jag ska ha?
Atlona :: Products :: Converters & Scalers :: Converters with DisplayPort & Mini DisplayPort output :: Atlona DVI to Mini DisplayPort Converter

Du behöver en adapter från DVI till mini displayport. Liten, men viktig skillnad.

Aha DVI hane till mini displayport hane? Den jag har nu är en DVI hona. Men vad gör det för skillnad?

Det är alltså en sån här jag har:
Mini DisplayPort till DVI-adapter - Apple Store (Sverige)

Men jag hittar ingen DVI till MDP hos Apple men det är en sån här jag ska ha alltså?
Mini DisplayPort to DVI Male / Female Adapter

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-01 10:11

Du ska ha en sådan som du länkar till i första inläget.
http://www.atlona.com/Atlona-DVI-to-Mini-DisplayPort-Converter-p-17859.html

Men du kommer bara få upplösning som är högst 1280x720.

Ok. Ordentligt dyr var den. Tack för hjälpen!

Det är verkligen en enda röra det här med alla olika kontakter. Tacka vet jag den tiden det bara var VGA

Den du har är inte adaptern. Den gör bara att kontakten passar. Själva konverteringen gör grafikkortet.

Jaha... så det borde alltså fungera med den jag har?

Nej, grafikkortet kan kabla ut signaler för DVI, HDMI, VGA och (Mini) Displayport beroende på vilken adapter du använder.

Men när det gäller att läsa en inkommande signal så måste det vara en Mini displayport-signal, eftersom grafikkortet inte utför någon konvertering åt det hållet.

Man kan tänka sig att grafikkortet får en massa data från datorn, som beskriver hur bilden ska se ut. Därifrån kan det skapa en utsignal som exempelvis DVI. Men konverteringen är inte från Mini displayport till DVI, utan direkt från grafikdatan till DVI.

Om du istället har en färdig Mini displayport-signal måste du ha en mer avancerad box som omvandlar mellan två olika bildskärmssignaler, vilket är dyrare.

1
Bevaka tråden