Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

J*vla fyrverkeri!!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför kan inte miljönissarna se till så att fyrverkerierna förbjuds istället för att tjata om glödlampor ???

Om vi först tar rena miljöaspekter så är det ett jävla oväsen men än mer en massa skadliga kemikalier som förbränns med resulterande skräp överallt, men det som gör mej riktigt förbannad är att mina katter, farsans hund och tusentals andra tama och vilda djur lider något fruktansvärt varje gång folk ska skita ner!!

Gott nytt år!

Har spenderat kvällen med att ta hand om en liten hund som till och från tyckte att det var lite obehagligt. Lyckligtvis är vi inte där det är alltför intensivt så bortsett från tolvslaget och något tillfälle tidigare på kvällen gick det bra den här gången.

Det pratas om att varmluftsballonger ska vara bättre. Man brukar se ett par stycken då och då. Kanske inte perfekt men definitivt fredligare och vänligare mot djuren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 01:49

Om du som fockledare utsöndrar att inget är problem så kommer dina djur att vara lugna. Är du stressad och beter dig undergivet och tröstar så skapas osäkerhet. Inget som miljöpartiet har med att göra.

Var stark och gott nytt år...

Ursprungligen av atomlab:

Om du som fockledare utsöndrar att inget är problem så kommer dina djur att vara lugna. Är du stressad och beter dig undergivet och tröstar så skapas osäkerhet. Inget som miljöpartiet har med att göra.

Har du djur själv?

Jag har inga problem och blir inte ett dugg stressad, men det hjälper föga för mina katter som blir skiträdda av alla raketer som börjar runt 20.00 och fortsätter till 01.00.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 12:26

Att glasflaskorna och burkar är kvar är såklart oförlåtligt. Men att ta in en fyverkerilåda omedelbart är förenat med direkt livsfara då det kan finnas tändningar kvar. Så dom låter jag själv vara kvar och tar in dagen efter när tillfälle ges.

Ska vi börja förbjuda allt som skrämmer antingen människor eller djur så är vi ute på djupt vatten...

Gott Nytt År 2011 till er alla.

Tog en promend runt kvarteret....

Trasiga glasflaskor överallt, tomma burkar, tjogtals med utbrända fyrverkerier (stora jävla lådor, raketer, rör, pinnar etc).

Önskar tandvärk (minst) över folk som inte klarar av att städa efter sig.

Bosse (hunden) lyfter inte ett ögonbryn över fyrverkerier, och det känns som en oerhörd lättnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 12:22

Har haft totalt 7 hundar och familjerna runt mig har katter och hundar.

Är stor skillnad hur djuren beter sig beroende på vilka som är i närheten. IOM att du vill göra ett inlägg på ett forum bevittnar om att du faktiskt är irriterad och går in för djuren. Och det känner dom av hur mycket du än tycker. Missförstå mig rätt där. Men människan tänker och bryr sig för mycket ibland för djurets egna bästa. Man tycker att man gör dom en tjänst när man ojar med djuret men i själva verket är det tvärtom.

Ursprungligen av atomlab:

Är stor skillnad hur djuren beter sig beroende på vilka som är i närheten. IOM att du vill göra ett inlägg på ett forum bevittnar om att du faktiskt är irriterad och går in för djuren. Och det känner dom av hur mycket du än tycker. Missförstå mig rätt där. Men människan tänker och bryr sig för mycket ibland för djurets egna bästa. Man tycker att man gör dom en tjänst när man ojar med djuret men i själva verket är det tvärtom.

Du har helt rätt!! Eftersom mina grabbar sitter och läser mina inlägg här så utnyttjar de min medkänsla för att de ska ha det bra, de bara utnyttjar en.

Gott nytt år!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-01 12:32

Nyårsafton en gång per år , låt folk fira och ha roligt era depp-nissar. Självklart ska man städa efter sig vanligtvis dagen efter när har lugnat ner sig lite i lådorna och inte småpyr längre.

Hundarna anpassar sig efter människorna , är man stressad så smittar det av sig, självklart kan vissa hunder påverkas mer av oljuden men så är det med allt i livet, bara att anpassa sig "en dag om året". Sedan återgår livet till sin normala gång med vad det innebär.

pss. hatten av för GP.s avfyring i år, ett strålande ljusspel. tack för det. någon mer som såg det ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Nyårsafton en gång per år

Yes!!! Har de förbjudit Valborgfyrverkerierna ???

... och idag är det tioåringarna som är ute utan sina föräldrar och skjuter av resten av fyrverkerierna ... :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 16:31

Jag kan posta en bild på en katt som är överkörd utav en bil..............

Ursprungligen av atomlab:

Jag kan posta en bild på en katt som är överkörd utav en bil..............

Fast vad har det med raketer att göra? Katten i bilden jag postade blev skadad av fyrverkeri.

Men ärligt talat.

Det är jättesynd om djuren som blir rädda av att det skjuts väldigt många fyrverkerier - som dessutom låter högt. Men å andra sidan kan man inte förbjuda en sak enbart på grunden att ett antal djur blir rädda. Det finns så mycket mer som skrämmer antingen djur eller människor.

Fyrverkerier skjuts ett par gånger per år som ren tradition. Låt de som vill göra detta utan att klaga allt för mycket.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men ärligt talat.

Det är jättesynd om djuren som blir rädda av att det skjuts väldigt många fyrverkerier - som dessutom låter högt. Men å andra sidan kan man inte förbjuda en sak enbart på grunden att ett antal djur blir rädda. Det finns så mycket mer som skrämmer antingen djur eller människor.

Fyrverkerier skjuts ett par gånger per år som ren tradition. Låt de som vill göra detta utan att klaga allt för mycket.

Det är inte bara ljudet jag ifrågasätter

Fyrverkerierna till nyårsfesten

Ursprungligen av LCR:

Det är inte bara ljudet jag ifrågasätter
Fyrverkerierna till nyårsfesten

Då ligger det på Kemikalieinspektionens ansvar att reda ut om och vilka fyrverkerier som innehåller hexaklorbensen, och därefter vidta lämpliga åtgärder mot de återförsäljare som har sålt dessa "pjäser" till konsumenter. Detta kan ju inte per automatik bli en orsak till att förbjuda alla fyrverkerier.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då ligger det på Kemikalieinspektionens ansvar att reda ut om och vilka fyrverkerier som innehåller hexaklorbensen, och därefter vidta lämpliga åtgärder mot de återförsäljare som har sålt dessa "pjäser" till konsumenter. Detta kan ju inte per automatik bli en orsak till att förbjuda alla fyrverkerier.

Antar att allt annat som förbränns och släpps ut är ofarligt då...

Ursprungligen av LCR:

Antar att allt annat som förbränns och släpps ut är ofarligt då...

Nu känns det som att du söker en nål i en höstack. Om det nu är så stora skador på vår miljö att skjuta upp raketer ett par gånger per år så borde ju faktiskt fler experter, myndigheter och politiker ha engagerat sig i att få igenom ett förbud även i Sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-01 20:34

Finns väl annat utsläpp under ett år som kan orsaka mer bekymmer än ett raketutsläpp.

En annan sak som jag noterade efter en promenad i solskenet idag på nyårsdagen är

att det var ett mindre "hav" av hundskit som några mindre "ansvarsfulla" hundägare glömt att

ta hand om.

Var inte snyggt att se.

Ursprungligen av CUBEIS:

Finns väl annat utsläpp under ett år som kan orsaka mer bekymmer än ett raketutsläpp.

Lite så jag har argumenterat om glödlampor, men det har jag fått i nacken...

Jag tycker fyrverkeri suger eftersom många djur lider och det skräpar ner på olika sätt.

Gällande hundskiten så fattar jag inte hur man kan rasta sin hund utan att pålocka upp, men det finns ju folk som använder offentliga toaletter utan att spola så...

Jag drar mej ur dessa diskussioner nu, blir bara på dåligt humör. Ska leta efter min katt eftersom de skjuter en massa raketer idag med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 22:35

Finns det något medel som gör att det luktar mindre katturin i min frus växthus? Det är nämligen en massa grannkatter som tror att det är en urionar där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 22:42

Hur ser lagen egentligen ut efter nyår? Trodde det var förbjudet efter den 1 jan men kanske har fel där? Det borde såklart inte drabba oss lagliga medborgare som bränner av ett par mellan 00.00 - 00.10.

Är det olagligt så ring polisen är mitt starkaste tips!

1
Bevaka tråden