Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

McAfee siar om 2011 - virus till Mac

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-29 08:39
Ursprungligen av ;:

Vad är bästa antivirus programmet till Mac? Eset kanske...?

Ursprungligen av breather:

Vad är bästa antivirus programmet till Mac? Eset kanske...?

Förutom att man inte behöver det så verkar Eset vara ett vettigt alternativ eftersom det är "made for Mac"

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-03 19:01

Ojojoj, inte en till virustråd... Extremt dåligt rubrikval av xtrem, rapporten talar om trojaner och botnets i första hand - inte virus. Trojaner finns på Mac OS och har funnits ett tag. De är inte lätta att få, men de är vanligare än både enhörningar och Mac-virus...
MacWorldartikeln har faktiskt ett ganska bra och balanserat innehåll (med undantag för att han inte greppat hur flockimmunitet spelar in) och länkar också vidare till mer info om ett och annat. Författaren är lika skeptisk som majoriteten här, men påpekar att även Apple själva säger att det är tillrådligt att scanna skumma filer från okända avsändare.

Ursprungligen av kenjon:

Man är ju "automatiskt" admin på Windows, men root är inte aktiverat på Mac.

Det där är en myt. Även på Windows får man numera eskalera sina privilegier för att kunna göra adminsaker. (Det går säkert att stänga av, men är på by default om jag förstår rätt).

Ursprungligen av zappee:
Ursprungligen av Kanin:

Lite nyfiken är man ju, hur kommer det sig egentligen att OS X klarar sig så bra mot virus jämfört med Microsoftvarianten? Security through obscurity kan väl inte vara det enda svaret?

Marknadsandelar.

Jag köper inte det argumentet helt. Om det finns hundra virus på Windows (med ca 90% marknadsandel) så får de i snitt 0,9% var. Den första virusmakare som lyckas på Mac OS skulle istället vara ensam om ca 9% av datormarknaden, dvs 10x så många datorer! Ekonomin skulle göra att det blev virus även på Mac OS, om nu inte det är minst 10x dyrare att skriva ett sånt (vilket det alltså förmodligen är). Virus är helt enkelt en för krånglig attackvektor på Mac OS -just nu- jämfört med trojaner och phishing. Där den senare ju dessutom är nästan helt platformsoberoende.

Ursprungligen av Csoft:

Ibish, det finns faktiskt de som använder sin mac professionellt.

"Det är ert problem att ni kör windows och brandväggen svalde filen jag försökte skicka till er" ... Det funkar inte så bra ...

"plus ett!"

Ursprungligen av breather:

Vad är bästa antivirus programmet till Mac? Eset kanske...?

Jag har lite lätt testat både ClamXav och Sophos, båda gratis, kanske skulle prova Eset också - de verkar ju vara klart bäst enligt vissa (självvalda) mått. Av de två jag "testat" har jag ingen stark åsikt om vilket som är bäst - får nog vänta tills den där virusvågen innan man ser vilket som gör nån nytta...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-03 20:22
Ursprungligen av alamode:

Jag köper inte det argumentet helt. Om det finns hundra virus på Windows (med ca 90% marknadsandel) så får de i snitt 0,9% var. Den första virusmakare som lyckas på Mac OS skulle istället vara ensam om ca 9% av datormarknaden, dvs 10x så många datorer! Ekonomin skulle göra att det blev virus även på Mac OS, om nu inte det är minst 10x dyrare att skriva ett sånt (vilket det alltså förmodligen är). Virus är helt enkelt en för krånglig attackvektor på Mac OS -just nu- jämfört med trojaner och phishing. Där den senare ju dessutom är nästan helt platformsoberoende.

Visst, delvis kan det vara så. Men jag tror inte på det fullt ut (även om det är ganska enkelt att skapa malware till Windows), det finns flera malwaretyper till Windows som är VÄLDIGT avancerade. Ta t.ex. Conficker som fortfarande ingen egentligen vet exakt hur den fungerar.
Tror fortfarande mer på att om man lyckas på Windows så har man potentiellt väldigt stora inkomster jämfört med Mac eller *nix.

Om det finns hundra sorters malware så får de inte en exakt lika stor del, ens i snitt. De tar varandras delar när hål blir patchade o.s.v

Ursprungligen av ;:

Detta blir intressant att följa. Skulle bli enormt förvånad om det blir en stor "virusvåg" mot Mac under 2011.

Ursprungligen av Björnström:

Detta blir intressant att följa. Skulle bli enormt förvånad om det blir en stor "virusvåg" mot Mac under 2011.

Det där har vi hört förr - att det kommer virusvågor mot Mac. Det har inte skett hittills. Dessutom tror jag fortfarande att Apple kommer att arbeta stenhårt på att snabbt åtgärda eventuella brister som gör att virus kan etablera sig. Trots allt så har man gjort ett enormt arbete för att framställa sig som en plattform fri från sådant, och det lär man inte låta förfalla i första taget.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det där har vi hört förr - att det kommer virusvågor mot Mac. Det har inte skett hittills. Dessutom tror jag fortfarande att Apple kommer att arbeta stenhårt på att snabbt åtgärda eventuella brister som gör att virus kan etablera sig. Trots allt så har man gjort ett enormt arbete för att framställa sig som en plattform fri från sådant, och det lär man inte låta förfalla i första taget.

Jag tror att en del i Apples motåtgärder är Mac App Store. Det är genialiskt!

Ursprungligen av morgan_a:

Jag tror att en del i Apples motåtgärder är Mac App Store. Det är genialiskt!

Jag ser det varken som genialiskt eller ett bättre skydd mot virus och spyware. Det största hotet ligger knappast i applikationer som har köpts via olika försäljare eller digitalt på internet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag ser det varken som genialiskt eller ett bättre skydd mot virus och spyware. Det största hotet ligger knappast i applikationer som har köpts via olika försäljare eller digitalt på internet.

Menar du att försäljare i butik och på internet kan sprida virus? Var det inte Sony som hade virus på en CD till mp3-spelare för några år sedan. Vad jag menar är genialiskt är att program som köps via Mac App Store är whitelistade. Köparen får både en kvalitetsgaranti och en virusgaranti precis som för Iphoneappar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-04 07:55
Ursprungligen av morgan_a:

Menar du att försäljare i butik och på internet kan sprida virus? Var det inte Sony som hade virus på en CD till mp3-spelare för några år sedan. Vad jag menar är genialiskt är att program som köps via Mac App Store är whitelistade. Köparen får både en kvalitetsgaranti och en virusgaranti precis som för Iphoneappar.

Trojaner i diverse USB-enheter som säljs är ganska vanligt.

Ursprungligen av morgan_a:

Menar du att försäljare i butik och på internet kan sprida virus? Var det inte Sony som hade virus på en CD till mp3-spelare för några år sedan. Vad jag menar är genialiskt är att program som köps via Mac App Store är whitelistade. Köparen får både en kvalitetsgaranti och en virusgaranti precis som för Iphoneappar.

Det var ett rootkit/DRM som Sony levererade med sina mp3-spelare under en viss tid.

Jag säger inte att det inte går att få skadlig kod genom köpta kommersiella produkter. Däremot tror jag att risken att få det är oerhört liten. Titta på effekterna av Sonys utskick av rootkit/DRM. Det orsakade ganska stora rubriker, och man tvingades backa. Kunderna vill ha sådant lika lite som de vill ha virus från producenter eller fritt nedladdade filer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-29 22:03

Lite nyfiken är man ju, hur kommer det sig egentligen att OS X klarar sig så bra mot virus jämfört med Microsoftvarianten? Security through obscurity kan väl inte vara det enda svaret?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-31 12:17
Ursprungligen av Kanin:

Lite nyfiken är man ju, hur kommer det sig egentligen att OS X klarar sig så bra mot virus jämfört med Microsoftvarianten? Security through obscurity kan väl inte vara det enda svaret?

Marknadsandelar.

Fast visst har de en poäng i att url-förkortare är ett problem när man försöker vara lagom vaksam
Att trojaner sedan kräver mer av en för att installeras är en annan sak

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-29 23:31

Om man nu blev tvungen att lägga in ett Antivirus program (om inte annat för att inte sprida virus till våra vänner Windows-användarna) så skulle det iaf inte bli från McAfee.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-30 00:15
Ursprungligen av Csoft:

Om man nu blev tvungen att lägga in ett Antivirus program (om inte annat för att inte sprida virus till våra vänner Windows-användarna) så skulle det iaf inte bli från McAfee.

Det enda viruset till mac är dessa antivirusföretag som försöker skapa en marknad åt sig själva med ren skrämselpropaganda.

Jag skiter i om folk som har Windows får virus... lika mycket som jag skiter i att de har fula ikoner eller att deras typsnitt renderas ofördelaktigt på skärmen. Tror inte så många windowsanvändare bryr sig eller gör någon möda för att underlätta mitt användande av min plattform. Om man har ett operativsystem som är utsatt, och inte skyddar sig, då är det ens eget ansvar. Det är det ansvaret vi slipper, och betalar för.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-30 00:22

Ibish, det finns faktiskt de som använder sin mac professionellt.

"Det är ert problem att ni kör windows och brandväggen svalde filen jag försökte skicka till er" ... Det funkar inte så bra ...

Ursprungligen av Csoft:

Ibish, det finns faktiskt de som använder sin mac professionellt.

"Det är ert problem att ni kör windows och brandväggen svalde filen jag försökte skicka till er" ... Det funkar inte så bra ...

Råkar ut för PC-nötter i princip varenda vecka som jag tvingas anpassa mig efter på alla sätt.

"Jasså, ni kan inte nå Dropbox för brandväggen spärrar det"
"Nähä, inga bilagor större än 2MB säger du"
"Så, ni kan inte öppnad filen; men det är ju en PDF/Word97/Excel etc"

Så, du kan aldrig gardera dig. Kan en PC ställa till skit för en så gör den det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-30 00:36

Precis, det eviga bråkandet med filer

Däremot kan man för 695kr åtminstone slippa bekymret med att infekterade filer skall fastna i brandväggen så är det värt de.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-30 07:05
Ursprungligen av Csoft:

Precis, det eviga bråkandet med filer

Däremot kan man för 695kr åtminstone slippa bekymret med att infekterade filer skall fastna i brandväggen så är det värt de.

Jo, jag förstår att infekterade filer fastnar i brandväggen, eller varnas vid öppnande. Men är det ett problem i praktiken? Råkar folk ut för sånt på riktigt? Jag tänker så här, antingen så skickar man något man skapat på macen (dvs. "garanterat" virusfritt) eller så bollar man väl med en fil som pc-motparten skickat (och då en fil som borde scannats/flaggats redan i innan filen skickades till mac-sidan?)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-30 18:33
Ursprungligen av ibish:

Jo, jag förstår att infekterade filer fastnar i brandväggen, eller varnas vid öppnande. Men är det ett problem i praktiken? Råkar folk ut för sånt på riktigt? Jag tänker så här, antingen så skickar man något man skapat på macen (dvs. "garanterat" virusfritt) eller så bollar man väl med en fil som pc-motparten skickat (och då en fil som borde scannats/flaggats redan i innan filen skickades till mac-sidan?)

Nej det är som du säger, det är kanske inget reellt problem. Men as they say - it's a small price to pay

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-12-30 11:11

ClamXav

Ursprungligen av ;:

Vet inte om det är det bästa virusprogrammet på Mac, men jag kör ClamXav när jag ska avlusa ex. USB-minnen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-30 11:50

Stor humor i denna tråd. I tio år har virusmakarna slitigt sitt hår för att bli först med ett virus till det präktiga OS X, hur kan man ens tro att det skulle hända nu, 2011? Hur kan man ens i sin fantasi då tro att det skulle kunna komma en "våg" av virus nu. Humor.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-31 12:24
Ursprungligen av MatsOlov:

Stor humor i denna tråd. I tio år har virusmakarna slitigt sitt hår för att bli först med ett virus till det präktiga OS X, hur kan man ens tro att det skulle hända nu, 2011? Hur kan man ens i sin fantasi då tro att det skulle kunna komma en "våg" av virus nu. Humor.

Det första "viruset" för mac kom 2006. Enda anledningen till att det inte skapas massvis med malware till Mac är den lilla marknadsandelen.

De största hoten just nu är diverse värdelösa insticksprogram till browsers (Flash/Java/o.s.v), vilket finns på alla plattformar. Går det att tjäna pengar på att skriva malware till mac så kommer det komma.

Redan idag finns t.ex. clickjacking som är helt platformsoberoende.

Så ni kanske ska tagga ner kaxigheten lite...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-01 08:46
Ursprungligen av zappee:

Det första "viruset" för mac kom 2006. Enda anledningen till att det inte skapas massvis med malware till Mac är den lilla marknadsandelen.

Så ni kanske ska tagga ner kaxigheten lite...

Kan vi kaxiga få en källhänvisning på det viruset.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-01 13:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Kan vi kaxiga få en källhänvisning på det viruset.

OSX.Leap.A | Symantec

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-01 14:22
Ursprungligen av zappee:

Så, inget virus. Som jag sa, inga virus i OS X, ännu. Några trojaner och en mask som kräver användarens aktiva deltagande. Kaxig någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-01 15:33
Ursprungligen av MatsOlov:

Så, inget virus. Som jag sa, inga virus i OS X, ännu. Några trojaner och en mask som kräver användarens aktiva eltagande. Kaxig någon?

Jag skrev "virus" eftersom det används som ett ganska vitt begrepp.

Virus är knappast det största hotet i dagens läge, men du får gärna tro att du är helt osårbar för att du använder en mac. En vacker dag drabbas du också...

Ursprungligen av zappee:

Jag skrev "virus" eftersom det används som ett ganska vitt begrepp.
Virus är knappast det största hotet i dagens läge, men du får gärna tro att du är helt osårbar för att du använder en mac. En vacker dag drabbas du också...

Men vilka har drabbats? OSX.Leap.A krävde en användares aktiva handling för att över huvud taget kunna köras. Den kunde dessutom inte spridas till andra filer och platser än där användaren har skrivbehörighet (med undantag för att den skickades vidare i iChat). Enligt Symantec så smittades 0-49 personer i den statistik som företaget kunde köra fram.

Utvärdering: En relativt oskyldig mask som inte ställde till med några konkreta och kännbara problem.

För övrigt så är det så att det största hotet mot din datormiljö är ditt brist på förstånd. Hittills är vi befriade från olika program som klarar av att köra skadlig kod utan användarens uttryckliga medgivande. Det finns ingen som kan säga om det kommer att fortsätta att vara så i framtiden, men tills dess så avstår jag gladeligen att bry mig om att köra ett antivirusprogram.

Bevaka tråden