Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur startar jag Apple Hardware Test

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada Macentusiaster,

Jag har en gammal Powerbook G4 (Mac OS 10.5) som som min pappa fått ta över. Den har funkat som en klocka i 4,5 år fram tills nu, så då tänkte jag köra lite olika tester med den (bla. Apple Hardware Test).

Nu får jag dock inte igång det programmet. Har stoppat in installations-DVD:n och testat att boota med D nedtryckt samt det gamla kommandot att hålla nere ALT.

D = Händer inget mer än att datorn bootar Mac OS från hårddisken
ALT = Där kan välja om jag ska boota från DVD:n eller hårddisken

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-16 22:14

Jag har också testat att få igång Apple Hardware Test från installationsskivan för 10.5. Tror inte att det finns med på version 10.5-skivan. Jag har även 10.4 som är två DVD-skivor och där finns AHT med på första skivan och där funkar att starta med att hålla ner D-tangenten.

Apple Hardware finns inte på någon retail skiva utan endast på de grå skivorna som följde med datorn. Det ska stå på den skivan hur du ska göra för att starta i AHT. Troligtvis ska du hålla inne alt och då ska det finnas en som heter "Apple Hardware Test".

Tack för snabbt svar!

Ska rota rätt på 10.4-skivan...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 08:52

Är det verkligen så att AHT inte finns med på 10.5-skivan?

Ursprungligen av lensv:

Är det verkligen så att AHT inte finns med på 10.5-skivan?

Ifall det är en retail version så nej. AHT ligger på skivorna som kom med datorn oberoende om den kom med 10.4 eller 10.5. För MacBook Air är det inbyggt i datorn.

/Adam

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 09:10

Jag talar om skivan som följer med datorn. Min Mac Pro beter sig exakt lika dant som Sir Arthurs beskrivning här ovan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-22 09:13

Ja.
AHT finns bara på skivona som följer med datorn, inte på retail skivor.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 09:19

..Och det är D som man ska hålla nertryckt vid uppstart?!?

Ursprungligen av lensv:

..Och det är D som man ska hålla nertryckt vid uppstart?!?

Tror det, annars så ska det stå på skivan vad du ska hålla inne.

/Adam

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 09:45

Nope, funkar inte... Kan det ha att göra med att datorn är bestyckad med ett raidkort? ..Fast, nää... Det är ju Apple's egen hårdvara och det står ingenting om några sådana begränsningar!?!

Ursprungligen av lensv:

Nope, funkar inte... Kan det ha att göra med att datorn är bestyckad med ett raidkort? ..Fast, nää... Det är ju Apple's egen hårdvara och det står ingenting om några sådana begränsningar!?!

Vad är det för färg på skivan och vad står det på den?

Det brukar vara Disc 1 och den ska vara grå med vit text.

/Adam

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 11:06

Det är Mac OS X Install Disc 1, den grå som följer med datorn. Det står t.o.m. på skivan att man ska hålla ner D vid uppstart för att starta testet. Mycket märkligt... Tar nog och ringer Apple

Vad är det som händer då? Startar den upp som vanligt eller startar den inte alls? Funkar det att starta från skivan alls, alltså till installationen som ligger på den?

/Adam

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-22 11:32

Som jag skrev får jag exakt samma beteende som beskrivs i trådens första inlägg.

Att starta med C, Alt etc. går alldeles utmärkt. Det är inte heller något fel på tangentbordets D-knapp (iaf. inte när man är inne i OSX).

Hur som helst, jag har ringt till Apple nu och de kan inte heller reda ut vad det är som är fel, så ärendet är eskalerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-30 23:58

Okej blåser liv i en två år gammal tråd. Har problem med att få igång Apple hardware test. Vill minnas att det bara var att 1. dra ut externa enheter 2. lämna strömkabeln i 3. starta om med D tangenten intryckt. Men det fungerar inte. Har provat att starta med skivan i (vilket jag inte behövde förut) men då fungerar det inte heller. Har provat med retail skiva (Snow Leopard) samt min original (gråa skivan) med Leopard. Vilket dilemma..

Jag misstänker att det är mina ramminnen som spökar med resten av systemet. Spotlight betedde sig lite underligt tidigare i dag och för ett par dagar sen fick jag en kernel panic när jag pillade med foton i Picasa. Musen hängde sig också och allt kändes seeegt (även med 8Gb ram).
Hoppas det passar sig att jag skriver om mitt problem i den här gamla tråden. Tänkte det vore bättre än att starta en helt ny.

Du kan prova att ta ur minnena och köra med dem ett och ett i maskinen.
med lite finurlighet kan du komma fram till om det ena är kasst.

Borde det inte gå att boota på en systemskiva, hoppa ur installationen (i det läget man normalt kör skivverktyg) och istället köra Apple Hardware test?

tusan att man så sällan har problem

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-05 11:20

Har samma problem (tack o lov mitt enda). Kommer inte in i AHT. Provat enligt den tryckta instruktionen på skivan: "hold down the D key as the computer starts up" Hamnar vid inloggningsskärmen som alltid.

Förutom förslagen ovan, vad kan göras?
(När iMacen var helt ny körde jag AHT, så jag vet att det har fungerar...)

Du kanske kan hitta några tips här:
Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

Vilken datormodell är det?
Är du säker på att du använder rätt skiva - som medföljde den datorn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-05 18:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kanske kan hitta några tips här:
Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test

Vilken datormodell är det?
Är du säker på att du använder rätt skiva - som medföljde den datorn?

Utgick från den sidan du länkade till, kör en iMac11,3 och skivan som följde med, "Application install DVD".
Har håll in D efter/innan jag slår på datorn, tryck upprepade gånger på D - ja alla möjliga sätt.

Har nog aldrig känt mig så korkad som nu - jag misslyckas med en så simpel sak som att hålla in en knapp...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-05 22:04

Provat med att hålla inne C....?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-06 09:12
Ursprungligen av kenjon:

Provat med att hålla inne C....?

Ja, sekunden efter jag tryck på strömknappen börjar jag hålla in 'C'. Startar som vanligt.
(För övrigt använder jag ett vanligt usb-tangentbord som fungerar fint annars, tex start med ⌥ (alt) för att välja annan startskiva.

Edit: har läst och följt anvisningarna:
1. Starta om datorn och håll D-tangenten nedtryckt medan datorn startar om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-06 09:53

Jag tror det är D om hardware test är inbyggt i datorn, och C om den ligger på skivan. Men jag har haft fel många gånger...
Låter ju som om din DVDläsare och/eller skivan är kass....
Ingen möjlighet att låna eller testa med annan dator/skiva? För att försöka hitta orsaken.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror det är D om hardware test är inbyggt i datorn, och C om den ligger på skivan.

"C" är för att boota från skivan, t.ex om man vill installera OSX, eller köra Skivverktyg från DVDn.

"C" har ingenting med Hardware Test att göra.

Är det inte så (egentligen) att C var när det var cd's och D när det är DVD.
Jag kan också ha fel, generellt alltså
Men kom underfund med att på min dator iMac 2009 funkar inte C med bluetooth tangentbordet i alla fall, men D funkar hur fint som helst med uppstart av DVD's. Innan jag fattade att D funkade så fick jag släpa fram ett gammalt trådat varje gång jag skulle starta ifrån skiva, och då funkade C. Har dock inte kollat om det funkar med D med trådat.

Så till TS, har du testat med ett annat tangentbord? man vet ju aldrig, något kan ju vara fel med den knappen i förhållande till skiva+dator.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-06 23:10

Problemet löst. Jag ställde mig frågan vad som hindrar mig från att starta från en annan startskiva?
Jo firmwarelösenord. Bort med det och sen "fungerade" D-knappen.

1
Bevaka tråden