Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 17" nu eller vänta efter WWDC?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 17:35

Bör jag köpa iMac 17" nu eller bör jag vänta till efter WWDC?

http://developer.apple.com/wwdc/

Ja du. Det där är ju den eviga frågan. Vänta eller inte vänta. Nu är det ju mindre än 3 veckor kvar så har du inte jättebrådis med ny dator så kan du ju vänta. Frågan är bara vad du gör om ingen ny iMac kommer? Väntar längre? En månad, 2 månader? Ja du kan ju vänta ihjäl dig. Nya modeller kommer alltid komma. Kanske ska du vänta på Cube 2 som det ryktas om? Kanske den kommer, kanske inte.

Sist var det ett år mellan speedbumpsen för iMac. Den kom i Januari 2002 och i Februari 2003 kom en snabbare modell. Visst fick den 17" och GF4 i juli 2002 eller nåt men frågan är hur värd uppgradering det var. Kanske dröjer det till Februari nästa år innan det blir en speedbump? Vem vet? Inte du inte jag.

2003 är ju enligt apple "The year of the portable" så det kanske är de som uppgraderas vid WWDC. Eller så kommer ingen hårdvara alls. Inget vet.

Vad jag menar är att om du verkligen verkligen vill köpa en dator nu för att du behöver den så gör det. Ingenting är säkert när det gäller rykten. Kanske får du vänta i månader på en ny modell. Och när den väl kommer är det ytterligare nån månads leveranstid. Oavsett när du köper kommer du känna dig besviken när det kommer en ny modell.

Apple har ju dessutom visat hela detta år att man inte bara släpper nya modeller vid mässor. PowerMac, iMac, iBook och eMac har alla släppts i det tysta. Det är mycket möjligt att de fortsätter med det när det rör sig om mindre uppdateringar. Helt nya modeller kommer de säkert släppa på mässor för att få uppmärksamhet men vem vet när det är dags för en "ny" iMac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 18:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Bör jag köpa iMac 17" nu eller bör jag vänta till efter WWDC?

En bra regel är väl att försöka köpa modeller när de är ny-introducerade. En annan bra regel är vad du behöver. Är ex en ny process-generation skall man kanske vänta för att se vad som kommer under sommaren.. Men de tekniska revolutionerna brukar kommer i PowerMac först. Hitills iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg En bra regel är väl att försöka köpa modeller när de är ny-introducerade. En annan bra regel är vad du behöver.

Att köpa när de är nya är bäst precis som du skriver. Men problemet är ju att du aldrig vet när nya kommer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Är ex en ny process-generation skall man kanske vänta för att se vad som kommer under sommaren..

Visst är det så men även här är frågan hur länge ska man vänta? Kom det inget under sommaren kanske det kommer till hösten. Kom det inget då kanske det är lika bra att vänta till vintern för det säger ryktessajterna. Och så håller man på och nån dator blir aldrig köpt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-05 20:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Att köpa när de är nya är bäst precis som du skriver. Men problemet är ju att du aldrig vet när nya kommer.

Nu har du missat ngt. Olof menar att man köper direkt efter att nya modeller introducerats. Det vet man ju, eller hur?

Rådet till Jakob är att vänta till WDCC, oavsett om inga nya iMacar introduceras så torde vi veta mer om Apples planer för närmaste framtiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Nu har du missat ngt. Olof menar att man köper direkt efter att nya modeller introducerats. Det vet man ju, eller hur?

Rådet till Jakob är att vänta till WDCC, oavsett om inga nya iMacar introduceras så torde vi veta mer om Apples planer för närmaste framtiden.

Det måste vara du som missat nåt. Du vet ju inte när nya modeller kommer. Alltså kan du få vänta ihjäl dig på att få köpa en direkt efter introduktionen. Den kan ju ligga 6 mån fram i tiden men det vet du inte. Eller hur?

Visst kan Jakob vänta tills WWDC men inte tror jag har blir så mycket klokare av det om ingen ny iMac kommer då. Vi kommer ju knappast få se en roadmap på när nya modeller kommer. Grejen är att man ska ge fan i att lyssna för mycket på rykten utan köpa när man behöver datorn. Sen kan det ju oavsett rykten vara förståndigt att skjuta på nyköpet till efter en mässa om den ligger så nära som den gör nu. Sannolikheten att nåt nytt kommer är ju stor. Dock behöver det inte vara nåt som man är ute efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 00:25

Det är ju nära nog omöjligt att köpa en dator vid "rätt" tidpunkt.
Om Apple nu inom kort presenterar nya burkar med nya processorer kommer det ju sänka priset på de befintliga.
Men då står du kvar inför valet mellan att ha det värsta eller satsa på en "gammal" teknik.

Jag köpte en ny iMac 17" för två månader sedan och är skitnöjd. Bästa datorn jag ägt och jag pressar ur den rätt rejält.
Den täcker alla mina behov och det är ju det allt handlar om i slutändan - om den täcker dina behov.

Någon ny iMac lär inte komma än på några år och några "speedbumps" är inte heller att vänta inom de närmsta månaderna. Du kommer nog inte bli missnöjd om du köper en.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 07:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det måste vara du som missat nåt. Du vet ju inte när nya modeller kommer. Alltså kan du få vänta ihjäl dig på att få köpa en direkt efter introduktionen. Den kan ju ligga 6 mån fram i tiden men det vet du inte. Eller hur?

Visst kan Jakob vänta tills WWDC men inte tror jag har blir så mycket klokare av det om ingen ny iMac kommer då. Vi kommer ju knappast få se en roadmap på när nya modeller kommer. Grejen är att man ska ge fan i att lyssna för mycket på rykten utan köpa när man behöver datorn. Sen kan det ju oavsett rykten vara förståndigt att skjuta på nyköpet till efter en mässa om den ligger så nära som den gör nu. Sannolikheten att nåt nytt kommer är ju stor. Dock behöver det inte vara nåt som man är ute efter.

Hmm, vi pratar nog förbi varandra... Som generellt råd för bästa tidpunkten att köpa Mac om man vill minimera risken att bli omkörd av nya modeller är att köpa direkt efter att de introducerats.

Gör man så kan man vara tämligen säker på att det inte kommer bättre modeller/prissänkningar inom den närmaste framtiden.

Du har rätt i att rådet inte ger en exakt datum för när man skall köpa sin Mac, men man vet ju ATT det sker. Tillämpat på Leijon's fråga så blir svaret... vänta med att köpa tills Apple har introducerat nya iMacar om du vill vara säker på att du köper vid rätt tidpunkt.

Vad gäller WWDC så är ryktet att PPC970 kommer till Powermac, om den gör det så ökar väl chanserna att iMac kan få en speedbump (eller cache) i sommar. Den vetskapen tycker jag det är värt att vänta på i några veckor om man inte måste ha en dator nu.

Vad gäller behov av dator (iaf när man redan har en men vill byta upp sig) så är väl det oftast ganska elastiskt, de flesta kör nog vidare med sin gamla burk i några månader om det innebär en bättre ny dator.

1
Bevaka tråden