Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 4.2 är nu lanserat!

Tråden skapades och har fått 301 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 21:48

Nån annan som tycker det gått åt lite väl mycket batteri sen uppdateringen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-23 22:07
Ursprungligen av h_e:

Nån annan som tycker det gått åt lite väl mycket batteri sen uppdateringen?

Ja, mitt batteri räckte inte ens över dagen! Och jag är (nästan) säker på att jag hade telefonen fulladdad när jag for till jobbet i morse.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 23:10
Ursprungligen av h_e:

Nån annan som tycker det gått åt lite väl mycket batteri sen uppdateringen?

Neh, inte nämnvärt.
Dags för en restore?

  • Medlem
  • 2010-11-25 06:45
Ursprungligen av h_e:

Nån annan som tycker det gått åt lite väl mycket batteri sen uppdateringen?

Jag har fått förvånansvärt bra batteritid, inte behövt ladda den på två dagar och har 50% kvar.

Fick ett litet konstigt problem just efter uppdateringen, kontakterna var borta och fick återsynkas från datorn, allt annat var bra.

Min iPhone fungerar alldeles utmärkt efter uppdateringen. Har inte haft några som helst problem. AirPlay är en kul feature. Batteriet håller lika bra som innan. Inga konstigheter med Find My iPhone. Skulle dock varit trevligt om det gick att skriva ut till annat än HP-skrivare. Inte för att man skriver ut mer än 5 A4 på ett år utan mest för att det är kul

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-23 22:46
Ursprungligen av gubbslyna:

Min iPhone fungerar alldeles utmärkt efter uppdateringen. Har inte haft några som helst problem. AirPlay är en kul feature. Batteriet håller lika bra som innan. Inga konstigheter med Find My iPhone.

Härligt att höra

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-24 02:01

Min iPad uppdaterades till 4.2.1, körde tidigare 4.2 GM men uppdaterade aldrig till 4.2.1 GM, det är senaste 4.2 jag fått om jag uppdaterat som vanligt genom itunes? Så jag inte sitter med betan fortfarande...

edit: iOS 4.2 Software Update for iPad.
"Note: iOS 4.2.1 is the version number displayed in the iOS user interface and iTunes."

Senast redigerat 2010-11-24 02:34

Ang. Airtunes så är jag inte helt tillfreds med den ännu. Funkar kalas generellt sett, men verkar inte har redig koll på Ljudkontrollen, alltså funktionen för att få likvärdig ljudnivå på alla låtar.

Slår man av och på Ljudkontrollen så märker man en klar skillnad i volym, antingen går den upp eller ned. Men när man sen spelar så kan det ändå blir påtagligt stora skillnader i volym mellan låtarna, oavsett om man har Ljudkontrollen på eller inte.

Man får även en Airplay-knapp direkt i de ljud-appar som stöder detta, placerad direkt till höger om volymslidern i programmeen eller till höger om spelknapparna. Finns även om man scrollar längst till vänster i "Multitasklistan".

I vissa fall har denna Airtunes-knapp inte dykt upp när jag ska spela musik från iPod-delen i min iP4, utan jag har fått starta en radio-app och då har den ploppat fram, och sen gå tillbaka till iPod-delen.

Kanske Apple får fila lite mer på denna annars mycket trevliga funktion. Och även jag suktar efter en ATV 2.

Det ska förresten vara över 100 nyheter/ändringar i nya iOS4.2(.1) så är det någon som hittat en lista på det?

I övrigt är jag väl rätt nöjd med denna uppdatering. Märker inte av någon skillnad på batterikapaciteten. Fast de nya SMS-signalerna var ju mest dynga då de var på tok för långa. En SMS-signal ska vara kort så man själv hör att man fått ett SMS utan att störa omgivningen med ett utdraget pinglande.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2010-11-24 14:42

Slider för ljusstyrka

Fick vi med 3GS ingen slider för ljusstyrka i snabbmenyn?

Ursprungligen av Jordi:

Fick vi med 3GS ingen slider för ljusstyrka i snabbmenyn?

Det fick inte vi med iPhone 4 heller.

Ursprungligen av Patrik D:

Det fick inte vi med iPhone 4 heller.

Men vad är det för slider som är längst till vänster nere i snabbmenyn då? Först alla sista använda apparna, sen iPodreglage men det går ju att scrolla ett hack vänster till och då dyker väl en till slider upp? Vad är det för slider?

Har min iP4 inlåst på helikopterbasen inne på land så jag kan inte kolla själv nu. Vi får inte ha med oss mobiltelefoner ut på oljeplattformarna.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men vad är det för slider som är längst till vänster nere i snabbmenyn då? Först alla sista använda apparna, sen iPodreglage men det går ju att scrolla ett hack vänster till och då dyker väl en till slider upp? Vad är det för slider?

Det är för volymen.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men vad är det för slider som är längst till vänster nere i snabbmenyn då? Först alla sista använda apparna, sen iPodreglage men det går ju att scrolla ett hack vänster till och då dyker väl en till slider upp? Vad är det för slider?

Har min iP4 inlåst på helikopterbasen inne på land så jag kan inte kolla själv nu. Vi får inte ha med oss mobiltelefoner ut på oljeplattformarna.

Dr Tinnitus

Volym är det.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-11-25 10:16

Nu funkar iaf mina imap-konton som de ska igen. Dvs mail markeras som lästa i telefonen (3G) om de är lästa i datorn och vice versa. Det var värt en uppgradering bara för det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-25 10:45

http://www.99.se/attachments/nyheter-ipod-iphone/27077d1290511124-ios-4-2-aer-nu-lanserat-bild1.jpg

Den där Airplay-knappen, visas den hela tiden om man har någon Airplay-pryl i närheten? Visas den alls om man inte har det?

Ursprungligen av Adzam 1:

http://www.99.se/attachments/nyheter-ipod-iphone/27077d1290511124-ios-4-2-aer-nu-lanserat-bild1.jpg

Den där Airplay-knappen, visas den hela tiden om man har någon Airplay-pryl i närheten? Visas den alls om man inte har det?

Om du är på samma trådlösa nätverk som AppleTv'n eller Airport Expressen visas den. Annars inte.

Min iPhone 4 flippade lite innan. Jag startade om den av någon anledning och möts av att den säger att tillbehöret kanske inte är kompatibelt. Vilket tillbehör undrar jag då? Telefonen verkade tro att jag hade något inkopplat till den och det gjorde att volymkontrollen var försvunnen i både musik och videospelare. Testade med lurar och då kom det ljud och volymkontrollen fanns där. Fipplade ett tag sen funkade allt igen. Någon som haft samma problem?

Ursprungligen av gubbslyna:

Min iPhone 4 flippade lite innan. Jag startade om den av någon anledning och möts av att den säger att tillbehöret kanske inte är kompatibelt. Vilket tillbehör undrar jag då? Telefonen verkade tro att jag hade något inkopplat till den och det gjorde att volymkontrollen var försvunnen i både musik och videospelare. Testade med lurar och då kom det ljud och volymkontrollen fanns där. Fipplade ett tag sen funkade allt igen. Någon som haft samma problem?

Det där meddelandet har jag fått ibland när jag anslutit min iPod Touch G2 till Apples egen docka. Det verkar som att man kan fortsätta som vanligt o bara klicka bort meddelandet

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det där meddelandet har jag fått ibland när jag anslutit min iPod Touch G2 till Apples egen docka. Det verkar som att man kan fortsätta som vanligt o bara klicka bort meddelandet

Ja det gjorde jag, men ljudet funkade ju inte. Sen kom meddelandet upp igen efter en stund. Mycket märkligt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-26 12:14

Jag har Telia tvillingkort och inte haft några problem med min iPhone eller iPad efter uppdateringen.

Kan man inte skicka musik med airplay till en dator, precis som med airfoil speakers? Hade varit gött att kunna skicka musiken till min mediastation (mac minin).
Alltså som jag kan göra med min bärabara macbook

Ursprungligen av borjecapslock:

Kan man inte skicka musik med airplay till en dator, precis som med airfoil speakers? Hade varit gött att kunna skicka musiken till min mediastation (mac minin).
Alltså som jag kan göra med min bärabara macbook

Nej, verkar inte fungera.

Nu skriver de flesta här väl om Airplay men jag såg en sak i Safari på min Touch som jag är lite frågande kring. Plustecknet som man tidigare tryckte på för att lägga till ett bokmärke är nu utbytt mot en symbol som i det närmaste liknar en ofullständig rektangel med en Alias-pil i. Känns inte särskilt logisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-10 12:15

Fler skrivare som nu fungerar med Airprint:
Officejet 6500A e-AiO

Officejet 6500A Plus e-AiO

Officejet 7500A Wide Format e-AiO

Officejet Pro 8500A e-AiO

Officejet Pro 8500A Plus e-AiO

Officejet Pro 8500A Premium e-AiO

Är ägare av en iPod Touch G2 o jag har märkt att batteriet snabbt dras ur när iPod'en ligger oanvänd. Brukar ha den liggande bredvid sängen på natten så att jag snabbt kan kolla uppdateringar eller annat. Brukade inte vara något problem i 4.1 men nu är iPod'ens batteri ofta heltomt efter en natt. Har därför börjat slå om till Airplane mode innan jag lägger ifrån mig den på natten. Det rådde ett liknande förhållande efter 4.0 uppdateringen.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är ägare av en iPod Touch G2 o jag har märkt att batteriet snabbt dras ur när iPod'en ligger oanvänd. Brukar ha den liggande bredvid sängen på natten så att jag snabbt kan kolla uppdateringar eller annat. Brukade inte vara något problem i 4.1 men nu är iPod'ens batteri ofta heltomt efter en natt. Har därför börjat slå om till Airplane mode innan jag lägger ifrån mig den på natten. Det rådde ett liknande förhållande efter 4.0 uppdateringen.

På min iPhone 4 märkte jag också en dramatisk skillnad i batteritid när jag uppgraderade från IOS 4.0 till 4.1. Vad jag gjorde då var att döda alla program förutom mail, kalendern, telefon och meddelanden. Efter det fick jag mycket bättre batteritid. Det kan vara så att något program ligger i bakgrunden och drar batteri, även om det inte borde göra det, vilket leder till att batteritiden försämras avsevärt. Prova helt enkelt att slå av, "döda", 3:e parts programmen och se om det blir bättre.

Mvh

Eftersom Apple granskar alla program och bara tillåter bakgroundsoperationer genom speciella API-anrop så känns det som att det är Apples fel ifall något program ändå lyckas konsumera överdrivet mycket batteritid.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-12-29 21:30
Ursprungligen av ;:

är det någon mer än jag som har problem med att telefonens touch blir helt oresonlig efter att uppdaterat till 4.2.1 när ienheten är dockad för laddning?
har varit samma sak på 3g, 3gs, 4, och ipad för mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-30 14:02
Ursprungligen av thor:

är det någon mer än jag som har problem med att telefonens touch blir helt oresonlig efter att uppdaterat till 4.2.1 när ienheten är dockad för laddning?
har varit samma sak på 3g, 3gs, 4, och ipad för mig

"dockad för laddning", alltså inkopplad till en dator? iTunes igång? Kopplad via hub? Annan USBport, annan USBkabel, annan dator?
Om du kopplar in den via 230V-laddaren istället, samma problem?

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-01 14:48
Ursprungligen av kenjon:

"dockad för laddning", alltså inkopplad till en dator? iTunes igång? Kopplad via hub? Annan USBport, annan USBkabel, annan dator?
Om du kopplar in den via 230V-laddaren istället, samma problem?

Har ej testat hur dessa olika enheter reagerar inkopplade till dator. ej heller mer hub.
Problemen jag har uppmärksammat är när de laddas med medföljande laddare till iphone/ipad. (230V i väggen)

Bevaka tråden