Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omnifocus eller Things?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-29 19:41

Vet att det skrivits mycket om dessa program. Har nu kört båda dessa två i sin demoversion och kan verkligen inte välja. Jag vill använda ett sånt här program hemma, i telefonen och på jobbet. Och där kommer problemet.

Omnifocus
+ synkar över webdav (har egen server) enligt utsago utmärkt.
+ stort och kompetent
- så fruktansvärt fult GUI i jämförelse. Det känns plottrigt, oöverskådligt och klumpigt.

därför lockar Things mig också

Things
+ Snyggt, enkelt, överskådligt
+ Man kan lägga till personer för vissa uppgifter, bra för jobbet.
- Synkar endast över Wifi. Risken blir väl då att jag kommer få ett rejält problem med att få alla tre stationer att vara synkade, eller?

Tydligen har tillverkaren av Things lovat i snart två år att det ska komma en bra synklösning.
Vågar man lita på att detta sker snart?

Hjälp mig välja.

Jag har använt OmniFocus i några år och är helnöjd. Har testat Things av och till men det är lite för begränsat. Inlärningströskeln på OF är lite högre men absolut värt det. Om gui upplevs som plottrigt så går det att rensa en hel del, men efter ett tag blir det nog tvärtom, det är smidigt att lägga till knappar för olika lägen man arbetar i.

Vad det gäller att lägga till personer så funkar det även i OF, jag har ett helt gäng kolleger inlagda. Däremot går det inte att tagga på samma sätt som i Things, men det är ju inte heller native GTD så det är ok

Ska du ha något för privat bruk kan Things vara perfekt, vill du ha ett tyngre system med mer kompetens är det OmniFocus du ska välja. Om du sen går in och tittar på respektive användarforum så tror jag ditt val blir enkelt.

Jag kör Things kombinerat med DropBox (jag sparar Things databasen i Dropbox) och älskar det. Skulle ha svårt att byta till något annat.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-12-29 21:53
Ursprungligen av leelan:

Tydligen har tillverkaren av Things lovat i snart två år att det ska komma en bra synklösning.
Vågar man lita på att detta sker snart?

State of Sync, Part 1 | Things Blog | Cultured Code

Ursprungligen av Cultured Code:

The final release of cloud sync as part of Things is still off by a few months. But we plan to publish more details about what we are doing (and have been doing) every few weeks.

[…]

It is now in reach.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-29 22:51

Jag kör ett försök med Things i 14 dagar som deras trial är. Köpte det för iPhonen och la databasen på dropbox.
Things är så pass mycket snyggare och trevligare att sätta sig in i att det kanske kan vara värt besväret med den klumpiga synkningen just nu.
Med Omnifocus känns det lite grann som att jag måste starta med att organisera programmet och flödet så att jag senare kan underlätta att organisera det som jag vill organisera cake-on-cake för en nybörjare.

1
Bevaka tråden