Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med flerkanalsljud på Mac Mini

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2010-12-26 17:12

Har nyligen införskaffat en Mac mini med tanke att använda den som en form av mediacentral. Men får den inte till att spela mer än 2 kanals stereo hur jag än gör. Har kopplat den till en H/K AVR254. Jag är 99% säker på att felet inte ligger i min förstärkare eftersom jag kan välja mer en 2 kanals stereoljud på allt annat som är inkopplat i den.
Sen är inställingarna för ljudet väldigt begränsade på Mini:n känns det som, man kan mer eller mindre bara välja om man vill använda de interna el externa högtalarna i den.

Är där någon som har haft ett liknande problem som lyckats lösa det?
Har kopplat samman dem via en HDMI sladd.

Du får nog beskriva närmare hur din uppkoppling ser ut. Kabeltyp mellan macmini och förstärkare, vilken macmini (årsmodell) tex.

Medans du funderar på det föreslår jag en titt på Apples supportsida för detta problem: Mac mini (mitten 2010): Vanliga frågor om HDMI
Nu utgår jag från att det är en 2010 macmini. Är det inte det blir det andra svar...

Lycka till.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2010-12-26 19:33

Har redan varit inne på deras support och kollat, och den är dessvärre väldigt intet sägande.
Mini:n jag jag har är nog en av de senaste modellerna eftersom jag köpte den igår (25/12) på Mediamarkt.
Mellan Mini:n och min förstärkare så sitter där HDMI:sladd med rätt så bra kvalité, via den så kör jag både ljud och bild eftersom jag vill komma åt det digitala ljudet.
Själva uppkopplingen är jag rätt säker på att den är rätt eftersom jag har ett stort hifi-intresse och ofta håller på att koppla i och ur apparater både till mig själv och mina vänner.

OK, om du har läst Apple supportens sida och gjort allt där står som tex att välja HDMI som ljudutgången i Systeminställningar kan du prova följande. I mappen Verktygsprogram finns Ljud- /Midi-inställningar. Öppna detta. Välj sedan din utgångsenhet för HDMI/digital (vet inte exakt vad den kan tänkas kallas) i listan till vänster genom att klicka på den. Till höger finns nu några möjliga val för denna enhet och under Format ska du välja "Kodat digitalt ljud" i flervalsknappen (om möjligt).

Jag har inte själv 2010 macminin så jag har inte själv råkat ut för exakt detta problem. Men jag försöker vägleda dig till de inställningar som finns tillgängliga i macos för ljud.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-26 20:34

Jag kör också 2010 mac mini. Vad jag har förstått av det så handlar det inte direkt om mac minin i sig. Du måste ju använda saker som använder sig av flerkanalsljud. Det är inget man väljer. T.ex. om man tittar på en film i VLC så kan man välja i VLC att den ska använda en kodad utmatning av ljudet och då kör den Dobly digital eller DTS eller vad nu filen har för ljudformat i sig. Så det har snarare att göra med mediat och inställningar i programvaran.

Sen kan det ju finnas en inställning som lastefan skriver om så att det kanske blir "default" i alla program att den ska använda kodad utmatning.

Men om du försöker få till "surround" på t.ex. en mp3 med helt vanlig musik så kan du nog glömma det utan att isåfall använda någon programvara.

Jag får även rätt ljudformat ut i t.ex. Plex

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2010-12-27 17:29

Har varit inne i verktygsprogram och rotat rundor nu. Väljer jag "kodat digitalt ljud" så kan kan inte välja att jag vill ha ut ljudet via HDMI:sladden av någon anlednig. Kan som mest välja 8 kanaligt ljud, går jag sedan över på kodat digitalt ljud" så försvinner ljudet från de externa högtalarna och den interna i Minin börjar spela istället. Att filmer och så måste stödja 5.1 ljud eller mer för att man ska få ut det i samtliga högtalare det vet jag om. Men har tidigare lyckats få ut en 2 kanalssignal så att den har spelat i samtliga högtalare. Detta var dock i MacBook:en.
Detta är ett problem som börjar gå mig rätt så mycket på nerverna nu =(.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2010-12-28 15:56

Efter ett 45 min långt samtal med deras support så har vi ni kommit fram till vad som är fel.
Det är tydligen som så att man måste koppla ljudet via en tosslinkkabel för att kunna få flerkanalsljud (vanlig optisk kabel).

Sen varför de inte kör flerkanalsljud och enbart stereoljud via HDMI är för mig ett enormt mysterium och på gränsen till ren och skär idioti/inkompetens.

Tosslinken ska enligt deras utsago kopplas in i den vanliga analoga utgången på Minin:s baksida så ska där sitta en liten IR-sensor som känner av vilken typ av kontakt som sitter i.
Dock så behöver man en Tosslink som har en Tosslinkmini i ena änden då den vanliga tosslinkkontakten inte passar i 3.5 mm uttaget.
Tosslinks har jag ett gäng liggandes så det blir väl till att jaga fatt i en adapter som "skalar" ner standardkontakten till en 3.5mm kontakt.

Jag kommer återkomma ännu en gång och berätta huruvida detta fungerar.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2010-12-29 18:32

Hoppas att de som är jobbar som mods här på forumet inte blir sura för min trippelpost nu.
Var inne på OnOff idag och köpte en Tossllink adapter som kostade 49 kr, kopplade in den och nu så funkar allt som det ska.
Ni som har gett mig tips för hur jag ska lösa problemet ska ha ett stort tack för att ni tog er tiden att hjälpa mig. Sedan hoppas jag att någon annan kanske han ha nytta av denna tråden. Nu hade jag redan Tosslinken hemma, men för de som inte har det så är det en sådan här sladd ni behöver http://http://store.apple.com/se/product/TM171ZM/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTE0MTg3Mzg&s=topSellers

Hoppas som sagt att denna tråden kan komma till nytta för någon annan. Kanske till och med någon på Apples support så att de kan lista ut problemet på under 45 minuter.

Ha det gott alla

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-29 20:12
Ursprungligen av Axel_83:

Hoppas att de som är jobbar som mods här på forumet inte blir sura för min trippelpost nu

Tvärtom, jag tror alla 99-läsare är glada och tacksamma över dina vedermödor och att du rapporterar tillbaka. Apple-supporten googlar säkert hit

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2011-01-01 22:52

Skönt att det uppskattas, synd att det ska behöva bli på detta sättet bara. Tycker det är synd att supporten var så dålig bara. Känns som att de borde ha någon form av databas med FAQ eller något liknande.
För det är helt omöjligt att jag är den första som ringer in och ställer den frågan.

1
Bevaka tråden