Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa ut bilder i Iphoto som inte ligger lokalt

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Har haft min mac nu i ett par månader. Är ny på området och har börjar komma igång med Iphoto efter lite svordommar.

Mitt problem just nu är att jag vill rensa bort bilder som "inte ligger lokalt" då dessa ser ut som kopior men när man klickar på dom så säger Iphoto att filen inte finns.

Detta problem blev för att jag först förde över en del filer med rutan kopiera över och sen en del bilder utan att kopiera, då blir det bara en tumnagel?

Har kört Duplicate Annhiliator och rensart bort en del, med den tog inte bort dom som inte ligger på datorn.

Är det verkligen ingen som vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-22 23:39
Ursprungligen av erik cullberg:

Hej, Har haft min mac nu i ett par månader. Är ny på området och har börjar komma igång med Iphoto efter lite svordommar.

Mitt problem just nu är att jag vill rensa bort bilder som "inte ligger lokalt" då dessa ser ut som kopior men när man klickar på dom så säger Iphoto att filen inte finns.

Detta problem blev för att jag först förde över en del filer med rutan kopiera över och sen en del bilder utan att kopiera, då blir det bara en tumnagel?

Har kört Duplicate Annhiliator och rensart bort en del, med den tog inte bort dom som inte ligger på datorn.

"inte ligger lokalt". Var ligger de då?

Dom har tidigare legat på en extern hdd. Nu ligger dom inte där längre men det tror Iphoto, så därför liggerdom kvar i programmet men det går inte att gå in på dom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-23 18:46

Vad händer om du bara drar "bilderna" som inte finns på lokal hårddisk till papperskorgen och tömmer? Borde väl funka, eller får du nåt felmeddelande?

Problemet är att jag har ca 15.000 bilder, skulle vilja sortera ut dom som ligger lokalt. och ta bort resten.

Och du är inte inne och pillar "lite manuellt sådär" i iphotos katalog?

Mig veterligen så lägger iphoto precis allt i EN katalog och stödjer inte saker på flera enheter.
Hur har du lyckats med det?

Det är ju en finess som återfinns i Aperture och Lightroom.

Har undvikit att pilla manuellt då jag läste ifrån början att man inte skulle göra detta. Däremot kopierade jag över några med rutan att kopiera över var ibockad och några där den inte var det.

Förstår fortfarande inte hur du kan ha bilder "lokalt" i iPhoto och INTE.

iPhoto lagrar precis ALLT i mappen Användrnam/Bilder/iPhotoLibrary
"klumpen" iphotolibrary får du högerklicka på om du vill gå in i manuellt (avråder bestämt från det)

Har du lyckats kopiera in Thumbnails från ngt annat sammanhang?

I så fall är väl det enklast att exportera ut allt i sitt originalformat till en mapp /Skrivbord/Alltihop/och sedan sortera i storleksordning.
Thumbnails brukar ju bara vara några K i storlek, så de hamnar ju längst ner och du kan slänga dem.

När exporten är klar, stäng av iPhoto. Ta tag i "klumpen" i /Bilder/ och lägg den ngn annanstans (backup).
Starta sedan iphoto igen, med ALT-knappen nere, du får en fråga om val av typiska underhållssaker.
Välj att skapa ett nytt bibliotek.

Kolla sedan att du har ställt in att den skall göra som du vill i iPhotos inställningar KOPIERA eller FLYTTA filer, att den kopierar in bilder är nog att föredra.
Importera sedan alla dina bilder från den mapp du exporterat dem till tidigare.

Efter det här bör du ha ordning på ditt iPhotoarkiv.

Jag har gjort liknande med 35 000 bilder som en människa hade i en jävla röra.... det ÄR jobbigt.

Det som kommer upp är "Kan inte hitta volymen för "****.jpg"

Mata in skivan eller anslutservervolymenoch vänta på att den visas på skrivbordet.

Men kanske skall testa ett exportera dom. Via iphoto då? Försvinner dom i programmet helt då till en början?

Du har tydligen på en del bilder valt att de skall inkorporeras i klumpen, på en del andra har du valt att låta dem ligga kvar och att man själv då ansvarar för var de ligger.

Då kan man tydligen ha bilder externt ? Eller

Efter detta måste du ha flyttat/raderat fotona.

Det finns ingen anledning som vanlig människa att sortera bilderna själv när datorn gör det bättre.

Hur du skall få tag på dem igen? Inte vet jag.

Det är alltså inga bilder som saknas, de som inte fungerar ligger dubbelt med en som fungerar. Kollar jag i iphoto så har jag 19919 objekt, men kollar man egenskaper för Iphoto Library/Masters så visar den att det ligger 14226 filer i denna mappen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-25 12:35

Så enkelt beskrivet vill du ta bort bilderna i iPhoto där "orginalen" inte längre finns kvar, på något smidigt sätt?

Ursprungligen av livi:

Så enkelt beskrivet vill du ta bort bilderna i iPhoto där "orginalen" inte längre finns kvar, på något smidigt sätt?

Exakt... Det går heller inte att exportera dessa bilder.

Senast redigerat 2010-12-25 15:15
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-25 19:00

Vet inte om detta kan fungera, har bara läst lite om det. Du kan ju kika närmare, vet att de kan ta bort dubletter iaf...

Brattoo Propaganda Software - Products

Ursprungligen av livi:

Vet inte om detta kan fungera, har bara läst lite om det. Du kan ju kika närmare, vet att de kan ta bort dubletter iaf...

Brattoo Propaganda Software - Products

Tack, har testat detta, dock tar den bara bort bilder som är exakt likadanna!

Återstår väl att gå igenom det hela då, från början till slut.
Klicka fram varje bild, kan den inte visas, tryck på delete.
När du kommer till vägs ände, välj "Töm iphotos papperskorg"

Jag ser ingen annan lösning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-25 19:17

Kan man inte ta alla bilderna och lägga de någon annanstans, rensa iPhoto och sedan importera bilderna på nytt?
Skulle det skita sig kan man lägga en timemachinekopia innan man mixtrar för att gardera sig.

Ursprungligen av livi:

Kan man inte ta alla bilderna och lägga de någon annanstans, rensa iPhoto och sedan importera bilderna på nytt?
Skulle det skita sig kan man lägga en timemachinekopia innan man mixtrar för att gardera sig.

Om man håller ner ALT + CMD, samtidigt som man startar iPhoto får man fler val att prova

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-25 19:29

Se dära!

Då verkar det ha löst sig, skapade helt enkelt ett nytt album. Och drog in det som låg i mappen masters i Iphoto library.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-29 22:08

Smart!

1
Bevaka tråden