Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN-tjänst (tex Anonine) med flera macar i ett trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-12-29 15:58

Någon som vet hur man får en VPN-tjänst (t.ex. Anonine, iPredator eller StrongVPN) att fungera när man har flera macar i ett eget WLAN?

Jag har i dagsläge en Airport Extreme som trådlöst delar ut adresser till 5 macar plus en QNAP TS-119 och skulle vilja köra en VPN-lösning mot nätet. Om jag förstår det rätt så ska väl VPN-klienten ligga i routern om alla datorerna i WLAN:et ska ha nån glädje av tjänsten - eller har jag helt fel? Apple's Airport Extreme har väl inget stöd för OpenVPN eller liknande som Anonine använder sig av?

Hur skapar man bäst en hemmalösning med en VPN-tjänst för flera datorer?

En lösning är att använda en av datorerna (om den står på hela tiden) som proxy.
Du ansluter till Anonine på den datorn, alla övriga datorer använder den datorn som proxy.

Använd Privoxy som proxy t.ex Download Privoxy for Mac - Web proxy with advanced filtering capabilities. MacUpdate.com

Själv kör jag på det sättet (med Anonine) men använder Squid som proxy istället.
Installing Squid Proxy Server on Mac OS X Snow Leopard « Biboroku

Finns även ett grafiskt verktyg för att administrera Squid om man vill ha det.https://www.macupdate.com/app/mac/11737/squidman

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-12-29 16:35
Ursprungligen av keptang:

En lösning är att använda en av datorerna (om den står på hela tiden) som proxy.
Du ansluter till Anonine på den datorn, alla övriga datorer använder den datorn som proxy.

Använd Privoxy som proxy t.ex Download Privoxy for Mac - Web proxy with advanced filtering capabilities. MacUpdate.com

Själv kör jag på det sättet (med Anonine) men använder Squid som proxy istället.
Installing Squid Proxy Server on Mac OS X Snow Leopard « Biboroku

Finns även ett grafiskt verktyg för att administrera Squid om man vill ha det.https://www.macupdate.com/app/mac/11737/squidman

Tack för snabbt svar keptang. Betyder det att datorn som ansluter till Anonine ska vara som en Airport Extreme? Man får väl dela ut som en Airport så att de andra kan ansluta sig till den trådlöst? Hur ställer man in de andra macar så att de kopplar upp sig mot den som proxy? (Sorry är inte så haj på nätverksgrejen!)

Btw - är du nöjd med hastigheten hos Anonine?

Det enda du behöver göra på datorn är att installera en proxy-programvara (Privoxy/Squid).
På de andra datorerna anger du den första datorn under proxy-inställningar i system (nätverk).
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/en/8760.html
http://www.ehow.com/how-does_4927970_setting-up-proxy-server-mac.html

Hastigheten hos Anonine är superb, har kört det sen i maj i år.
Jag har 100/20Mbit/s via Bredbandsbolaget och kan absolut inte klaga på hastigheten.

Får ca. 70/12Mbit/s via Anonine, räcker för att surfa.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-12-29 16:51

Är det Web Proxy du menar?

Jag övertygad ang hastigheten

Ursprungligen av Jedih:

Är det Web Proxy du menar?

Jag övertygad ang hastigheten

[ATTACH="CONFIG"]28073[/ATTACH]

Yep, precis.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-12-29 16:56

Oki....thanks mate!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-12-29 17:51

Lite roligt att jag fick bättre upload när jag kör tunnel mot Anonine:

Anonine
10.59 Mbit/sek
16.01 Mbit/sek

Utan Anonine
12.07 Mbit/sek
12.00 Mbit/sek

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-12-29 20:19

Fan, jag får inte SquidMan att fungera! Jag har installerat Tunnelblick på en dator och kommer ut på nätet via Anonine. Jag har också installerat SquidMan på samma dator som har en fast intern IP, för att underlätta för mig när jag ska ställa in proxy på de andra macarna i nätverket. Det är när jag lägger in proxyn i en av datorerna som det strular. Försöker jag nå en webbadress så får jag upp ett fönster som säger Error...bla bla (se skärmdump!).

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-12-29 20:40

Hittade felet; man ska så klart lägga in ip-adreserna som ska användas under fliken Clients i SquidMan, då funkar det!

1
Bevaka tråden