Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

13" MBP (mid 2010) - Prestanda med extern skärm?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Funderar på att köpa en billig extern skärm på ca 20" för att kunna spela Starcraft 2 lite mer effektivt

Enligt Apples egna specar så ska min MBP stödja:

Citat:

Dubbla bildskärmar och bildskärmsdubblering: hanterar samtidigt full upplösning på den inbyggda skärmen och upp till 2560 x 1600 bildpunkter på en extern bildskärm, med miljontals färger på båda

( MacBook Pro (13 tum, mitten 2010) - Teknisk information )

Jag kollar på exempelvis COMPAQ Q2159V 22" WIDE TFT BLACK - Full-HD skärm till kanon pris! - Produktinformation som stödjer 1920 x 1080 vilket borde bli rätt så lagom för mina behov.

Till min fråga: Någon som har testat koppla på en extern skärm på sin "mid 2010" 13" MPB och kunnat konstatera något angående prestandan? Jag är INTE kräsen och kör redan nu Starcraft 2 med rätt så läga grafikinställnignar för att det ska flyta perfekt. Kommer jag behöva dra ner inställnignarna till noll för att få det att fungera? Kommer det fungera alls? Kommer det rent av fungera lika bra som det gör på 13" skärmen? Jag tycker ju att högre upplösning borde påverka prestandan negativt...

Får eventuellt ta med datorn till jobbet och testa på min skärm här nån gång, men då måste jag ju först köpa enMinidp -> VGA adapter vilket känns lite trist att investera i om jag konstaterar att det går för dåligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-09 10:51

Tänk på att om du kopplar in en extern skärm och spelar med den skärmens native upplösning får du inte alls samma flyt som om du skulle spelat på din MacBook Pros. Att rendera Star Craft 2 i 1920x1080 är ganska mycket mer krävande än att göra det i 1280x800. Fast det är klart, större skärm är alltid roligare i spelsammanhang :). Räkna med att du får dra ner inställningarna några snäpp till om du spelar på en större skärm.

Ursprungligen av Mcus:

Tänk på att om du kopplar in en extern skärm och spelar med den skärmens native upplösning får du inte alls samma flyt som om du skulle spelat på din MacBook Pros. Att rendera Star Craft 2 i 1920x1080 är ganska mycket mer krävande än att göra det i 1280x800. Fast det är klart, större skärm är alltid roligare i spelsammanhang :). Räkna med att du får dra ner inställningarna några snäpp till om du spelar på en större skärm.

Ja det är ju det jag misstänker också, tänkte mest kolla om det är någon som har testat och kan komma med ett utlåtande. Är som sagt inte kräsen alls när det kommer till grafikkvalité som skuggning, texturdetalj, ljuseffekter och sånt så länge jag får upp upplösningen i spel som SC2 och WoW till behaglig nivå och det flyter på hyffsat fint i de flesta situationer.

Kanske får ta och ebaya hem en billig Minidp -> VGA adapter och testa själv

Såja, nu har jag köpt mig en extern skärm i samband med att WoW Cataclysm släpptes och jag började tycka att det var lite jobbigt att spela på 13".

Tycker det funkar alldeles utmärkt, den prestandaförlust jag fruktade skulle inträffa i och med att man blåser upp spelet på högre upplösning har i stort sett uteblivit, jag kör nu på 1920x1080. Då ska det ju påpekas att jag spelar på väldigt lågt satta grafikinställningar för att få spelet att flyta på, men jag har inte behövt justera ner några inställningar ytterligare sedan jag kopplade på min externa skärm.

Köpte denna: BENQ E2220HD 22" TFT FULL-HD BLACK - Full-HD skärm med HDMI och högtalare - Specifikationer och har kopplat in via miniDP -> HDMI adapter.

Tänkte återkoppla då det kanske är andra som funderat i liknande banor.

Hej!

Jag köpte en extern skärm idag för att spela Star Craft 2 men när jag kör på den externa skärmen och flyttar musen ur bilden i nedre kanten hoppar den upp i toppen av fönstret. Jag har provat med mouse constrain på både auto och on men inget hjälper. Har någon annan upplevt samma problem?

Stäng locket så fixar det sig

Tricket verkar vara att bara köra med den externa skärmen genom att stänga locket, koppla in en usb-mus och sedan öppna locket igen. Gött mos.

Ursprungligen av robopants:

Tricket verkar vara att bara köra med den externa skärmen genom att stänga locket, koppla in en usb-mus och sedan öppna locket igen. Gött mos.

Men varför vill du ha MBPs skärm igång överhuvudtaget?
Man får väl bättre prestanda med endast en skärm?

Det var precis det jag menade. Det går ju inte att stänga av laptopens skärm på något "vettigt" vis.

1
Bevaka tråden