Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritik på hemsida önskas

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 12:01

Jag har efter mycket om och men, och en snabb visit i flashlandet, lanserat min hemsida. Patrik Lindgren | Photographer
I början var jag alldeles för koncentrerad på paketet och glömde bort innehållet, vilket ledde mig till en frågeställning om den skulle vara Flashbaserad eller inte. Det i sin tur resulterade i en het tråd här på forumet.

Till slut så köpte jag en färdig WP-mall från Photocrati som passar bra till mig.
Den har en del fördelar eftersom det mesta är inbyggt som galleri och blog m.m.

Eftersom jag är nybörjare på hemsidesmakeri så stötte jag på problem med alla plugins till WP. Det visade sig efter ett tag att t.ex. WP-Supercache inte fungerade så jättebra tillsammans med mitt theme. Det kanske löser sig längre fram med uppdateringar.

Men som sagt, ni får jättegärna ta er en titt och komma med lite feedback.
Formen på den kommer vara så som den är eftersom den är ungefär som jag ville ha den.
För min del handlar det om att det ska vara lätt att navigera och att bilderna visas på ett trevligt sätt.

Laddar den snabbt? Just nu ligger den hos Binero och jag har fått berättat för mig att det beror lite på vilken server man har sidan på ifall den ska laddas snabbt eller inte.
Några har även påpekat att det verkar vara tunga CSS-filer bakom som bidrar till att den laddar trögt ibland, det är inte min kopp te. Så tips om plugins eller andra enkla medel för att få det bättre mottages tacksamt.
Den funkar felfritt, hos mig, på iPhone och iPad. Jag har testat den i Chrome, Safari och Firefox och där ser det bra ut.

Ska tilläggas att den inte är helt färdig, fler gallerier kommer att läggas till och senare under nästa år kommer det även att dyka upp en blog. Så ni som är intresserade av motorsport och fotografi har skäl att återkomma då jag tänkte skriva om just det ämnet till en början.

Stilrent tema. Fina bilder.

Undermenyerna kommer fram för långsamt under Galleries, vilket gör att man tror att det bara finns Galleries, klickar man på den så kommer man bara till en tom sida. Snabbare visning av undermenyerna önskas.

Den är inte supersnabb, men funkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-28 12:31

Fin sajt, stilren. Jag reagerade spontant på samma sak som keptang, menyn under Galleries är långsam så innan jag såg att den fanns hade jag redan klickat på just Galleries-texten.

Btw, flera av bilderna blir man ju helt yr av att titta på!

Bortsett från den långsamma menyn under Galleries som tidigare nämnts hade jag velat ha en större klickyta för att ta mig framåt eller bakåt när jag tittar på bilderna. Måste du förresten använda en undermeny till Galleries, går det inte att länka direkt till "new" och "fast" i menyn?

HOME | ABOUT | NEW/FAST GALLERY | EXHIBITION | CONTACT

Snygg sida i övrigt! Gillar storleken på bilderna.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 13:06
Ursprungligen av Striberger:

Bortsett från den långsamma menyn under Galleries som tidigare nämnts hade jag velat ha en större klickyta för att ta mig framåt eller bakåt när jag tittar på bilderna. Måste du förresten använda en undermeny till Galleries, går det inte att länka direkt till "new" och "fast" i menyn?

HOME | ABOUT | NEW/FAST GALLERY | EXHIBITION | CONTACT

Snygg sida i övrigt! Gillar storleken på bilderna.

Tack för din input! Tror dessvärre inte att jag kan göra något åt storleken på klickytan i bildvisaren, den kommer som ett färdigt paket så att säga. Kanske är något för utvecklarna av theme:t att ta med i framtida releaser. Ska maila dem.
Jag vill ha en undermeny ändå för det ska in fler gallerier och då kommer hela övre raden att flyta ihop till slut med mitt namn längst till vänster.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 13:00

Kunde just tänka mig att den skulle gå hem hos vissa här i alla fall. Vi är flera som gillar stilrena grejer.
Vad bra, tack så mycket för input! Jag håller på söker efter ett sätt att få just sidan Galleries oklickbar, ska ordna det. Ni har helt rätt i att den inte ska gå att klicka på.

I övrigt, är informationen på "About" sidan knapphändig? Jag ville inte göra en massa utsvävningar utan hålla mig kort, koncis och faktabaserad. Utsvävningar kommer man få se i bloggen i framtiden.
Har testat så att man får fram maillänk och att man kan ringa från iPhone osv på "Contact" sidan.

Ska så klart tilläggas att jag har jobbat med Save for web and devices i PS CS när jag sparade ner bilderna så man kan komprimera dessa så mycket det går utan att förlora för mycket i kvalitet. Kan vara någon enstaka bild som ligger på strax över 200kb, men resten ska hålla sig precis under den gränsen. Man kan inte gör för mycket avkall på kvaliteten på bilderna tycker jag, det är ändå dem det handlar om.

About duger fint tycker jag, det jag skulle lagt till där är kontaktinformationen som du har under Contact.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 13:08
Ursprungligen av keptang:

About duger fint tycker jag, det jag skulle lagt till där är kontaktinformationen som du har under Contact.

Contact kanske ryker eventuellt när bloggen ska upp. Får se hur jag gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-28 13:28

Snygg site! En riktig logga hade varit snygg om du har det för ditt företag?

En småsak: engelskan är lite svengelsk och vag, tex:

Citat:

Patrik Lindgren went to school at Nordens fotoskola where he studied Photojournalism. He has always been fond of the documentary style of photography and is still trying to achieve that feeling in some areas.

En mer engelsk ordbyggnad hade kanske varit:

Citat:

Patrik Lindgren studied Photojournalism at the Nordic School of Photography (Nordens fotoskola). He has always been fond of documentary style photography and is often trying to share this feeling in his work.

Jag pysslar lite med sånt här så hojta till om du vill ha hjälp!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 14:11
Ursprungligen av shandar:

Snygg site! En riktig logga hade varit snygg om du har det för ditt företag?

En småsak: engelskan är lite svengelsk och vag, tex:
En mer engelsk ordbyggnad hade kanske varit:

Jag pysslar lite med sånt här så hojta till om du vill ha hjälp!

Tack så mycket! Jag har ingen logga utan tänkte köra med mitt namn tillsvidare.
Ska kolla över språkbruket en gång till, tack för tipset.

Himla fina bilder!
Tycker också att temats enkelhet gör att de lyfts fram.

Laddar hyfsat snabbt - innan Binero fått ordning på sina servrar tror jag inte det är lönt att göra så mycket för att försöka snabba upp den

Om det är något jag skulle fundera på att ändra så är det färgen på rubrikerna och brödtextens storlek.
Jag tycker att #6c96ba är lite "vag" och skulle nog letat efter en nyans som har lite mer stunds - eller i vart fall testa med samma (#2D73B6) som menyn
Brödtexten tycker jag känns lite för liten - dessutom blir det väldigt långa rader. Skulle nog öka storleken en eller annan pixel

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 16:20
Ursprungligen av macwitty:

Himla fina bilder!
Tycker också att temats enkelhet gör att de lyfts fram.

Laddar hyfsat snabbt - innan Binero fått ordning på sina servrar tror jag inte det är lönt att göra så mycket för att försöka snabba upp den

Om det är något jag skulle fundera på att ändra så är det färgen på rubrikerna och brödtextens storlek.
Jag tycker att #6c96ba är lite "vag" och skulle nog letat efter en nyans som har lite mer stunds - eller i vart fall testa med samma (#2D73B6) som menyn
Brödtexten tycker jag känns lite för liten - dessutom blir det väldigt långa rader. Skulle nog öka storleken en eller annan pixel

Tack så mycket!
Binero verkar inte helt hundra, får se hur jag gör med den saken. Har eventuellt tillgång till annan server på snabb lina.

Ska fundera på det det du skrev om brödtextens storlek och färg. Tycker det är lagom subtilt som det är nu, men det är väldigt enkelt att ändra.

Riktigt grymma bilder. Klickar man på "gallerier" så kommer man ingenstans (krävs klick på undermenyerna).

Kanske du ska länka till Mediaempire tydligare för bokning av dig? (antar att galleriet är ett bra sätt att få nya kunder)

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 20:31
Ursprungligen av Björnström:

Riktigt grymma bilder. Klickar man på "gallerier" så kommer man ingenstans (krävs klick på undermenyerna).

Kanske du ska länka till Mediaempire tydligare för bokning av dig? (antar att galleriet är ett bra sätt att få nya kunder)

Tack och bock!
Jo det är fler som har påpekat det angående rullisterna. Det är lite bökigt för jag kom precis på att ifall man surfar in från en handhållen enhet(iPad/iPhone) antar jag att man inte kommer se rullisten överhuvudtaget om man inte petar med fingret på "Galleries".
För det finns tydligen plugins som gör att man kan låta just Galleries vara oklickbar, men det går inte heller. Dilemma.
Funderar på att låta det vara som det är nu, men göra så att ifall man är snabb och hinner klicka på Galleries så kommer man till en undersida där man ser gallerierna. Eller så blir det lite kaka på kaka, men just nu hittar jag ingen annan lösning.

Ska baka in Mediaempire mer hade jag tänkt, kommer finnas länkar från min blogsida sedan men det borde kanske in även på Contact sidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-28 18:58

Högerklick är avaktiverad. Jag misstänker att det är för att hindra folk från att tanka ner bilderna. Samtidigt som att det är lite irriterande att inte ha tillgång till alla funktioner i den kontextuella menyn någonstans på siten, är det ändå väldigt lätt att komma runt en sådan begränsning för den som ändå vill komma åt bilderna.

Annars, enkel klassiskt rent och snyggt.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-28 20:46
Ursprungligen av pichia:

Högerklick är avaktiverad. Jag misstänker att det är för att hindra folk från att tanka ner bilderna. Samtidigt som att det är lite irriterande att inte ha tillgång till alla funktioner i den kontextuella menyn någonstans på siten, är det ändå väldigt lätt att komma runt en sådan begränsning för den som ändå vill komma åt bilderna.

Annars, enkel klassiskt rent och snyggt.

Tack för dina synpunkter.
Ja det finns en inbyggd sådan funktion i themet jag köpte. Jag vet att de som vill ha bilderna kommer åt dessa ändå, jag tycker inte att det spelar så stor roll att man inte kan högerklicka.
Vad är det exakt som irriterar dig när det kommer till att inte kunna högerklicka?
Jag för min del störs inte av det när jag hamnar på en sida med högerklick avaktiverat, visst det är en smaksak men ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-29 08:17
Ursprungligen av Potah:

Vad är det exakt som irriterar dig när det kommer till att inte kunna högerklicka?

Jag använder högerklick hela tiden, många gånger,som keptang påpekar, för att navigera, öppna i ny flik osv. Med högerklick kommer jag dessutom snabbt åt alla verktygen för att titta "under huven" på en sida, vilket jag ofta gör och i synnerhet i en sådan situation som denna där feedback efterfrågas.
Högerklicksmenyn är en del av webbläsarens användargränssnitt, som man som användare, kan anpassa efter tycke och smak. Att avaktivera den från siten är att våldföra sig på besökarens egna inställningar, ger sämre tillgänglighet och är helt enkelt en dålig praxis.

Don't Disable Right Click!

Disable Right Click

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-29 10:24
Ursprungligen av pichia:

Jag använder högerklick hela tiden, många gånger,som keptang påpekar, för att navigera, öppna i ny flik osv. Med högerklick kommer jag dessutom snabbt åt alla verktygen för att titta "under huven" på en sida, vilket jag ofta gör och i synnerhet i en sådan situation som denna där feedback efterfrågas.
Högerklicksmenyn är en del av webbläsarens användargränssnitt, som man som användare, kan anpassa efter tycke och smak. Att avaktivera den från siten är att våldföra sig på besökarens egna inställningar, ger sämre tillgänglighet och är helt enkelt en dålig praxis.

Don't Disable Right Click!

Disable Right Click

Bra argument. Jag såg det inte från den synvinkeln, så det är en av sakerna jag ska ändra på.

Många använder högerklick för att t.ex navigera framåt/bakåt/lägga till bokmärke/öppna i ny flik/nytt fönster m.m.

Jag tycker helt klart det är en onödig begränsning som inte bör finnas på någon sida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-29 08:45

När det gäller Galleries-menyn, så kan du avaktivera klick på den med en rad jQuery på samma sida i stil med:

jQuery(document).ready(function(){jQuery('#menu-item-214>a').click(function(){return false;});});

">a" bör göra att den avaktiverar klick på länken direkt under det aktuella id.et (dvs den med texten "Galleries") men inte de länkar till "New" och "Fast" som ligger längre ner i hierarkin under en lista. Har dock ej testat.
En lämplig plats skulle vara där du redan har:

<script type="text/javascript">
	jQuery.noConflict();
</script>
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-29 10:28
Ursprungligen av pichia:

När det gäller Galleries-menyn, så kan du avaktivera klick på den med en rad jQuery på samma sida i stil med:

jQuery(document).ready(function(){jQuery('#menu-item-214>a').click(function(){return false;});});

">a" bör göra att den avaktiverar klick på länken direkt under det aktuella id.et (dvs den med texten "Galleries") men inte de länkar till "New" och "Fast" som ligger längre ner i hierarkin under en lista. Har dock ej testat.
En lämplig plats skulle vara där du redan har:

<script type="text/javascript">
	jQuery.noConflict();
</script>

Tack för tipset, jag lyckades ordna det på ett annat sätt. Kanske inte lika stiligt eftersom det dyker upp ett # i adressraden, men det får vara så tills vidare.
Ska tilläggas att koden du skrev är helt obegriplig för mig, jag kan i princip ingenting om hur man kodar en sida därav köpet av en färdig mall.

Väldigt fina bilder!

Ditt namn kommer dock i samma typsnitt och färg etc som menyn, känns lite opersonligt tycker jag. Särskilt när det är hårda bilder, kan det vara bra att något känns lite..mänskligare och inte förvalt av ett tema?

Texten om dig tror jag skulle må bra av att delas upp och tajtas till, raderna känns för långa. Brukar ha nät-tidnings-format på hur breda kolumner man bör ha...

Hos mig laddar den långsamt.. inte brukar väl css väga en massa? Jag gissar snarare på bild-storlekarna eller kanske scripts? Har du testat "hur fort laddar min sida"-verktyg online? Minns att jag läst om ett i nån tidning, kanske nån annan här som känner till något bra?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-30 00:20
Ursprungligen av klarabara:

Väldigt fina bilder!

Ditt namn kommer dock i samma typsnitt och färg etc som menyn, känns lite opersonligt tycker jag. Särskilt när det är hårda bilder, kan det vara bra att något känns lite..mänskligare och inte förvalt av ett tema?

Texten om dig tror jag skulle må bra av att delas upp och tajtas till, raderna känns för långa. Brukar ha nät-tidnings-format på hur breda kolumner man bör ha...

Hos mig laddar den långsamt.. inte brukar väl css väga en massa? Jag gissar snarare på bild-storlekarna eller kanske scripts? Har du testat "hur fort laddar min sida"-verktyg online? Minns att jag läst om ett i nån tidning, kanske nån annan här som känner till något bra?

Tack så mycket!

Det var någon fler som hade samma tanke som du angående mitt namn, så jag har funderat på det och ska be om hjälp att fixa nåt annat som ser lite trevligare och personligare ut.

Texten är uppdaterad nu, jag tycker det ser lite bättre ut nu.

Verkar vara dels Binero som är segt, ska prova att flytta den till en annan server och se om det hjälper. Jag har testat lite olika såna verktyg och de visar rätt olika för varje gång, så det är väl Binero som är boven.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-29 23:40

Nu har jag fixat lite olika saker. Galleries länkar inte längre till någon egen sida. Contact är borttaget och About är uppdaterad språkmässigt och innehållsmässigt.
Ett nytt galleri är tillagt. Det går att högerklicka överallt utom i bildvisaren i galleriet.
Ska vid ett senare tillfälle prova att flytta den till en annan server så borde den förhoppningsvis bli mycket snabbare.

Nu börjar jag bli nöjd på riktigt, tack alla för era åsikter!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-29 23:56

Vill först av allt säga mycket fina bilder!

Den enda konstruktiva kritiken jag har är:
Den väldigt inbjudande bilden på S85ans insug som pryder förstasidan, borde inte det vara ett galleri så att man direkt kan börja kika på dina bilder?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-30 00:25
Ursprungligen av Csoft:

Vill först av allt säga mycket fina bilder!

Den enda konstruktiva kritiken jag har är:
Den väldigt inbjudande bilden på S85ans insug som pryder förstasidan, borde inte det vara ett galleri så att man direkt kan börja kika på dina bilder?

Tack och bock!

Jag har hellre gallerierna samlade under galleries faktiskt, det känns mer konsekvent.
M5:an är en väldigt trevlig bil för övrigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-30 01:33
Ursprungligen av Potah:

Tack och bock!

Jag har hellre gallerierna samlade under galleries faktiskt, det känns mer konsekvent.
M5:an är en väldigt trevlig bil för övrigt.

Länka bilden till galleriet?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-12-30 11:16
Ursprungligen av shandar:

Länka bilden till galleriet?

Mjae, eftersom galleries inte är klickbart längre så gillar jag det som det är nu. Smaksak det där.
Tack för alla tips!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-11-27 23:47

Nu så här ungefär ett år efteråt så tycker jag ändå att jag har fått till det mesta på sidan, det är egentligen inte så mycket som skiljer åt sen tidigare utan det har skett några mindre kosmetiska förändringar och att jag numer har en blog som har kommit igång.
Jag är fortfarande inte helt nöjd med hur mitt namn ser ut utan skulle vilja ha något mer personligt, men det är det här som erbjuds i det theme som jag har köpt och jag är väldigt nöjd med hur det fungerar i övrigt.
Om det är någon som har några nya synpunkter eller tips i allmänhet så tar jag gärna emot dessa.

  • Avstängd
  • 2011-11-28 00:48

Rent och snyggt, men skulle vilja ha att man kan se bilder som tumnaglar som man kan blädrat runt i och klicka på för en större bild.
Fina bilder!

Bevaka tråden