Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels Desktop 6 - Windows är förtvivlat långsamt på min iMac i7

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...eller rättare sagt det Windowsprogram jag kört tröskar fram i ett uselt tempo.
Jag har just skaffat min första Mac efter diverse rekommendationer. Jag blev också rekommenderad att köpa Parallels desktop 6 för att på ett enkelt sätt kunna köra de två Windowsprogram jag använder i mitt jobb varje dag (program som bara finns för Windows). Jag arbetar ofta parallellt med t ex PS, AI och LR. Problemet är bara att programmen jag kör i Windowsmiljö på min Mac är så långsamma så att det är helt ohållbart att fortsätta. På min fyra år gamla PC rinner det på som bara den, tills datorn antingen kraschar eller hänger sig. Och det var ju dessa krascher och återkommande ominstallationer jag tänkte jag nu skulle slippa...

Så, någon som har förslag på vad problemet kan vara? Båda de program det är frågan om är väldigt resurssnåla - de kräver inte mycket av datorn.

/Joakim

Vi börjar med ett antal standardfrågor:

- Vilken datormodell har du?
- Hur mycket internminne
- Hur mycket minne är ledigt när du kör Parallells (titta i Aktivitetshanteraren under "systemminne"
- Hur stor hårddisk & hur mycket ledigt?

99% av alla prestandaproblem beror på att du har för lite minne, hårddisken är full eller att du försöker göra för mycket på för liten dator.

Och till sist - vilket program är det du försöker köra i Parallels? Vilken Windowsversion kör du?

Parallells kräver enormt mycket av din dator eftersom du faktiskt kör Windows samtidigt som du kör Mac OS X (två operativsystem samtidigt) så allt under 8GB RAM tror jag blir segt - särskilt om du ska köra Photoshop etc samtidigt. Utan att ens ha sett ditt svar skulle jag rekommendera en Mac Pro eller iMac i7 med 16GB RAM för att göra det du vill göra

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-27 17:08

Varför inte köra Windows under Bootcamp istället? Måste du ha MacOS X igång samtidigt? Du får ett mycket bättre resultat om du bootar om datorn när du ska köra Windows....

Svar till ovanstående:
iMac 2,93 GHz Intel Core i7, 4GB, 256 GB SSD, 2TB HD. Datorn är ny (2 v), i princip allt ledigt.
Jag kör ett program som heter Ocad (obs inte ett Cadprogram utan ett renodlat kartritningsprogram) och ett navigationsprogram som heter SeaClear. Båda två små enkla program, kräver inget av datorn.

Jag valde denna lösning (Parallels) för att slippa boota om, nu när jag låtit mig övertalas att skaffa en Mac och jag dessutom köpt "ärliga" licenser på CS5 och LR, program som jag vill köra parallellt med Windowsprogrammen.

/Joakim

Ursprungligen av castorjl:

Svar till ovanstående:
iMac 2,93 GHz Intel Core i7, 4GB, 256 GB SSD, 2TB HD. Datorn är ny (2 v), i princip allt ledigt.
Jag kör ett program som heter Ocad (obs inte ett Cadprogram utan ett renodlat kartritningsprogram) och ett navigationsprogram som heter SeaClear. Båda två små enkla program, kräver inget av datorn.

Med den datorn måste det vara minnet som är slut. Kolla i aktivitetshanteraren när du startat parallels hur mycket ledigt minne du har (och om det står något under "sidor ut").

Mac OS X tar ju 1GB RAM bara för att starta utan några program. Jag gissar att Windows tar minst lika mycket. Då har du använt minst 2GB RAM utan att du startat ett enda program.

Jag gissar att det blir en stor skillnad om du investerar i två 4GB moduler (du har fyra platser i datorn) á runt 700kr exkl moms.

Testa VirtualBox istället och se om programmen fungerar bättre i det.
VirtualBox fungerar mkt snabbt och bra under Windows/Linux, kan tänka mig att det gör det även under Mac OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-27 22:46

XP är otroligt snabbt i Parallels 6 på min över 3 år gamla Macbook Pro. Windows 7 är däremot väldigt segt. Beror nog på att jag installerade Windows 7 64bit och den vill ha mycket minne.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-28 01:39
Ursprungligen av castorjl:

Problemet är bara att programmen jag kör i Windowsmiljö på min Mac är så långsamma så att det är helt ohållbart att fortsätta

Hur mycket resurser har du tilldelat den virtuella windows-maskinen? I Parallells, menyn Virtual Machine > Configure > General ställer du in hur mycket internminne och antal processorkärnor win-maskinen ska ha tillgång till. Är det satt för lågt där blir det ju segt.

Kör Win7 i Parallels på en iMac 2.8 GHz Core2duo 4 Gig ram (delat 50-50) och det fungerar helt tillfredställande de gånger jag behöver köra parallellt. Men då är det mest lite surf i Explorer på windows och pill i en Access-databas. Behövs mer kräm bootcamp, men det behovet har jag sällan.

Jag vill prova att tilldela mer internminne. Men det går ju inte när Windows körs och stänger jag Windows så stänger jag ju även Parallels. Var hittar jag inställningsmöjligheterna då?

/Joakim

Nu har jag uppgraderat minnet till 8 GB och tilldelat Windows 4GB (jag har kommit på hur jag ska göra). Ingen som helst skillnad, så felet måste vara något annat. Jag har också provat att tilldela Windows så mycket minne systemet tillåter, ingen skillnad.

/Joakim

Prova VirtualBox som jag skrev tidigare i tråden och se om den fungerar bättre.

VirtualBox

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-28 12:33

Alternativt VMWare (kostar dock, vilket inte VirtualBox gör), som jag är väldigt nöjd med...när jag tidigare var tvungen att använda Windows.

Ok, jag ska testa i första hand VirtualBox och se om det blir någon skillnad. Körs det parallellt med Mac:s OS? Ingen ombootning?

/Joakim

Ursprungligen av castorjl:

Ok, jag ska testa i första hand VirtualBox och se om det blir någon skillnad. Körs det parallellt med Mac:s OS? Ingen ombootning?

/Joakim

Ja, precis som Parallels/VMware.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-28 12:45

Japp. VirtualBox är ett alternativ till Parallels och VMWare men baserad på öppen källkod.

Ok, tack för svaren. Vad rekommenderar ni, ska jag avinstallera parallels och Vista först, eller kan det ligga kvar under tiden? Kan jag i s f köra en ny verision av Vista (eller XP) samtidigt?

/Joakim

Ursprungligen av castorjl:

Ok, tack för svaren. Vad rekommenderar ni, ska jag avinstallera parallels och Vista först, eller kan det ligga kvar under tiden? Kan jag i s f köra en ny verision av Vista (eller XP) samtidigt?

/Joakim

Låt den ligga kvar och installera en ny under VirtualBox.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-28 13:02

Om du har hårddiskutrymme, så finns den ingen anleding att inte låta Parallels ligga kvar, åtminstone inledningsvis innan du har bestämt dig att behålla endera lösningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-28 13:16

Om du kör vista inte undra på att det går segt.

//Rob

Ok, Robo-X, du föreslår XP i stället? jag har nog en XP-skiva liggande i någon låda och programmen jag vill köra funkar bra i XP också.

/Joakim

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-28 15:20
Ursprungligen av castorjl:

Ok, Robo-X, du föreslår XP i stället? jag har nog en XP-skiva liggande i någon låda och programmen jag vill köra funkar bra i XP också.

/Joakim

Som jag skrev tidigare. XP går väldigt snabbt i Parallels.

//Rob

Jag gör vad jag kan, iMac:en vägrar läsa min XP-skiva. Jag har provat i PC:n. Skivan är ok.

/Joakim

Jag vill gärna att detta löser sig, annars stämmer min gamla devis "köpa en Mac är att köpa problem väldigt dyrt" och så vill jag ju inte ha det.

/Joakim

Gör en image av XP-skivan på din PC med imgburn (freeware program).
Kopiera imagen till din Mac, montera imagen och installera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-12-29 16:54

XP under Virtualbox på mina MBP (2007 & 2010) funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-29 18:00

Vad är det för windowsprogram du kör? Virtualbox suger på 3d-grafik, om det är något relaterat till det. Parallells skryter med att de har bra prestanda på 3d, men har själv inte testat.

Annars är Bootcamp det alternativet som återstår (inte lika smidigt, men om allting går slött under OS X så blir det väl ändå en smidigare lösning i längden).

Jag kör Parallels på min MBP av senaste modell och där flyter 3D helt ok, jag använder ett 3D/CAD program som heter IronCad och kör det i XP med 4GB minne till delat och det funkar perfekt. Jag spelar inte i Parallels och har inte hittat några "nytto" program som inte funkar så att det är segt kan inte jag hålla med om.

  • Medlem
  • 2010-12-29 21:00

Låter mkt märkligt - jag har en likadan maskin som du (med 8GB minne). Kör Win 7 Bit i Parallels 6 och låter Windows få 4GB minne och lika många processorkärnor (2 fysiska, 2 virtuella) - och det fungerar riktigt smidigt.

Prova att göra en ny install?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-30 01:40

En fråga, har du installerat Parallels drivrutiner i Windows? Parallels och VMWare kommer med extra drivrutiner som måste installeras för att man ska få ordentlig prestanda på sin virtual machine, utan de drivrutinerna blir det plågsamt långsamt. Normalt installeras de automatiskt men det har hänt mig att man ibland får isntallera dem manuellt.

Bevaka tråden