Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dvdspelaren funkar inte efter Optibaybytet - normalt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skaffade Optical Bay till min iMac och efter man har installerat allt så funkar inte Dvdspelaren i OS X. Jag får upp detta meddelande:
A valid DVD drive could not be found. (-70012) på det meddelandet går det bara att okeja men sen kommer ett meddelande som säger:
DVD player quit unexpectedly.
Click Reopen to open the application again. Click Report to see more detailed information and send a report to Apple.
Är detta normalt?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-12-18 19:56

Ja eftersom du monterat ut DVD-läsaren för att få plats med optibayen så är det synnerligen normalt. DVD-spelar programmet är ju så att säga hårdvaruberoende. Har man ingen läsare inkopplad i datorn så kan man inte använda programmet. Fullt normalt.

Ursprungligen av Mattias L:

Ja eftersom du monterat ut DVD-läsaren för att få plats med optibayen så är det synnerligen normalt. DVD-spelar programmet är ju så att säga hårdvaruberoende. Har man ingen läsare inkopplad i datorn så kan man inte använda programmet. Fullt normalt.

Glömde att skriva det men jag försökte igår att spela en dvdfilm från en extern läsare och sen har jag en .dvdmedia fil från en dvdskiva som jag rippade för ett tag sedan.

Stämmer, samma grej här som hos trådskaparen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-27 13:48
Ursprungligen av Mattias L:

Ja eftersom du monterat ut DVD-läsaren för att få plats med optibayen så är det synnerligen normalt. DVD-spelar programmet är ju så att säga hårdvaruberoende. Har man ingen läsare inkopplad i datorn så kan man inte använda programmet. Fullt normalt.

Jag har inte uppfattningen av att DVD Player är hårdvaruberoende. Jag kan spela VIDEO_TS-mappar från hårddisk eller monterade ISO-filer. Och jag har en BacBook Air som detta fungerar på. Eller är DVD Player intelligent nog att kolla kombinationen av datormodell och DVD-hårdvara?

Om du har en video.ts-fil, typ rippad dvd, så borde VLC kunna spela den.

Ursprungligen av Strikethrough:

Om du har en video.ts-fil, typ rippad dvd, så borde VLC kunna spela den.

Men de konstiga är ju MBA funkar ju dvdspelaren på när den inte har någon optiskt läsare. Jag har .dvdmediafil den är gjort med programmet Ripit. Men annan grej konstigt när jag ska spela en dvdfilm på Macen så laggar filmen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-27 19:49

External Drive+DVD Player issues with Optibay? EASY FIX! - MacRumors Forums

Inget som jag provat själv. Hittade det efter en googling.

Ursprungligen av joakimo:

External Drive+DVD Player issues with Optibay? EASY FIX! - MacRumors Forums

Inget som jag provat själv. Hittade det efter en googling.

Jag provade nu en snabbis med en film med min externa läsare och min .dvdmedia fil som jag hade på datorn. Det verkar funka. Tack så hemskt mycket. Gott nytt år!

Software made by humans (tm). Ansvarig ingenjör på Apple tänkte väl att det aldrig skulle hända att någon ville använda programmet utan viss hårdvara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-26 14:17

Jag vet att den här gjorde att man kunde spela en .dvdmedia fil utan att ens ha nån extern eller intern läsare kopplad. Nu i Lion verkar inte det funka utan :/

Ursprungligen av Album:

Jag vet att den här gjorde att man kunde spela en .dvdmedia fil utan att ens ha nån extern eller intern läsare kopplad. Nu i Lion verkar inte det funka utan :/

Provat om du kan lösa problemet med VLC?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-28 19:38
Ursprungligen av citronsyra:

Provat om du kan lösa problemet med VLC?

Saken är den att jag vill inte ha VLC. Jag vill kunna spela upp dvdmedia filen direkt från Dvdspelarprogrammet.

1
Bevaka tråden