Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips om TV.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-12-27 01:35

Hej alla kloka forummedlemmar.
Jag håller på att spana på att köpa ny TV till familjen och undrar om någon insatt kan ge mig svar. Om man köper en lite billigare LED-tv är det dumt att inte köpa 100Hz? Behöver man 100Hz? Behöver man full HD?

Har hittat en fin Samsung 40" LED med full HD, 4 HDMi, men bara 50Hz: Expert - ProductPage

Säljaren in butiken tyckte att det var bortkastade pengar att köpa LED utan 100Hz. Och han visade mig på en TV som hade det, men jag gillade inte den bilden alls, alldeles för skarp.

Om man nu inte skall köpa den tv´n, vad skall man ha? Mina krav är så här: Storlek 37-40" Minst 4 HDMI, max pris 5500:-. Resten är egalt. Vi i familjen kollar barnprogram, någon film i veckan, lite TV, spelar Xbox/ps3. Vi har digital TV från Telia.

Idag så har vi en Sony 23" HD-ready LCD. (som jag gillar, men den är för liten och har inte HDMI och den är lite mörk)

Tips mottages tacksamt! Och om någon har tvn som är länkad ovan får ni gärna ge recensioner.

Man får vad man betalar för, inte minst när det gäller TV-apparater. Den TV:n du länkar verkar vara riktigt bra i sin prisklass, köp.

Från Prisjakt:
"Riktigt bra tv! Köpte denna tv för att ha en skaplig led-belyst och snygg tv till rummet, men fick istället en riktigt snabb och skarp tv perfekt för film och spel. Panelen är riktigt snabb och varken eftersläpningar eller hack från 50hz (egentligen 60hz) syns.

Mitt exemplar har dessutom ingen clouding/bleeding alls, vilket gör att svärtan är helt OTROLIG. Plus för kontakter på sidan och en snygg och stadig fot.

Ställ denna i vardagsrummet bredvid valfri tv i prisklassen över (Sony EX710 får smisk på fingrarna) och du blir förvånad hur pass bra denna modell håller upp."

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-27 09:24

100 Hz är inte det viktigaste på en TV och har om jag inte missminner mig inte samma funktion som de äldre tvapparaterna.

En förklaring från ett annat forumt:

På LCD-(LED) har alltså 100Hz blivit synonymt med rörelseutjämning. Där används det dock för att rörelser ska framstå som skarpare och inte mjukare. Avsaknaden av flimmer samt det att bildrutorna flyter över i varandra på grund av svarstiden i kristallerna, gör ju att snabba rörelser annars tenderar bli lite luddiga på LCD.

Det är helt enkelt för att fixa till flytet i scener så bilden inte (NTSC) ska värka hackig. Dock så spelar 100Hz inte speciellt stor roll på filmers som spelas i 24p där det inte samspelar till 100% alltid.

Sedan borde väll clouding som nämns ovan vara ett mindre förekommande problem för "mindre" tvapparater då det handlar om att ljuset släpps igenom pga att det ska färdas från kanterna och lysa upp hela bilden. På en 40" så behöver det inte färdas lika långt som på en 46" vilket leder til mindre värmeutveckling och mindre problem med clouding.

Lyssna inte på försäljaren han vill bara sälja dig en t med mer marginal...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-27 09:28
Ursprungligen av Mattias L:

Hej alla kloka forummedlemmar.
Har hittat en fin Samsung 40" LED med full HD, 4 HDMi, men bara 50Hz: Expert - ProductPage

Samma tv kostar 7500:- på Komplett, så Experts kampanjpris låter onekligen väldigt bra.

Överpris hos Komplett.. Samsung UE40C5105 - Hitta lgsta pris, omdmen och information om LCD-TV

Till och med Dustin är billigare än Komplett.

Kom i inboxen just nu SONY BRAVIA KDL-40EX600 40" LED-TV FULL-HD - Superslimmad LED tv med Full-HD från välkända Sony - Produktinformation

Omdmen om Sony Bravia KDL-40EX600

Jag skulle betalt 500kr mer för en Sony, med 100% pixelgaranti, om jag skulle behövt en ny TV idag.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-12-27 10:55

Tack för tipset! Skall kolla in den idag.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-12-27 19:05

Tack för alla tips och råd! Nu blev det tillslut den tv´n som jag länkade till i första inlägget. Jag jämförde på plats i butik och den var tillräckligt bra för de pengar jag ville spendera.

Så nu sitter ungarna och spelar Lego Starwars och det funkar finfint!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-27 19:56

Stiligt! Du gjorde förmodligen rätt val om du är nöjd med den

1
Bevaka tråden