Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är anledningen till filmer hackar numera och datorn segare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en:
macbook (vit), 1.83 Ghz Intel Core 2 Duo, 2 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM.

För ca 3-4(?) år sedan köpte jag min macbook med mac OS X Tiger. Uppgraderade till Leopard och har nu slutligen uppgraderat till snow Leopard.

När jag installerade snow Leopard köpte jag även ny TV (Samsung lcd 42") vilket gör att jag fick ändra anslutning från scart till HTMI till tv:n. Märker av minimaliska hack när jag tittar på DVD-film genom datorn vilket jag inte märkte förr. Dessutom tycker jag att datorn verkar lite småseg (fast vet inte om det kan vara inbillning pga att jag köpt en supersnabb PC rätt nyligen).

Kan en omformatering hjälpa? Tänker på om datorn försämrats pga att jag bara uppgraderat från tiger -> leopard -> snow leopard i stället för färska installationer.

Kräver snow leopard mkt mer minne? Tänker på om mer RAM skulle hjälpa.

Kan det vara anslutningen till TV:n (att jag bytat från scart -> HDMI) som gjort att filmer har börjat småhacka? Har provat flera olika spelare så det är inte det som är problemet.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-26 23:47

Tja, vad hade du för upplösning på bilden du skickade med SCART, och vad har du nu? Svårt att säga något vettigt på rak arm, men jag tänker på att en eventuell full-hd upplösning kräver mer datorkraft, och får bilden att hacka på nya tvn (som jag antar har 1080p-upplösning).

Varje systemversion kräver mer minne.
Men det kan vara Flash som orsakar detta.
Har du prövat att starta om datorn ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-27 08:56

Sitter och funderar på detta lite grann...en fråga, vad var det för TV som du spelade upp detta på tidigare?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-27 09:27

istället för en omformatering kanske Clean My Mac vore på sin plats.

CleanMyMac - It's a perfect time for a Holiday Clean-Up

Hur full hårddisk har du? Ledigt RAM (se aktivitetshanteraren) och minst 20% ledigt på hårddisken är en bra början vid felsökning av hackande datorer.

Ursprungligen av ibish:

Tja, vad hade du för upplösning på bilden du skickade med SCART, och vad har du nu? Svårt att säga något vettigt på rak arm, men jag tänker på att en eventuell full-hd upplösning kräver mer datorkraft, och får bilden att hacka på nya tvn (som jag antar har 1080p-upplösning).

Är inte riktigt med på vad du menar. Upplösningen har varit den samma hela tiden. Datorn har sedan början haft högsta, dvs 1280 * 800. Nya TV:n har möjlighet till 1080p-uplösning fast filmerna jag spelar är samma som innan, dvs DVD-filmer, inte blue ray eller andra former av HD-filmer.

Ursprungligen av since 1984:

Varje systemversion kräver mer minne.
Men det kan vara Flash som orsakar detta.
Har du prövat att starta om datorn ?

Detta har pågått ett tag så ett antal omstarter har det blivit. Flash fungerar utan problem och har gjort det hela tiden.

Ursprungligen av livi:

istället för en omformatering kanske Clean My Mac vore på sin plats.

CleanMyMac - It's a perfect time for a Holiday Clean-Up

Kör det regelbundet sedan några månader. Får mkt mer plats på disken fast inga effekter varken positivt eller negativt på prestanda i övrigt.

Ursprungligen av Björnström:

Hur full hårddisk har du? Ledigt RAM (se aktivitetshanteraren) och minst 20% ledigt på hårddisken är en bra början vid felsökning av hackande datorer.

Hårddisken är rätt liten på dator och brukar ligga på runt 2-4 GB ledigt. Ska jag komma upp i 20% ska jag lägga mig på ca 15 Gb ledigt utrymme, rätt mkt. RAM-minnet varierar såklart. Vad bör det ligga på?

Ursprungligen av zinned:

Sitter och funderar på detta lite grann...en fråga, vad var det för TV som du spelade upp detta på tidigare?

Tidigare TV:n var en klassisk tjock-TV på 28" från Sony. Använde en omkopplare från datorn till SCART som kopplades till TV:n. Nu har jag en ny omkopplare som slutar med en HDMI-kabel till TV:n.

Ursprungligen av xtreme79:

Hårddisken är rätt liten på dator och brukar ligga på runt 2-4 GB ledigt. Ska jag komma upp i 20% ska jag lägga mig på ca 15 Gb ledigt utrymme, rätt mkt. RAM-minnet varierar såklart. Vad bör det ligga på?

Om hårddisken är full (som på din dator) så kommer du få prestandaproblem.

När internminnet är slut börjar datorn "swappa" ut innehåll på disk och då segar det rejält.
Gå till aktivitetshanteraren och klicka på fliken Systemminne - där ser du hur mycket ledigt minne du har. Under "Sidor ut" ska det vara noll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 16:05
Ursprungligen av Björnström:

Om hårddisken är full (som på din dator) så kommer du få prestandaproblem.

När internminnet är slut börjar datorn "swappa" ut innehåll på disk och då segar det rejält.
Gå till aktivitetshanteraren och klicka på fliken Systemminne - där ser du hur mycket ledigt minne du har. Under "Sidor ut" ska det vara noll.

Kastade bort 70 gig på min hårddisk för att se om det blir prestandaskillnad.
Men när det gäller internminnet och "Sidor ut" ligger jag på 630mb, hur gör jag för att få ner det till 0?

Ursprungligen av Pottsky:

Kastade bort 70 gig på min hårddisk för att se om det blir prestandaskillnad.
Men när det gäller internminnet och "Sidor ut" ligger jag på 630mb, hur gör jag för att få ner det till 0?

Köper mera fysiskt minne.

1
Bevaka tråden