Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA tar lång tid att gå i viloläge

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-12-25 19:35

Hej,

Jag har en MacBook Air 13" (hösten 2010) som jag har upptäckt fått ett litet störande fenomen:

När jag ber den gå i vilo-läge, så dröjer det ca 15-20 sekunder innan den slocknar helt. Under tiden är skärmen svart, men muspilen fungerar och processorfläkten surrar (hörs när man håller den mot örat). Sedan slocknar skärmen helt och den går i viloläge.

Samma sak om man lägger ner skärmen, och öppnar den igen inom 15-20 sekunder, så svarar den inte. Måste vänta tills den gått i viloläge innan jag kan få igång den ingen.

Kan inte minnas att den betedde sig så när den var ny, men jag kollade naturligtvis inte detta.

Är era andra MBA likadana?

MVH
Clarence

Nej, min 11.6" slocknar och vaknar på en gång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-26 12:44

Nej slocknar och vaknar bums. 11.6 tums.

Min slocknar också på en gång.

Låter som att den väntar på någon process. Enklaste lösningen är nog ominstallation av OS X.

Försöker den koppla upp/ner till någon server som den inte hittar?

Något kopplat med bluetooth?

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-12-26 19:41

Tack för alla tips.

Bluetooth: Har testat att stänga av, men påverkar inte.

Server: Jag har anslutit till min NAS men det verkar inte påverka saken.

Jag minns inte att den var så från början, jag tror inte det ialla fall. Det jag har gjort sedan jag fick datorn är följande: anslutet en extern skärm via miniport-DVI. Installerat DivX (nu avinstallerat), Dropbox (inkl Growl), intallerat flip4mac (nu avinstallerat), installerat demo av Aperture.

Det lutar åt att jag får installera om OS X för att lösa problemet.

MVH
Clarence

Du har inte vart och pillat med ngn käck programvara på hur den går i vila?

Det finns ett kommando ("Hibernatemode"?) och där kan man ställa in HUR den skall gå i vila.

" I was not aware of it, but by default when your Mac goes to sleep mode (you close the lid of the laptop, or power saving kicks in, etc.) it does in fact save a hibernate file (/var/vm/sleepimage) first, and then goes to standy mode (thus the computer is on, it just stops running all programs and puts itself into a low powered mode).

This means that there is no separate stand by / sleep / hibernate modes as in e.g. Windows but just one: sleep. Also with this method when the battery runs out or the power is lost - when you restart the computer it will find the hibernate file and restarts with all your programs running as it was left. Is not this cool?

Of course some of you might want to save on the battery - so they should always just go to hibernate mode and leave the low power stand by mode out. You can do that only from the command line - Terminal application as it should not be changed by average users. These are the commands:

sudo pmset -a hibernatemode 1 (it affects all modes: battery and ups and ac)

sudo pmset -b hibernatemode 1 (only battery mode affected)

to reset enter 3 instead of 1. It will ask for your password. And there’s no need to restart.

If you do have secure virtual memory enabled (by default it is not) use 5 instead of 1. That’s all as far as I am aware."

Har du exceptionellt mkt RAM i maskinen tar det lång tid skriva filen.
Har du en långsam hårddisk i maskinen tar det längre tid osv...
Hantera maskinen väldigt varsamt de första 15s efter att du lagt igen locket - du vill inte att läs/skrivhuvet hoppar.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2010-12-26 23:55

Goflorp: Tack för tips och info. Nej, jag har inte grejat med några inställningar. (Är ny på Mac)

Nu har jag installerat om OS X från flash minnet som följde med. Då rättade sig viloläget till och nu beter den som jag minns - slocknar direkt. Skönt. Ominstallationen påverkade inget annat - datorn är precis som innan (program, filer, lösenord etc). Bara att fortsätta köra.

MVH
Clarence

Gött att det löste sig iaf; det är huvudsaken.

Jag har samma problem...fast min går aldrig i vila. Så fort jag kopplar upp datorn mot min Airport Extreme så går den inte i vila. Gäller alla mina Macs i huset. De går i vila precis som de ska vid ominstallation. Så fort Internet är inkopplat och jag ser de andra datorerna i nätverket så går ingen av dem i vila, någonsin.

Edit: Skall tillägga att min Mac Mini i vardagsrummet enbart har Plex installerat på datorn.

Senast redigerat 2011-01-29 18:07
1
Bevaka tråden