Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa egna forum på 99mac för dina specialintressen?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det som är trevligt med 99mac är att vi alla delar intresset för Mac, iPod, iPhone, iPad och Apple (i varierande grader) - här är alla vänner eftersom vi har något gemensamt.
Vi har avsiktligt varit hårda med att hålla forumet "on topic" - diskussionerna ska handla om dom få ämnen vi bestämt oss för att täcka. Fördelen är att vi har ovanligt låg brusnivå och att du oftast får ett bra svar snabbt.

Men vi har alla våra specialintressen som ligger långt utanför 99mac:s täckningsområde och vi är ju så himla många medlemmar att även väldigt nischade intressen antagligen har många anhängare här på sajten.

Vad tror ni om att skapa en andra del av forumet där medlemmarna själva kan starta egna forum med specialinriktningar för det som ligger utanför 99mac:s fokus? Forumen hamnar på en egen del av sajten och blir bara tillgängliga för dom som går med i respektive grupp.

Exempel: Jag startar en grupp för 99mac-medlemmar som bor i utlandet. Den som vill vara med och diskutera går med i gruppen och får då tillgång till detta nya forum. Inläggen kommer med i "dagens aktiva" etc. Den som inte gått med i grupperna störs inte av trådarna!

Exempel på grupper/forum:

  • 99mac i Stockholm

  • 99mac World of Warcraft guild

  • Vi som kör motorcykel

  • Hemmabio byggare

  • Vi som använder Nikon kameror

  • Vi som handlar på Macoteket

  • Vi som är nya på 99mac

  • Vi som genomfört en Svensk Klassiker

Varje grupp får en egen sida på 99mac med eget forum och bildgalleri.
Grupperna kan vara öppna eller stängda. Stängda grupper kräver att en gruppledare godkänner nya medlemmar.

Ni förstår nog att man kan göra ungefär vad som helst. Men frågan är hur vi gör detta bäst?

Finns det någon grupp du skulle vilja starta?

Jag skulle faktiskt gärna se en forumgrupp där vi tillåts att diskutera vardagliga ämnen så som politik och religion. Detta under förutsättning att gruppledaren kan radera och stänga trådar samt tillsätta fler moderatorer i berörd grupp vid behov. Går detta att ordna så gör jag definitivt anspråk på att starta en sådan grupp.

Edit: I och med att det går att stänga ut personer så behöver det inte spåra ur.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag skulle faktiskt gärna se en forumgrupp där vi tillåts att diskutera vardagliga ämnen så som politik och religion. Detta under förutsättning att gruppledaren kan radera och stänga trådar samt tillsätta fler moderatorer i berörd grupp vid behov. Går detta att ordna så gör jag definitivt anspråk på att starta en sådan grupp.

Edit: I och med att det går att stänga ut personer så behöver det inte spåra ur.

Varje grupp har bara en ledare och gruppen kan inte ha egna moderatorer - men vi skulle kunna ha seniormoderatorer som bara sysslar med grupperna. Finns risk att det blir en del jobb.

Du ser ingen risk att diskussioner kring politik & religion skulle kunna skapa osämja mellan medlemmar som sedan sprids i resten av forumet? Som du ser av mina gruppförslag är det saker där man försöker hitta fler områden där man har saker gemensamt med andra - istället för tvärtom

Ursprungligen av Björnström:

Varje grupp har bara en ledare och gruppen kan inte ha egna moderatorer - men vi skulle kunna ha seniormoderatorer som bara sysslar med grupperna. Finns risk att det blir en del jobb.

Du ser ingen risk att diskussioner kring politik & religion skulle kunna skapa osämja mellan medlemmar som sedan sprids i resten av forumet? Som du ser av mina gruppförslag är det saker där man försöker hitta fler områden där man har saker gemensamt med andra - istället för tvärtom

Jag tror att det kan bidra till att öka den redan höga aktiviteten i detta forum. Men jag tror inte att det riskerar att leda till en osämja som sedan sprids vidare till resten av forumet. Min utgångspunkt är att tro gott om de som använder detta forum. Dessutom så kan man ju ge det en utvärderingsperiod och om det inte fungerar lika bra i praktiken så kan man radera forumet. De som avgör om det fungerar eller inte bör rimligtvis vara administratörer och moderatorer i och med att dessa har det största ansvaret för vad som pågår.

Man skulle givetvis behöva sätta upp regler som att deltagarna ska följa svensk lag. Dvs. vi vill inte se några överträdelser i form av rasistiska uttryck gentemot personer av annan härkomst och så vidare.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tror att det kan bidra till att öka den redan höga aktiviteten i detta forum. Men jag tror inte att det riskerar att leda till en osämja som sedan sprids vidare till resten av forumet. Min utgångspunkt är att tro gott om de som använder detta forum.

Jag baserade mest min skepsis på tidigare diskussioner i forumet "livsstil" som spårade ur rejält när det dök upp känsliga ämnen. Har ett svagt minne om en nyhet från Aftonbladet där två tjejer blivit våldtagna i Märsta av ett invandrargäng och det blev ett gigantiskt rabalder som gjorde att många medlemmar snart hade väldigt starka känslor om varandra - som sen återspeglades i alla normala diskussioner.

Finns väl en anledning till att Flashback är bäst på en typ av diskussioner?

Ursprungligen av Björnström:

Jag baserade mest min skepsis på tidigare diskussioner i forumet "livsstil" som spårade ur rejält när det dök upp känsliga ämnen. Har ett svagt minne om en nyhet från Aftonbladet där två tjejer blivit våldtagna i Märsta av ett invandrargäng och det blev ett gigantiskt rabalder som gjorde att många medlemmar snart hade väldigt starka känslor om varandra - som sen återspeglades i alla normala diskussioner.
Finns väl en anledning till att Flashback är bäst på en typ av diskussioner?

Jag var nog inte aktiv i forumet på den här tiden och kan därmed inte relatera till hur diskussionerna var då, men med det i åtanke så kanske min idé inte är den bästa hittills. Sådana diskussioner är varken önskvärda eller trevliga att läsa.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-05 12:59
Ursprungligen av Björnström:

Du ser ingen risk att diskussioner kring politik & religion skulle kunna skapa osämja mellan medlemmar som sedan sprids i resten av forumet? Som du ser av mina gruppförslag är det saker där man försöker hitta fler områden där man har saker gemensamt med andra - istället för tvärtom

Håller med till 100%

Däremot tror jag att det kan bli problem att hitta en kritisk massa (= tillräckligt många deltagare) för en del områden. T o m vissa av kategorierna här är ju rätt öde.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-26 14:41

Ett forum för de intresserad av Premier League.

Ursprungligen av livi:

Ett forum för de intresserad av Premier League.

Det vore ju enkelt att fixa och kul att följa. Kanske arrangera en 99mac resa?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-26 18:02

Låter som en god tanke, blir n0g lite debattering beroende på vilken match dock

Förvånansvärt få som är intresserade av att starta egna forum på 99mac?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-26 21:32

Kanske är matbakis från julen.

Bollar upp idén igen med grupper. Tror ni det passar bättre på Facebook eller finns det intresse för exempelvis en "Vi som använder Nikon" grupp på 99mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-05 12:34

Jag har två förslag.

Jag har sett att en hel del här verkar pyssla med fotografi så det låter ju som en given forumavdelning - nu finns ju i och för sig "Digitalfoto", men det är en underavdelning till "I praktiken". Om man istället gjorde "Foto" till en huvudavdelning skulle ju exempelvis Canon, Nikon, och Pentax-extremisterna kunna få varsin underavdelning. Dessutom tillkommer avdelningar för efterbehandling och kanske konstnärlig komposition etc. osv. Vill man ha spänning kan man skapa en särskild avdelning för kamerakrig.

Det andra förslaget kommer sig av att jag har sett en trend bland vänner och bekanta - nämligen ett tilltagande intresse för mat. Det handlar både om att laga god mat men också om hur och var man äter gott - restaurangtips. En avdelning för att odla matintresset helt enkelt. Men detta är kanske udda på ett datorforum.

Självklart ska religion och politik inte få förekomma, man kan ju tycka olika, och då kan det bli diskussioner - gud vad hemskt...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-05 14:24
Ursprungligen av Olav Rust:

Självklart ska religion och politik inte få förekomma, man kan ju tycka olika, och då kan det bli diskussioner - gud vad hemskt...

Det är bara att läsa nättidningarnas kommentarsfält så inser man att diskussioner ytterst sällan håller en anständig nivå i dessa ämnen.

  • Medlem
  • 2011-01-05 15:54
Ursprungligen av Olav Rust:

Självklart ska religion och politik inte få förekomma, man kan ju tycka olika, och då kan det bli diskussioner - gud vad hemskt...

Det kostar mer än det smakar. Det är dels ett drygt arbete för forumadministrationen att hålla koll på trådarna och medlemmarna, det är dels lätt att infekterad stämning sprider sig ut i resten av forumet.

1
Bevaka tråden