Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.04: Buggar och osnyggheter feedback-tråd

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag lanserar vi 99mac 4.04 - följande grejer är nytt & fixat:

Detta är fortsättningen på 99mac 4.02 feedbacktråden och sammanfattar både 4.03 och 4.04 uppdateringarna som släpptes 14:e respektive 17:e December.

Nya funktioner

  • Facebook Connect: Logga in på 99mac via ditt Facebook konto (inkl "like" knappar etc)

  • Tradera- En första version av kommande Tradera-integration på 99mac

  • 99mac epost - Vi har förbättrat epostfunktionerna rejält med möjlighet att avprenumerera och hantering för studsande epostadresser.

Förbättringar av sajten

  • Klick på egen avatar leder till avatarinställningar

  • Profilsidornaär fixade grafiskt.

  • Tydligare kategorier iforumlistningen.

  • Förbättrade länkar till "senaste inlägget" i forumlistningen.

  • Ordningen på Mac-forumen är nu fixad.

Förbättringar för gäster

  • Sajten är numera "oläst" istället för "läst" för gäster som inte besökt 99mac tidigare.

Ett antal buggar (och önskemål om kommande funktionalitet) har uppmärksammats och ligger planerade för kommande uppdateringar:

iPad/iPhone specifika buggar har en egen feedback-tråd:
http://www.99.se/feedback/283034-feedback-99mac-4-0-4-01-ipad.html

Tack för ett fantastiskt 2010!
Idag stänger vi utvecklingen för 2010 och är tillbaka den 3:e Januari igen. Sajten kör på som vanligt såklart men nästa uppdatering blir tidigast den 5:e eller 7:e Januari - vi har inte bestämt hur vi gör med klämdagen efter trettondagen.

Stort tack till utvecklarteamet som har kört fullt ös i så många veckor - ni är värda lite ledighet!

Senast redigerat 2010-12-17 15:46

99mac epost
Detta är egentligen en jättestor förbättring av sajten men som inte kommer synas så mycket för användarna. Den innehåller ett antal viktiga funktioner:

  • För första gången sedan sajten lanserades har vi nu en "bounce" funktionalitet som känner av om en epostadress studsar. Efter några få försök där din epostadress studsar tas den bort från framtida utskick.

  • Medlemmar som har studsande epostadresser får sina konton avaktiverade automatiskt och du får upp en gul ruta ovanför forumet som varnar dig om att din epostadress studsar. Du kan då ändra din adress till en fungerande epostadress.

  • Vi kommer i framtiden alltid inkludera en "avprenumerera" länk i utskick som gör att du aldrig mer får utskick.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-17 18:25

Saknar fortfarande "Anpassa" för Nya Inlägg.

Det är verkligen ett stort hinder att navigera utan att kunna välja vad man vill se. Gör att jag inte besöker sidan alls lika ofta längre.

Ursprungligen av zappee:

Saknar fortfarande "Anpassa" för Nya Inlägg.

Det är verkligen ett stort hinder att navigera utan att kunna välja vad man vill se. Gör att jag inte besöker sidan alls lika ofta längre.

Den finns med i listan ovan. Tar rätt mycket tid att fixa och det är bara du som rapporterat den som saknad såvitt jag vet så andra saker har gått före. Men den finns i backlog!

Ursprungligen av Björnström:

Den finns med i listan ovan. Tar rätt mycket tid att fixa och det är bara du som rapporterat den som saknad såvitt jag vet så andra saker har gått före. Men den finns i backlog!

Jag kan bekräfta att jag har precis samma fenomen. FF/IE.

Sedan vill jag bara få med den här från 4.02-tråden, eftersom den gick sönder i den uppdateringen: "Mina inlägg" verkar bara visa de trådar du har startat, inte de trådar du deltagit i.

Men 4.04 ser bra ut överlag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-17 19:18

Sidan hoppar fortfarande lite för högt upp så att avatarer kapas på toppen och dom utan avatarer syns inte namnet på. När man går till första olästa inläget dårå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-17 22:04

Nya inlägg-knappen ligger fortfarande i osynk i svarta resp bruna menyfältet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-18 00:28
Ursprungligen av Björnström:

Stort tack till utvecklarteamet som har kört fullt ös i så många veckor - ni är värda lite ledighet!

Tack till er som ger oss ett varmt och trevligt hem att umgås i på internet

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-19 23:07

Tyvärr så har jag märkt att det blivit mycket segare att surfa 99 sedan 4.0 med iPhone 4. Särskilt segt är det när man skall göra inlägg. Det hänger sig liksom och jag får klicka två gånger på svaraknappen. Är jag ensam med detta?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-20 08:34
Ursprungligen av MatsOlov:

Tyvärr så har jag märkt att det blivit mycket segare att surfa 99 sedan 4.0 med iPhone 4. Särskilt segt är det när man skall göra inlägg. Det hänger sig liksom och jag får klicka två gånger på svaraknappen. Är jag ensam med detta?

Det finns redan rapporterat, annars tas iOS buggar i denna tråd:

http://www.99.se/feedback/283034-feedback-99mac-4-0-4-01-ipad.html

Mvh Kainen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-19 23:19

Var eller hur ser man trådar som man deltagit i men inte startat?

Är inte version 4.04 en sån version man gärna skippar som websida annars?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-19 23:27
Ursprungligen av imaster:

Är inte version 4.04 en sån version man gärna skippar som websida annars?

Bazinga!

Jag fortsätter gärna att anmärka på att jag GÄRNA ser att det gamla teckensnittet kommer tillbaka. Annars så jag ärligt talat helt nöjd med nya 99.se och tycker att det verkligen var ett steg i rätt riktning.

Osnyggheter
Jag stör mig på att urlarna inte är så värst snygga och att sökningarna forwardar vilket gör att man int kan refresha samma sökning, eller att den inte fungerar om man startar om browsern.

T.ex. använder jag mig ofta av funktionen "Dagens inlägg" vilket med fördel kunde ha urlen http://www.99.se/dagens istället för att forwarda till t.ex. http://www.99.se/search.php?searchid=104770 . Förutom en snygg url får man även en url som går att ladda om för att uppdatera samt en url som kan användas som startsida i browsern.

(Samma gäller givetvis för alla andra söklänkar)

"Senaste" knappen länkar till http://www.99.se/nya/ medan "Nya inlägg" i headern länkar till den mycket fulare urlen http://www.99.se/search.php?do=getnew

Buggar
Om jag söker två gånger direkt efter varandra så får jag ett informationsmeddelande om att jag bör vänta ett par sekunder. Meddelandet är dock på engelska.

Ingen översättning existerar för "Will turn www.example.com....".
Ingen översättning existerar heller för "Automatically retrieve titles from external links".

Ursprungligen av air:

Osnyggheter
Jag stör mig på att urlarna inte är så värst snygga och att sökningarna forwardar vilket gör att man int kan refresha samma sökning, eller att den inte fungerar om man startar om browsern.

T.ex. använder jag mig ofta av funktionen "Dagens inlägg" vilket med fördel kunde ha urlen Sökresultat - 99mac istället för att forwarda till t.ex. http://www.99.se/search.php?searchid=104770 . Förutom en snygg url får man även en url som går att ladda om för att uppdatera samt en url som kan användas som startsida i browsern.

"Senaste" knappen länkar till Sökresultat - 99mac medan "Nya inlägg" i headern länkar till den mycket fulare urlen Sökresultat - 99mac

Här har du fina URL:er som du kan bokmärka:

Dagens Diskussioner: http://www.99.se/dagens/
Nya Diskussioner (sedan senaste besöket): Sökresultat - 99mac

Anledningen till att du forwardas är att det görs en sökning och att sökresultatet cachas. Du kan gå tillbaka till samma sökning hur många gånger som helst under en session men den är unik för dig. Använd ovanstående URL:er för bokmärken osv.

Varför URL:erna är annorlunda i svarta headerbaren vet jag inte - det måste vara en miss!

Ursprungligen av air:

Buggar
Om jag söker två gånger direkt efter varandra så får jag ett informationsmeddelande om att jag bör vänta ett par sekunder. Meddelandet är dock på engelska.

Ingen översättning existerar för "Will turn www.example.com....".
Ingen översättning existerar heller för "Automatically retrieve titles from external links".

Tack för tipset! Lätt att missa sånt här!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-26 16:39

Nu är det återigen problem med att sajten laddarnoerhört långsamt, fruktansvärt irriterande...framför allt på iOS-enhet.

Reklamen som spökar igen?

Troligen reklamen, inga problem här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-26 17:25

Något fel är där iaf och ruskigt irriterande med en sajt som aldrig laddas färdigt!

Ursprungligen av zinned:

Något fel är där iaf och ruskigt irriterande med en sajt som aldrig laddas färdigt!

Ja, det är reklamen som gör det. Utan reklam så är sajten snabb.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-26 18:20

...fbcdn.net är löjligt långsam.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-27 12:32
Ursprungligen av zinned:

...fbcdn.net är löjligt långsam.

Den är fortfarande långsam vilket gör att det är svårt att navigera runt här.

Facebook-kopplingen alltså, den bör göras om så den inte laddas/syns för inloggade medlemmar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-26 18:33
Ursprungligen av keptang:

Facebook-kopplingen alltså, den bör göras om så den inte laddas/syns för inloggade medlemmar.

Anledningen till att Connect knappen syns är att du kan koppla ihop ditt konto på 99 med ditt facebook-konto. Det gör att du kan logga in på 99mac med endast ett klick om du är inloggad på facebook.

Ursprungligen av Arvid:

Anledningen till att Connect knappen syns är att du kan koppla ihop ditt konto på 99 med ditt facebook-konto. Det gör att du kan logga in på 99mac med endast ett klick om du är inloggad på facebook.

Det är ju bra om man brukar logga ut, jag är alltid inloggad och ser inget behov i att koppla min 99-profil mot en Facebook-profil.

Man måste väl isåfall vara inloggad på Facebook ändå?
Så nyttan är väl väldigt liten, eller loggar folk ur sig från t.ex 99 men inte Facebook?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-12-26 22:17

Om jag trycker på ”mina inlägg” så kommer jag inte till mina inlägg.

Istället kommer jag till mina startade trådar.

Det gillar jag inte.

Har hela idén med "knappar" till respektive produkt/produktkategori övergetts helt?

Ser gärna en rad med Mac MacBooks Ipod iPad iPhone Vintage osv i ngn käck indelning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-27 15:34

Tittar våra utomordentliga 99-utvecklare på detta och kan informera oss dödliga?

Ursprungligen av zinned:

Tittar våra utomordentliga 99-utvecklare på detta och kan informera oss dödliga?

Ursprungligen av Björnström:

Idag stänger vi utvecklingen för 2010 och är tillbaka den 3:e Januari igen. Sajten kör på som vanligt såklart men nästa uppdatering blir tidigast den 5:e eller 7:e Januari - vi har inte bestämt hur vi gör med klämdagen efter trettondagen.

Stort tack till utvecklarteamet som har kört fullt ös i så många veckor - ni är värda lite ledighet!

På måndag är gänget tillbaka på kontoret igen!

Artiklar verkar fortfarande inte fungera, ingen möjlighet att kommentera längre? Det kanske hänger ihop med att den inte är publicerad än iofs.
[ATTACH="CONFIG"]28058[/ATTACH]
Webbläsaren heter Sleipnir Mobile, inte Sleipner.

Ursprungligen av keptang:

Artiklar verkar fortfarande inte fungera, ingen möjlighet att kommentera längre? Det kanske hänger ihop med att den inte är publicerad än iofs.
[ATTACH="CONFIG"]28058[/ATTACH]
Webbläsaren heter Sleipnir Mobile, inte Sleipner.

Det hänger ihop med publiceringsbuggen - tanken är ju att trådarna inte ska skapas förrän nyheten är publicerad...

Bevaka tråden