Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 2 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hittade ingen dedikerad diskussion för nästa generations iPad (rätta mig om jag har fel), bara lite strödda rykten, så jag tänkte vi samlar det i denna tråd.

Lansering
Det som kommit på sistone i ryktesväg är att produktionen ska starta i slutet av februari, men det är inte samma sak som lansering. Jag tror att iPad 2 kommer i april och att Apple helt enkelt behöver lite tid på sig för att bygga upp ett lager för att möta den enorma efterfrågan som kommer att uppstå (och tro mig, den kommer att sälja som smör).

Utseende
Det är troligt att utseendet blir ungefär som idag. Vissa rykten säger att den ska bli ännu tunnare och lättare, och det vore välkommet (speciellt det sistnämnda). Det finns "läckta" bilder på baksidor i plast, men det är osäkert på om det är äkta läckor eller något annat (jag låter åt att det inte är äkta).

Kamera/kameror
En kamera på framsidan för FaceTime känns nästan given, men finns ett gäng envisa rykten om att det blir en kamera på baksidan också. Personligen tycker jag det låter lite galet, vem står och fotar bilder med en hel iPad?

Skärm
Det pratas om en bättre skärm, för för att gå upp till Retina (där varje pixel = fyra pixlar) skulle det behövas en upplösning högre än 30 tum Cinema Display, så det känns inte så troligt att vi får se det. OLED-rykten kommer och går (inte bara för iPad - och hittills har det alltid varit felaktiga), men det ser ut att bli LCD även i fortsättningen vilket jag faktiskt hellre ser än OLED. Edit: Fel av mig, det blir inte högre upplösning än Cinema Display, men väldigt hög ändå.

USB
Det finns rykten om USB-port, rykten som eldats på av det kommande EU-kravet på att alla mobiler ska ha mini-USB-port för att förenkla sladdhelvetet (ibland har EU sina fördelar), men många är enda tveksamma till detta eftersom Apple vägrat ren USB-port ända sedan iPod kom för snart 10 år sedan.

SD-läsare
Det finns även rykten om SD-läsare (minneskort alltså, inte främlingsfientligt parti) och personligen skulle jag tycka det var en utmärkt idé, speciellt om Apple gör slag i saken och verkligen på allvar försöker göra iPaden till en fristående dator (och inte kräva anslutning till traditionell dator med iTunes som idag). Men jag är ändå tveksam till att det kommer på iPad, Apple är inte direkt kända för att vilja bygga in allsköns portar på deras mobila produkter (inte ens den lilla MBA har ju SD-läsare).

Nu har jag inte länkat källorna till alla dessa rykten för det var mycket på en gång, utan bara tagit det ur bakhuvudet. Men allting finns på MacRumors (förstås). Tvivlar ni på något kan jag gräva fram det.

Personligen hoppas jag på att Apple, som jag skrev ovan i samband med SD-läsare, på allvar gör iPad till en helt fristående dator och kapar navelsträngen till iTunes. Det finns massor av människor där ute som inte behöver dator, bredband eller något annat utan skulle klara hela sin datoranvändning på en iPad med 3G-kort i.

Senast redigerat 2010-12-10 14:30
Ursprungligen av Adrian B:

...för för att gå upp till Retina (där varje pixel = fyra pixlar) skulle det behövas en upplösning högre än 30 tum Cinema Display...

Nja, inte riktigt.

Om man gör varje pixel till 4 (mao man dubblar 1024 och dubblar 768), så hamnar man på 2048x1536, och då har man fortfarande en bit kvar till 30-tummarens 2560x1600.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, inte riktigt.

Om man gör varje pixel till 4 (mao man dubblar 1024 och dubblar 768), så hamnar man på 2048x1536, och då har man fortfarande en bit kvar till 30-tummarens 2560x1600.

Du har förstås rätt. Jag hade för mig att jag hade räknat på det förut och kommit fram till det, men det kan ju inte stämma. Hursomhelst är det ett ohyggligt antal pixlar som ska få plats och kunna drivas av grafikkretsar, så hur gärna jag än vill se Retina i iPad 2 så är jag tveksam till att det är tekniskt/ekonomiskt möjligt i dagsläget.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, inte riktigt.

Om man gör varje pixel till 4 (mao man dubblar 1024 och dubblar 768), så hamnar man på 2048x1536, och då har man fortfarande en bit kvar till 30-tummarens 2560x1600.

Vad jag har förstått så innebär begreppet retinadisplay inte att man tar föregående produkts upplösning*4 utan en retinadisplay är en skärm med en viss upplösning. Jag räknade lite på det och fann att en iPad med samma pixeltäthet som iPhone 4 faktiskt får högre upplösning än ACD, nämligen ca: 2526 * 1895 px. Helt galen upplösning med andra ord!

Ursprungligen av lill_postiZ:

Vad jag har förstått så innebär begreppet retinadisplay inte att man tar föregående produkts upplösning*4 utan en retinadisplay är en skärm med en viss upplösning.

Ja, det är ju rätt utifrån att det handlar om vid vilken upplösning man inte längre ser pixlar. Men i praktiken tror jag det handlar om att ta föregående upplösning x 4 eftersom det är busenkelt att skala upp gamla program och gammal grafik då 1 gammal pixel = exakt 4 nya pixlar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-10 14:26

Nja, nu har ju ACD 30" 2560x1600 pixlar och riktigt så mycket får inte en iPad med Retina-skärm. Dock fortfarande väldigt hög med sina 2048x1536 pixlar. Men så länge iOS kan hantera det (vilket det kan, med tanke på iPhone 4), så ser jag inte något problem för Apple att implementera den högre upplösningen. Det kommer att rendera i en skärm som kan visa bilder i fotografisk kvalité (+300ppi). Däremot är detta förstås förenat med en kostnadsfråga, men eftersom iPhone 4 inte blev mycket dyrare än föregångaren, så tror jag inte heller att iPad 2.0 blir mycket dyrare.

Jag tror absolut på att den kommer med en SD-slot. USB känns inte som en nödvändighet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-10 14:28
Ursprungligen av Jeppe_E:

Nja, nu har ju ACD 30" 2560x1600 pixlar och riktigt så mycket får inte en iPad med Retina-skärm. Dock fortfarande väldigt hög med sina 2048x1536 pixlar. Men så länge iOS kan hantera det (vilket det kan, med tanke på iPhone 4), så ser jag inte något problem för Apple att implementera den högre upplösningen. Det kommer att rendera i en skärm som kan visa bilder i fotografisk kvalité (+300ppi). Däremot är detta förstås förenat med en kostnadsfråga, men eftersom iPhone 4 inte blev mycket dyrare än föregångaren, så tror jag inte heller att iPad 2.0 blir mycket dyrare.

Jag tror absolut på att den kommer med en SD-slot. USB känns inte som en nödvändighet.

Problemet är ju inte skärmen som sådan, utan det grafikkort som krävs för att visa denna höga upplösning/antal pixlar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-10 14:46
Ursprungligen av kenjon:

Problemet är ju inte skärmen som sådan, utan det grafikkort som krävs för att visa denna höga upplösning/antal pixlar.

Okej.. 2048x1536=3 145 728 pixlar x 24 bitar = 9 347 184 byte => 10MB

Ser inte hur den högre upplösningen skulle begränsas av PowerVR SGX chipet som sitter i den nuvarande paddan. Men det lär ju finnas bättre processorer nu än för ett år sedan. Däremot är det ju en fråga om hur battarikapaciteten påverkas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-10 15:20

Undrar om den rent formmässigt kommer likna Iphone 4 (kantig design). Det som talar emot vore väl att en kantig enhet inte kan "fiskas" upp lika enkelt från ett bord.

Snart börjar ryktena om kamera på baksidan blir överväldigande. Nu skriver även Reuters att det blir så:
Reuters Reports Next-Generation iPad to Offer Front and Rear Cameras - Mac Rumors

Jag skulle se det som högst troligt att det blir en sådan kamera, även om jag fortfarande är tveksam till nyttan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-12 22:29
Ursprungligen av Adrian B:

Snart börjar ryktena om kamera på baksidan blir överväldigande. Nu skriver även Reuters att det blir så:
Reuters Reports Next-Generation iPad to Offer Front and Rear Cameras - Mac Rumors

Jag skulle se det som högst troligt att det blir en sådan kamera, även om jag fortfarande är tveksam till nyttan.

Nyttan? Men det är ju helt nödvändigt! För mitt användande av Face Time alltså. Min dotter använder för det mesta den bakre kameran, för att filma sin dotter, när vi facetimar. Så att jag, den lillas mormor, kan få se vad det lilla underverket gör

Ursprungligen av Eva:

Nyttan? Men det är ju helt nödvändigt! För mitt användande av Face Time alltså. Min dotter använder för det mesta den bakre kameran, för att filma sin dotter, när vi facetimar. Så att jag, den lillas mormor, kan få se vad det lilla underverket gör

Ah, jo det är ju en finess som faktiskt är användbar, det har jag också använt på iPhone, men det skulle bli lite mera klumpigt med iPad. Och jag tror inte många kommer att gå omkring och fota med en iPad

Ursprungligen av Adrian B:

USB
Det finns rykten om USB-port, rykten som eldats på av det kommande EU-kravet på att alla mobiler ska ha mini-USB-port för att förenkla sladdhelvetet (ibland har EU sina fördelar), men många är enda tveksamma till detta eftersom Apple vägrat ren USB-port ända sedan iPod kom för snart 10 år sedan.

Har inte det där ryktet dykt upp i huvudena på obegåvade kretiner som inte kan läsa EU-dokument? Sist jag kollade bestod det hela i att laddare till mobiltelefoner (inte iPads) antingen ska ha en micro-USB-kontakt direkt på sladden eller ha möjlighet att ansluta något med en micro-USB-kontakt på.

Texten med överenskommelsen finns att läsa här. Märk väl att Apple följde överenskommelsen fullt ut fyra år innan den ens fanns, och att den inte är ett EU-krav utan en frivillig överenskommelse mellan EU och mobilbranschen.

Ursprungligen av Adrian B:

SD-läsare
Det finns även rykten om SD-läsare (minneskort alltså, inte främlingsfientligt parti) och personligen skulle jag tycka det var en utmärkt idé, speciellt om Apple gör slag i saken och verkligen på allvar försöker göra iPaden till en fristående dator (och inte kräva anslutning till traditionell dator med iTunes som idag). Men jag är ändå tveksam till att det kommer på iPad, Apple är inte direkt kända för att vilja bygga in allsköns portar på deras mobila produkter (inte ens den lilla MBA har ju SD-läsare).

Jag är skeptisk till att det blir någon SD-läsare, just med tanke på vad som står i den sista parentesen. Det är såklart möjligt, men inte utan att den kommande iPaden åtföljs av något iPhoto-liknande i stället för en simpel bildvisare.

Ursprungligen av Samuel K:

Har inte det där ryktet dykt upp i huvudena på obegåvade kretiner som inte kan läsa EU-dokument? Sist jag kollade bestod det hela i att laddare till mobiltelefoner (inte iPads) antingen ska ha en micro-USB-kontakt direkt på sladden eller ha möjlighet att ansluta något med en micro-USB-kontakt på.

Texten med överenskommelsen finns att läsa här. Märk väl att Apple följde överenskommelsen fullt ut fyra år innan den ens fanns, och att den inte är ett EU-krav utan en frivillig överenskommelse mellan EU och mobilbranschen.

Ah, det var mer än jag själv visste, jag har inte heller läst själva överenskommelsen utan bara det som filtrerats genom andra sajter. Det gör ju USB-kontakten än mer osannolik.

Ursprungligen av Samuel K:

Jag är skeptisk till att det blir någon SD-läsare, just med tanke på vad som står i den sista parentesen. Det är såklart möjligt, men inte utan att den kommande iPaden åtföljs av något iPhoto-liknande i stället för en simpel bildvisare.

Det sistnämnda vore väldigt trevligt, det är lite frustrerande hur simpel Bilder-appen iOS fortfarande är, går inte ens att kolla datum på en bild.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-12 22:34

Jag hoppas verkligen att det blir retinadisplay. Har inte ni också blivit bortskämda av iPhones underbara skärm? Själv saknar jag den skärpan då jag använder min iPad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-12 23:31
Ursprungligen av Eva:

Jag hoppas verkligen att det blir retinadisplay. Har inte ni också blivit bortskämda av iPhones underbara skärm? Själv saknar jag den skärpan då jag använder min iPad.

Ja, jag får faktiskt hålla med dig...man blir bortskämd.

Ursprungligen av Eva:

Jag hoppas verkligen att det blir retinadisplay. Har inte ni också blivit bortskämda av iPhones underbara skärm? Själv saknar jag den skärpan då jag använder min iPad.

Jo, varje gång jag använder iPad. Men frågan är om det är tekniskt/ekonomiskt möjligt redan nu till iPad 2? Det behövs kraftfull grafik för att driva den upplösningen, samtidigt som det inte får urlaka batteritiden nämnvärt. Och så ska det vara möjligt att tillverka skärmarna i stor skala (vi snackar miljoner och åter miljoner) och så får det inte kosta för mycket. Jag hoppas förstås att de fixar det, men jag satsar inte pengar på det.

Läste just detta, håller nog med att det inte är så troligt med en 7 tums iPad. ”Apple lanserar Ipad-mini 2011” | Prisjakt Pryl

Känns som att lite av grejen med iPad försvinner om man gör den mindre.

Ursprungligen av monkey_man:

Läste just detta, håller nog med att det inte är så troligt med en 7 tums iPad. ”Apple lanserar Ipad-mini 2011” | Prisjakt Pryl

Känns som att lite av grejen med iPad försvinner om man gör den mindre.

Att journalisterna ens räknar sånt där trams som en nyhet. Eller jo, det vore ju en nyhet om de skulle släppa en 7-tums iPad efter att Steve Jobs totalsågat idén och i det närmaste idiotförklarat alla som tror att det går att komma undan med en tablet med liten skärm. Man kan ju aldrig säga aldrig, men det är väl ungefär lika sannolikt som att att nästa iPad även får 5,25-tums diskettläsare och parallellport.

Apropå skärmstorlekar tror jag inte att den kommer att bli större heller, för den delen. Är det något Apple hållit hårt på ända sedan iPhonen kom är det att skärmstorleken ska vara totalt oförändrad med undantag för tiondels millimetrar, vilket känns ganska vettigt eftersom det som satt sig i muskelminnet då funkar även med nästa iPhone/iPod Touch. Skulle tippa på att de gör precis likadant med iPad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-23 11:06

Om det kommer en modell till av iPad, med en annan storlek så tror jag att den i så fall blir större, inte mindre än nuvarande.

Det enda ryktet kring storleksförändring som jag köper rakt av är det om att Apple ska minska den svart kanten runt skärmen en aning (bara någon mm).

(Dock skulle det ställa till det för alla tillverkare av skal och fodral, men Apple brukar sällan ta hänsyn till sådant.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-28 09:38

kommer strax upp en nyhet på första sidan där digitimes rapporterar att det är 100dagar kvar till iPad 2 lämnar fabriken.

MacRumors visar lite bloggbilder på hur formen av iPad 2 förmodas vara...

Next-Generation iPad With Tapered Sides and iPod Touch-Like Form Factor? - Mac Rumors

Mera rykten: Apple prepares three versions of iPad 2 for 2011, says sources

Dock: Detta är Digitimes, som ibland har rätt men mer än en gång haft helt fel också, så applicera lagom mängd salt...

Läst igenom artikeln och den är helt substanslös - nån ryss som hört någon säga att nästa iPad får en usb-port, kombinerat med detta eviga ältande om EU-överenskommelsen om mobilladdare. Således ännu ett fall av teknikskribenter som saknar begåvningsresurserna att inse att (1) att iPad inte är en mobiltelefon och (2) att Apple följt sagda överenskommelse sedan innan den fanns.

Det behövs bara en skribent med hjärnbrist och ett gäng släpphänta bloggare som återupprepar skiten så har man skapat ett rykte

Bra med lite motvikt

Angående detta med USB som Samuel K tog upp förut så verkar MacRumors ha läst på nu:

There has been considerable speculation about whether Apple will be able to meet the requirements of the micro-USB standard, as the company currently uses a proprietary 30-pin dock connector for charging and interfacing with computers over USB. But based on the original Memorandum of Understanding (PDF) signed in June 2009, it appears that Apple can comply with the regulations by including with the iPhone a small adapter to interface either directly between the dock connector and micro-USB or between the USB connector on the end of the existing charging cable and micro-USB.

In order that compatibility of as many Mobile Phones as possible with a Common EPS [external power supply] may be enabled, if a manufacturer makes available an Adaptor from the Micro-USB connector of a Common EPS to a specific non-Micro-USB socket in the Mobile Phone, it shall constitute compliance to this article.

Consequently, Apple will not be required to abandon the 30-pin dock connector currently in use on the iPhone or include a separate micro-USB interface directly on the device for charging purposes.

Läs hela: European Commission Moves Forward on Micro-USB Smartphone Charging Standard - Mac Rumors

Jag är väldigt nyfiken på vad Gruber syftar på när han skriver:

There are all sorts of reasons why Apple probably doesn’t want to release a 7-inch iPad. But I say take a step back, and think only about the problem. The problem is that it’s nice, for certain tasks, to be able to hold a tablet in one hand, but you can’t do that with the current iPad. I think Bray’s mistake is assuming that using a 7-inch display is the only way to solve that problem.

Jag får en känsla av att han sitter på insiderinfo om hur iPad 2 ser ut...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-12-31 14:48
Ursprungligen av Adrian B:

Jag är väldigt nyfiken på vad Gruber syftar på när han skriver:

There are all sorts of reasons why Apple probably doesn’t want to release a 7-inch iPad. But I say take a step back, and think only about the problem. The problem is that it’s nice, for certain tasks, to be able to hold a tablet in one hand, but you can’t do that with the current iPad. I think Bray’s mistake is assuming that using a 7-inch display is the only way to solve that problem.

Jag får en känsla av att han sitter på insiderinfo om hur iPad 2 ser ut...

Ja, den där sista mening fick mig att grunna lite...typisk Gruber-vink om att han kanske vet något...:)

Bevaka tråden