Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera starthårddisken från installations-DVDn?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2010-12-25 16:44

Hur får man fram/upp diskutility när man startat på från installations skivan?

När du kommit förbi språkvalet kan man välja avsluta installationsprogrammet, du kan se att det finns val uppe
i menyn i överkant. "Skivverktyg" kan du starta där.

  • Avstängd
  • 2010-12-25 20:23

Haha, såg det när jag gått förbi och installationen börja men då våga jag inte avbryta... snacka om kallsvett innan det var klart och faktiskt inget försvann från "förra" installationen.
Behövde bara uppdatera lite av OS:ets filer igen... puh

När du sätter upp ett konto efter installationen, ställ ner behörigheten på det, då minskar du risken
att du kastar bort filer.

Att köra som "Administrator" behövs inte vid dagligt bruk.
Skapa ett konto "Admin" med full behörighet och aktivera "Snabbt användarbyte".

behöver du Administrera - byt användare - swich!

Alt B är att ge fasen i systemmappen....

  • Avstängd
  • 2010-12-25 20:43

Tack!

Anledning till att jag ville köra Skrivverktyget från installationskivan var att det inte gick att reparera startHDn på vanligt sätt enligt Skrivverktyget från StartHDn.
Nu försvann ju felet iom installationen så nu ska jag klona den för säkerhets skull.. kan ju vara hårdvaru-problem.

Tipsar om Applejack som gör det möjligt att reparera startskivan samtidigt som man startar om datorn. Lite enklare än att "kladda" med DVD-skivan.

- installera
- starta om och håll ned Kommando + S
- skriv in "applejack auto restart" och tryck retur
- hårddisken repareras och de vanliga städrutinerna körs också, sen startar maskinen om på nytt.

  • Avstängd
  • 2010-12-25 22:25
Ursprungligen av Anders Täpp:

Tipsar om Applejack som gör det möjligt att reparera startskivan samtidigt som man startar om datorn. Lite enklare än att "kladda" med DVD-skivan.

- installera
- starta om och håll ned Kommando + S
- skriv in "applejack auto restart" och tryck retur
- hårddisken repareras och de vanliga städrutinerna körs också, sen startar maskinen om på nytt.

Ok, ska prova det också när jag får fel igen. Tack

1
Bevaka tråden