Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirus på Mac OS = idioti?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 12:19

Hej, efter några urspårade inlägg i en tråd om gratis antivirus försöker jag flytta den principiella av-debatten hit. Vissa tycker man kan köra antivirus på sin Mac. Andra tycker att det är onödigt, eller t o m dåligt. Vad tycker du? Ska se om jag kan ratta ihop en poll...

1. Mac OS kan omöjligen (tekniskt, logiskt, fysikaliskt) få trojaner, virus eller annat otyg.
2. Mac OS har inga virus - än. Och ganska få trojaner och annat otyg.

Kan väl kanske expanderas till
1. Mac OS kan omöjligen (100% tekniskt, logiskt, fysikaliskt omöjligt) få trojaner, virus eller annat otyg.
1.a Detta gäller även för alla framtida uppdateringar av Mac OS.

2. Mac OS har inga virus - än. Och ganska få trojaner och annat otyg.
2.a risken är så liten att den i praktiken är försumbar. Alla som använder mina datorer har ett säkert och upplyst beteende, och kostnaden för antivirus är så hög för mig att jag väljer att inte köra Antivirus. Mac OS är säkert nog för mig.
1.b Även om det skulle visa sig fel så kommer jag hinna upptäcka och höra om detta och någon kommer producera en lösning som jag kan ta del av innan jag drabbas. Jag behöver ingen som i förväg bygger och testar såna lösningar.
1.c Även om det skulle visa sig fel och jag INTE hinner skydda mig så har jag lätt den tid och de pengar över som behövs för att lösa problemen i efterhand.
2.d risken är så liten, men kostnaden är också så liten att jag kör både hängslen o livrem.
2.e någon annan (chefen, it-avdelningen, frugan, mina windowskompisar) tvingar mig att köra antivirus, men jag gör det under protest.
2.f jag tjänar pengar på att sälja antivirus så jag försöker övertala folk att det finns virus i varje vrå, och att alla är farliga för Mac. Bu!

Jag är 2.d själv, vad är ni?

Senast redigerat 2010-12-25 12:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-24 00:23

Antivirus på Mac OS = idioti?

MEN, ärligt... du behöver inget antivirus program till mac! Trots alla teoretiska resonemang som framförts hittills, om att man tar det säkra före det osäkra, så är det bara slöseri med tid och ett tvångsmässigt försökt att framkalla paranoia. Den dagen det kommer virus till macen kommer det bli en världsnyhet, och den hålet kommer täppas av Apple själva inom några dagar.

Ursprungligen av ibish:

Den dagen det kommer virus till macen kommer det bli en världsnyhet, och den hålet kommer täppas av Apple själva inom några dagar.

Det är precis så som det inte har varit de gånger som det har varit aktuellt med säkerhethål, rootkit och annat otyg hittils. Istället har det kommit en väldigt anonym säkerhetsuppdatering med tiden. För något år sedan var det ett väldigt omtalat hål i bind som bland annat skeppas i OS X Server. Linux hade en fix inom dagar (timmar?). Jag minns inte hur många månader det tog för Apple att skicka ut en fix (som dessutom redan fanns klar) men snabbt gick det inte.

Apple är bra på att bygga bra program för filmer och bilder, men det finns mycket att önska när det gäller säkerhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-24 15:45
Ursprungligen av Marcus K:

Det är precis så som det inte har varit de gånger som det har varit aktuellt med säkerhethål, rootkit och annat otyg hittils. Istället har det kommit en väldigt anonym säkerhetsuppdatering med tiden. För något år sedan var det ett väldigt omtalat hål i bind som bland annat skeppas i OS X Server. Linux hade en fix inom dagar (timmar?). Jag minns inte hur många månader det tog för Apple att skicka ut en fix (som dessutom redan fanns klar) men snabbt gick det inte.

Apple är bra på att bygga bra program för filmer och bilder, men det finns mycket att önska när det gäller säkerhet.

Ja, fast det där är teoretiska aspekter, och teoretiska faror. I o m att ingen i praktiken drabbas av de här sporadiska säkerhetshålen så är det inte heller någon brådska (även om det givetvis hade varit till det bättre om det åtgärdades snabbt). Frågan är bara om företagen som gör antivirusprogrammen hade varit snabbare på att upptäcka och åtgärda "hoten" än Apple själva. Tills motsatsen bevisats, och någon faktiskt råkar illa ut p g a att inte använda antivirusprogramvara så avråder jag alla från att lägga tid på de här hypotetiska hoten.

Sluta skräm upp varandra i onödan!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-24 18:57

(Detta inlägg var bara relevant i den tråd det flyttades från. God Jul!)

Ursprungligen av ibish:

Ja, fast det där är teoretiska aspekter, och teoretiska faror. I o m att ingen i praktiken drabbas av de här sporadiska säkerhetshålen så är det inte heller någon brådska (även om det givetvis hade varit till det bättre om det åtgärdades snabbt). Frågan är bara om företagen som gör antivirusprogrammen hade varit snabbare på att upptäcka och åtgärda "hoten" än Apple själva. Tills motsatsen bevisats, och någon faktiskt råkar illa ut p g a att inte använda antivirusprogramvara så avråder jag alla från att lägga tid på de här hypotetiska hoten.

Sluta skräm upp varandra i onödan!

Ibish, skriv en egen tråd - eller ta en av alla de befintliga - där man diskuterar om huruvida virusprogram på Mac OS är idioti. Här ville jag diskutera erfarenheter av Sophos - för de av oss som redan bestämt oss för att köra program som kan skydda oss och resten av pc-världen mot trojaner, virus och otrevligheter.

Skulle gärna skriva ett längre svar till dig, men om du inte ens kan bemöda dig om att läsa redan gjorda inlägg så är du inte värd nåt mer av min tid. God Jul!

Senast redigerat 2010-12-25 15:20
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-25 15:26

Det fanns inget alternativ som riktigt passade mig. Jag hade gärna haft ett antivirusprogram installerat om det inte vore för att de program jag har testat antingen är dyra (Symantec/Norton) bökiga att använda (ClamX) eller segar ner maskinen så att den blir obrukbar (Sophos). Så tillsvidare får jag försöka ha råd med att fixa problemet i efterhand om det skulle dyka upp.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-25 15:38

Belackarna har hotat med virus för Mac OS X sedan dag ett. Tio år har nu gått och ännu inget virus. Behöver man säga mer eller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-12-24 19:04

...för de av oss som redan bestämt oss för att köra program som kan skydda oss och resten av pc-världen mot trojaner, virus och otrevligheter. Ha ha ha kul.

Virusprogram på Mac ÄR idioti, ibish har rätt.

Sedan säger ditt dryga avslutande att du nog kan sitta där tills Jesus kommer tillbaka och harva efter Windows-virus på din Mac.
Ingen tackar dig, ingen bryr sig.

Du jobbar på bolaget som kränger dem va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-24 19:30

Att köra med antivirus på mac för att skydda Windows är som att köpa 60 sms-biljetter på bussen, bara för att någon random passagerare som själv inte köpt färdbevis inte ska behöva åka dit på biljettkontrollen. Någonstans måste man dra gränsen! Oavsett om programmet i fråga heter Sophos, eller gud vet vad, så är det SLÖSERI med tid. Vi väljer mac för att vi inte VILL bry oss om antivirus och skadade register... Det här är en PC-fråga, och borde inte ens vara det heller, då det är Microsofts ansvar att hitta en lösning på problemet, som de själva medverkat till att skapa från början.

Vad är nästa steg? Att vi ska öppna våra trådlösa nätverk så att stackars grannen ska kunna kolla sin Facebook? Återigen, någonstans måste man dra gränsen när det gäller omtanke. De flesta som kör på med PC gör det för att det är billigast... och köper man det billigaste, då får man stå sitt kast när det gäller bekvämlighet.

Det här svaret må uppfattas som OT, men det är frågan som är logiskt fel från början. Många nya switchers blir onödigt paranoida av liknande inlägg!

Sluta skräm upp varandra... det är ju för fan jul!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 12:29

2 e (variant på 2 c). Jag har kört Windows så länge att jag har rutin på att backa upp det jag tycker är viktigt och inte är rädd att formatera och installera om OS:et om jag mot förmodan inte skulle hinna skaffa ett antivirusprogram när det kommer ett skadligt virus till Mac.

Jag är punkt 2 själv, helt övertygad om att du representerar punkt 2f.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 13:49
Ursprungligen av Goflorp:

Jag är punkt 2 själv, helt övertygad om att du representerar punkt 2f.

Jag håller med Goflorp. FUD skapat av anti virus företagen och som switcher har väldigt svårt att släppa.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 15:34
Ursprungligen av Goflorp:

Jag är punkt 2 själv, helt övertygad om att du representerar punkt 2f.

Mmm... Du är rolig du Goflorp. Jag kanske skulle be om 5% av intäkterna på gratisnedladdningen av Sophos... 5% av jättemånga nedladdningar á noll kronor... *klicketklick* å nej, det blir ju noll! Kanske t.o.m en faktura på bandbreddskostnaden.
Men om jag - som inte är verksam i Sverige och inte kan få intäkter därifrån - postar på ett svenskt forum så kommer det bli ännu fler gratisnedladdningar i Sverige, då tjänar jag ju ännu mer! (Obs: ironi!)
Har inte än listat ut hur jag ska tjäna pengar på ClamXav, nån som har tips? 5% av nedladdad open-source källkod!?

För den icke-ironiska generationen: Jag representerar inte Sophos eller nån annan försäljare av antivirus eller andra säkerhetsprogram. Jag tjänar inga pengar på det jag postar om på 99.se. Däremot verkar jag ha trampat i ett getingbo när jag tog upp denna fråga.

Borde förstås ha tagit bort den rena 2:an och tvingat folk att välja 2a-f. Miss av mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-25 15:48

Ingen som reflekterat över varför Sophos ger bort sin skit gratis?

"...And these hackers aren't just mischief-makers—by targeting your computer or applications you use, these criminals are out to steal and profit from your valuable personal information."

Saxat från Sophos hemsida (argumentet är på George W Bush-nivå). I mina öron låter det som det är just vad Sophos själva gör, eller är kapabla till. Man kanske ska fråga sig om man ska ge ett okänt gratisprogram tillgång till hela systemet, om man nu är så pass paranoid och tror att man kommer drabbas av virus och trojaner. Man kan lika väl tolka det som att Sophos är en trojan som utger sig för att skydda mot andra trojaner, trojaner som bara Sophos kan upptäcka och se!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-12-25 13:42

På jobbet så vill IT-avd gärna att vi som kör Mac ska köra någon slags antivirus, mest av princip.
Så nu håller jag på att utvärderar Symantecs, verkar fungera hyfsat, inte allt för mycket resurser som går åt.
Om det ändå ingår så varför inte, lär väl komma nåt så småningom och annars kanske man räddar någon stackars Winuser.

1
Bevaka tråden