Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DLNA på min mac?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2009-04-17 18:02

Har precis köpt en tv som har dlna inbyggt. Jag vet att Apple inte stödjer detta, men finns det något sätt att kringgå detta så jag kan bla streama musik från min mac till tv:n med hjälp av dlna?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-08-08 03:51

Undrar samma sak.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-08-08 09:16

Hej Mats Olov

Har du själv testat, för jag laddade ner 2 olika av de programen som stog som gratis, vilket visade sig att man var tvungen att köpa för att få dom att fungera. Sedan är jag lite "dum i huvudet" när det gäller hur man använder liknande program och behöver förmodligen lite hjälp att komma igång med kommunikationen mot TV:n

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-11 16:52

Jag har inte testat något från den sidan, använder ju AppleTV, men har testat ett program mot PS3 och det funkar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-11 20:09

Jag har testat Twonky på min Mac Mini G4. Fungerar "as advertised".
Felet ur min synpunkt är att min tv (Samsung UE40B7050) inte kan spela annat än MP2, WMV och DIVX vilket inte duger för mig. Jag har mest MP4, H264, MKV och andra HD-format.

  • Medlem
  • 2009-12-28 20:28

TwonkyMedia har rea på TwonkyMedia Server. 50% rabatt t o m 2009-12-31,
se TwonkyMedia Promotions Page.

  • Medlem
  • 2009-12-30 18:15

Bara till Windows

  • Oregistrerad
  • 2009-12-30 18:23
Ursprungligen av Jordi:

Bara till Windows

?? Det är ju samma release oavsett om du kör windows, linux eller mac.

  • Medlem
  • 2009-12-31 00:53

Ok, är det alltså mjukvara till mediaspelare?

Senast redigerat 2009-12-31 01:07
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-31 16:19

Nej, det är mjukvara till en mediaserver som en DNLA-mediaspelare sedan kan hämta media från.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-23 16:41

Någon som har ett konkret tips på mjukvara för DNLA, dvs. någon beprövad produkt? Jag har alla mina mediafiler på en Mac Pro och jag skulle gärna vilja kunna spela upp dem dels i en nätverksansluten Samsung TV och dels i en Tvix HDN1... Tacksam för alla förslag!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-23 16:50

Jag tror XBMC stödjer DNLA. Kan vara värt att prova.

//Rob

twonky fungerar även enligt kille på apples diskussions forum...

Apple - Support - Discussions - DLNA - Streaming content from internet ...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-24 10:48

Okej tack, men är det ingen här som har egen erfarenhet av den här typen av produkter?

Testa Twonky, den funkar, kör den själv på mitt NAS, inga konstigheter.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-24 12:25

Okej, är det Twonky Server som man ska kika på då?

Ursprungligen av lensv:

Okej, är det Twonky Server som man ska kika på då?

Ja, någon annan mediaserver har inte Twonky.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-25 12:03

Javisst ja... Tänkte först på Twonky Manager, men den ser jag nu bara är för Windows. Finns det ingen demo att ladda ner förresten?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-25 14:26

Tack keptang! Ska ta och göra en utvärdering så fort som möjligt.

En fråga till andra mediafluktare här på forumet... Vad använder ni för produkter för att se på video etc. i era hem (DLNA verkar ju tyvärr ha ett högst begränsat utbud när det gäller Mac).

Jag använder DLNA coh vanlig fildelning till min Popcorn samt PS3.

Popcorn hanterar i stort sett vlket format som helst = Fildelning
PS3 är ganska begränsat i vilka format den tar = DLNA, där datorn får hantera omkodning till ett format som PS3 stöder.

Har du en mediaspelare som tar i stort sett vad som helst (Popcorn/Twix m.fl.) så skulle jag skippa t.ex Twonky och enbart använda fildelning.

Din TV lär troligtvis endast stöda DLNA, så det är det du får använda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-25 14:54
Ursprungligen av keptang:

Har du en mediaspelare som tar i stort sett vad som helst (Popcorn/Twix m.fl.) så skulle jag skippa t.ex Twonky och enbart använda fildelning.

Kör du med NFS då? Har själv testat med Samba med det verkar inte funka i kombinationen Mac/Tvix

Har kört CIFS(samba) och NFS mot min Popcorn, båda fungerar fint.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-26 11:55

Hmm... Jag antar att du måste ange uid/pwd någonstans i dina Popcorn-inställningar för att komma åt dina shares med CIFS. För bara browsa funkar väl inte? Lyckas du även streama HD-video över detta protokoll förresten (har läst lite om div. begränsningar här)?

Ang. NFS... Vilken klient/mjukvara använder du i OSX?

OS X har inbyggd NFS-server.
NFS shares on Mac OS X (Leopard)
How to Share Directories over NFS with Mac OS X

Det är inga som helst problem att streama HD (1080p) över CIFS.
Jag anger bara username/password i Popcorn för en användare som har access till datorn.
Browsar jag nätverket från Popcorn så måste jag ange user/password när jag försöker komma in på något som är utdelat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-26 12:26

Okej, i Twixen syns alla Sambautdelningar, men innehållet är tomt och det dyker tyvärr inte upp någon inloggningsruta

Får se om jag gör ett försök med NFS (skulle dock helst vilja ha en grafisk överblick över allt som är utdelat i OSX)...

På den andra länken tror jag det finns länkat en applikation där man gör utdelningarna grafiskt för NFS.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-26 15:36
Ursprungligen av keptang:

På den andra länken tror jag det finns länkat en applikation där man gör utdelningarna grafiskt för NFS.

Jo, jag såg den, men det känns ändå som att totalöverblicken blir lite sisådär den vägen. Jag har dock lyckats få till en kontakt med CIFS nu. Tyvärr går lösenordet okrypterat över nätet (vilket jag normalt är allergisk mot), men jag kör på den lösningen så länge...

Tack för hjälpen i alla fall!

/Ps. Keptang = betala notan?

Ursprungligen av lensv:

/Ps. Keptang = betala notan?

Korrekt!

Bevaka tråden