Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android vs iPhone - hur stor är skillnaden egentligen?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det hade varit kul att höra vad ni Android mobilanvändare saknar för funktioner jämfört med en iPhone - och vad ni har som iPhone saknar!

Jag har bara pillat kort på några Android mobiler och tyckt att dom var lite "konstiga" och väldigt annorlunda min iPhone så det blev kortvariga test.

Men jag utgår ifrån att dom saknar bland annat följande:

- Anslutning till iTunes
- Uppspelning av AAC musik från iTunes
- Uppspelning av filmer etc köpta via iTunes Store
- Köpa program från iTunes AppStore
- AirPlay
- Koppling till Mobile Me (inkl push-synkning)
- Find my iPhone
- Dessutom passar inga Apple tillbehör till någon Android mobil - dvs allt som använder "iPod kontakt" - som är den enda standardkontakten som finns inom Mp3/Mobil marknaden.

Det finns säkert en massa alternativ till ovanstående - berätta gärna mer!

Rätta mig om jag har fel men jag har hört följande om Android:

- Inte alla Android mobiler/surfplattor har tillgång till Android Market? (t ex Toshia Folio 100)
- Dom flesta mobiler levereras med modifierade Android OS från respektive mobiltillverkare eller mobiloperatör.
- Det finns en mängd olika OS på marknaden - från OS 1.6 till nyaste 2.3 och när man köper en mobil/surfplatta kan det ingå vad som helst.
- Det går inte lätt att uppdatera från OS 1.6 till t ex 2.3 genom en "iTunes uppdatering"?

Särskilt ni som bytt från iPhone till någon form av Android är välkomna att delta i diskussionen!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-20 11:59

Har en kompis som har en X-10 Mini Pro och jäklar vilket krångel det är. Otympligt att uppdatera OS:e, inte möjligt via en mac som jag förstått det hela över huvudtaget. Krångligt med att hitta av alla inställningar på den då just den menyn verkar mycket ostrukturerad i just den telefonen.

En djungel innan man kan stänga av radion att det startar så fort man stoppar in hörlurarna och suger ut allt batteri.

Vart den berömda öppenheten är åt har jag ingen aning. Detta ska tilläggas är som ovanstående inget genomförligt test utan helt enkelt iakttagelser vid användning vid kortare perioder.

Jag gick över från att ha haft 2 iphones till en nexus one från HTC i februari i år.

Skulle aldrig gå tillbaka till iphone om inte apple gjorde något magiskt!

Jag saknar INGET som har med itunes att göra. Jag lägger mina låtar direkt på minnes kortet och i de flesta fall kör jag med spotify. Jag behöver inte hålla på och synca med itunes utan google syncar med molnet (kontakter, några inställningar och sånt). När det kommer uppdateringar behöver jag inte heller vara beroende av någon dator med itunes på. Dom installerar telefonen direkt genom att ladda ner den och sedan starta om typ.

I android så kan jag:
Använda en app som visar namnet på den som ringer när någon ringer (slå upp mot hitta.se,vemringde mm)
använda voip appar som integreras med standard dialern.
ha widgets på hemskärmen och inte bara en massa läknar till appar.
Jag får inte en ful popup i mitten när något händer(sms,mail osv). Jag får en fin ikon uppe till vänster och kan sedan läsa mer genom att dra ner status-baren.

Jag behöver altså aldrig någon dator för att använda min android telefon. Jag kan använda vilken dator som helst för att dra över musik/vad jag vill till telefonen. Minneskortet går även att byta ut upp till 32gb. (jag har bara 4gb idag).

Här kan ni se hur många telefoner som kör vilken android version:
Platform Versions | Android Developers

Min nexus one kör 2.2 och kommer snart att få 2.3.

Jag saknade INGA appar när jag gick över från iphone. Alla jag hade fanns till android eller så hittade jag andra som hade samma funktioner eller bättre.

Eftersom jag i många år användt google calendar och alla andra google tjänster så är jag mkt mer nöjd med android eftersom där syncas allting automatiskt och man slipper krångla med långa guider om hur man ställer in exchange sync och sånt mellan iphone och google.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-20 13:42
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jag gick över från att ha haft 2 iphones till en nexus one från HTC i februari i år.

Skulle aldrig gå tillbaka till iphone om inte apple gjorde något magiskt!

Jag saknar INGET som har med itunes att göra. Jag lägger mina låtar direkt på minnes kortet och i de flesta fall kör jag med spotify. Jag behöver inte hålla på och synca med itunes utan google syncar med molnet (kontakter, några inställningar och sånt). När det kommer uppdateringar behöver jag inte heller vara beroende av någon dator med itunes på. Dom installerar telefonen direkt genom att ladda ner den och sedan starta om typ.

I android så kan jag:
Använda en app som visar namnet på den som ringer när någon ringer (slå upp mot hitta.se,vemringde mm)
använda voip appar som integreras med standard dialern.
ha widgets på hemskärmen och inte bara en massa läknar till appar.
Jag får inte en ful popup i mitten när något händer(sms,mail osv). Jag får en fin ikon uppe till vänster och kan sedan läsa mer genom att dra ner status-baren.

Jag behöver altså aldrig någon dator för att använda min android telefon. Jag kan använda vilken dator som helst för att dra över musik/vad jag vill till telefonen. Minneskortet går även att byta ut upp till 32gb. (jag har bara 4gb idag).

Här kan ni se hur många telefoner som kör vilken android version:
Platform Versions | Android Developers

Min nexus one kör 2.2 och kommer snart att få 2.3.

Jag saknade INGA appar när jag gick över från iphone. Alla jag hade fanns till android eller så hittade jag andra som hade samma funktioner eller bättre.

Eftersom jag i många år användt google calendar och alla andra google tjänster så är jag mkt mer nöjd med android eftersom där syncas allting automatiskt och man slipper krångla med långa guider om hur man ställer in exchange sync och sånt mellan iphone och google.

Du beskriver några enstaka saker som är bättre än iPhone. Det ska medges. Sen har ju Google fördelen (om man nu kan säga så) av att inte ha något samarbete med skivbolagen, som ställer krav på hur musik ska hanteras på enheten. Men visst, det är ju inget som vi som konsument ska behöva bry oss om. Däremot tycker jag att det är mycket smidigare att dra över filerna från iTunes (speciellt på mac, då jag har allt där, och inte vill bläddra till olika filer där de fysiska filerna finns).

Man använder ju givetvis det som passar ens egna behov, men trots några enstaka funktioner som är bättre på Android, så tycker jag att en iPhone känns grymt mer enhetlig och polerad än en Android, både på utsidan och insidan.

Just nu känns Android farligt nära Nokia-spåret, dvs att man slänger in så mycket skit som möjligt, och hoppas att den har åtminstone något som passar alla.

Jonas - kan du bekräfta det jag skrev i första inlägget att allt stämmer?

Intressant att du är så nöjd! Tror du det beror på att du kör en Google mobil istället för en "klon" som kör modifierade Android OS? Jag har läst många historier på amerikanska sidor om t ex Droid som moddat OS:et hårt.

En fråga: Hur gjorde du med all musik och filmer som du redan köpt i iTunes Store? (eller hade du inget sånt)
Jag har nog lagt mellan 5.000-10.000kr på sånt genom åren och vill inte lägga dom pengarna på nytt.

Jag kör också Google Apps för mail men synkar kalendrarna via Mobile Me och det fungerar 100%.

En sista fråga: Använder du Windows?

Jag kan tilllägga att tittar man på en SE x10 mini så är nog iphone betydligt bättre. Ska man ha en bra android telefon får man kika på nexus one, nexus s, htc desire, htc desire hd, galaxy s, htc desire z om man ska ha något som liknar iphone (bra skärm osv).

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jag kan tilllägga att tittar man på en SE x10 mini så är nog iphone betydligt bättre. Ska man ha en bra android telefon får man kika på nexus one, nexus s, htc desire, htc desire hd, galaxy s, htc desire z om man ska ha något som liknar iphone (bra skärm osv).

Kanske dags för ett test helt enkelt? "iPhone mot Android - på Mac"

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jag kan tilllägga att tittar man på en SE x10 mini så är nog iphone betydligt bättre. Ska man ha en bra android telefon får man kika på nexus one, nexus s, htc desire, htc desire hd, galaxy s, htc desire z om man ska ha något som liknar iphone (bra skärm osv).

Efter att ha använt en X10 mini kompletterar jag med att en sån här också är att föredra. X10 mini är så liten att användarupplevelsen blir rejält lidande, och precis vad jag skulle vänta mig från en visionslös mobiltillverkare som bara famlar i blindo i hopp om att hitta något "eget". Skulle någon på Apple föreslå något liknande tror jag vederbörande skulle flyga tvärs över Cupertino med ett fotavtryck där bak.

Det var väl lite OT, men för att återgå till huvudspåret tycker jag skillnaden kan summeras i användarupplevelse. En kompis till mig sade förnöjt efter två veckor med sin Android-mobil att han var så glad över att äntligen börja förstå den. Han är självklart jättenöjd, inte tal om annat, men jag tycker att det är ett väldigt talande exempel.

Jag personligen saknar inget av det du skrev. (även om vissa faktiskt saknas)

Såhär har jag upplevt det:
- Anslutning till iTunes
skönt att slippa

- Uppspelning av AAC musik från iTunes
funkar fint, men man får flytta låtarna själv till telefonen. (funkar inte med AAC DRM utan bara vanlig AAC)

- Uppspelning av filmer etc köpta via iTunes Store
detta tror jag inte funkar alls. Har aldrig köpt någon film i itunes.

- Köpa program från iTunes AppStore
Dom är självklart inte kompatibla. Men många apps finns för både android och ios. Tex shazam, spotify osv..
Jag saknar inga apps från min ipnone. har hittat ersättare för allt.

- AirPlay
Aldrig sett nyttan med det eftersom jag har dedikerade htpc och squeezebox i alla rum här hemma.

- Koppling till Mobile Me (inkl push-synkning)
googles tjänster anser jag bättre för detta. Speciellt kalendern som har fler funktioner.

- Find my iPhone
Det finns på nya htc desire hd och z (med nya HTC sense) då kan man tracka den på htcsense.com

- Dessutom passar inga Apple tillbehör till någon Android mobil - dvs allt som använder "iPod kontakt" - som är den enda standardkontakten som finns inom Mp3/Mobil marknaden.
Detta stämmer, men min N1 kör mini usb och 3.5 hörlur som är ganska standard det oxå.

Jag använder ubuntu på min stationära dator, men har även en macbook pro med OSX samt en Ipad.
Dvs inget windows någonstans.

Notera att TS fråga är ställd till dem som använder en Android-telefon, det är inte en förfrågan om synpunkter på Android/iPhone i största allmänhet

Vänligen respektera också andras rätt till andra åsikter än er egen.

Ursprungligen av Björnström:

- Anslutning till iTunes

I mitt tycke den absolut största fördelen med Android jämfört med iOS. Den dagen jag avinstallerade iTunes var den lyckligaste dagen i mitt digitala liv. Nu har jag iofs vant mig vid att ha ett fungerande filsystem på nallen, men jag ryser inombords av lycka varje gång jag arbetar med någon som sitter på en iPhone och glatt kan göra saker som han bara kan drömma om.

Citat:

- Uppspelning av AAC musik från iTunes
- Uppspelning av filmer etc köpta via iTunes Store

Jag har aldrig handlat musik eller film digitalt, så det berör inte mig. Däremot gillar jag skarpt att kunna föra över mina tusentals låtar från mina hundratals köpta CD till min nalle med ett enkelt drag and drop.

Citat:

- Köpa program från iTunes AppStore

Ser ingen skillnad alls mellan den och Android Market i det avseendet. App Store är iofs snyggare, men det rör mig inte i ryggen. Sedan AppBrain kom - motsvarigheten till Genius på iOS - så är det trivialt att hitta det du är ute efter också.

Citat:

- AirPlay

Vet inte vad det är, har aldrig använt.

Citat:

- Koppling till Mobile Me (inkl push-synkning)

Hade inte MM ens på den tiden jag hade iPhone. Är mycket nöjd med kopplingen mellan Android och Googles gratistjänster (Docs, Calendar, Contacts), även om jag bara använder dem för privat bruk och kör min professionella synkning mot företages Exchangeservrar istället.

Citat:

- Find my iPhone

Är det någon sorts trackingtjänst för stulna eller förkomna enheter? I så fall finns naturligtvis motsvarigheten för Android. Tillsammans med helt krypterat filsystem på ditt SD-kort f.ö., vilket gör att ingen kan komma över din information om du blir av med nallen, även om de är smarta nog att genast koppla bort den från nätet...

Citat:

- Dessutom passar inga Apple tillbehör till någon Android mobil - dvs allt som använder "iPod kontakt" - som är den enda standardkontakten som finns inom Mp3/Mobil marknaden.

Jag har inte haft några svårigheter att finna bordsställ, bil- och reseladdare (de enda tillbehör jag någonsin använt) med micro-USB-kontakt, något som i princip alla Androidnallar använder. Det är mycket möjligt att utbudet av t.ex. externa högtalar och dylikt är sämre, har aldrig använt något sådant.

Citat:

Rätta mig om jag har fel men jag har hört följande om Android:

- Inte alla Android mobiler/surfplattor har tillgång till Android Market? (t ex Toshia Folio 100)

Rätt. Köper man en sådan får man vackert ladda ner det man är intresserad av från tillverkarens hemsida istället.

Citat:

- Dom flesta mobiler levereras med modifierade Android OS från respektive mobiltillverkare eller mobiloperatör.

Ja, i alla fall idag. Det är rätt nyligen som det gått upp för mobiltillverkarna att ett "rent" Androidoperativ är en konkurrensfördel, och vi har plötsligt börjat se nya telefoner från tillverkare som LG och ZTE som kommer rena. Personligen tror jag alla utom HTC, Samsung och SE kommer köra rent i framtiden, eftersom det blir så mycket lättare för mindre aktörer att sälja på det sättet och eftersom marknaden tagit emot de rena lurarna så entusiastiskt.

Citat:

- Det finns en mängd olika OS på marknaden - från OS 1.6 till nyaste 2.3 och när man köper en mobil/surfplatta kan det ingå vad som helst.

Ja och nej - det finns en massa enheter ute, med olika versioner av Android installerade. Men det är inte så att du inte vet vad som kommer när du köper din enhet - i alla fall inte om du öht bryr dig om att kolla upp tekniska spec innan köp av elektronik...

Citat:

- Det går inte lätt att uppdatera från OS 1.6 till t ex 2.3 genom en "iTunes uppdatering"?

Det beror helt på vilken lur du har. Har du en ren Androidlur - som min Nexus One - får du en OTA (over the air) uppdatering när google skickar ut en ny version. Då är det bara att trycka på OK och vänta en stund. För tillverkare som HTC, Samsung och SE som tillverkar egna gränssnitt ovanpå Android måste användarna vänta på att de tillverkarna skickar sina uppdateringar också, vilket det kan vara både si och så med - sämst i klassen är SE, som hittills konsekvent legat en till två versioner efter alla andra, även om de i.o.m. lanseringen av sin playstation-android-hybrid nästa år verkar ha fattat galoppen och lagt sig till med senaste versionen.

Citat:

Särskilt ni som bytt från iPhone till någon form av Android är välkomna att delta i diskussionen!

Jag hade privatimporterad origial-iPhone, sedan 3G, sedan 3Gs innan jag bytte till Nexus One. I princip hela anledningen till bytet stavas iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-20 16:25
Ursprungligen av Björnström:

- Dessutom passar inga Apple tillbehör till någon Android mobil - dvs allt som använder "iPod kontakt" - som är den enda standardkontakten som finns inom Mp3/Mobil marknaden.

Rätt att tillbehören inte kan komma med. Men jag tycker du är orättvis när du pratar om enda standardkontakt. Mini-usb har varit en standard för många tillverkare, och numera gäller micro-usb. (Sen finns ju 2,5mm och 3,5mm hörlurspluggar, men det är ju på audiosidan)

Ursprungligen av Björnström:

- Det går inte lätt att uppdatera från OS 1.6 till t ex 2.3 genom en "iTunes uppdatering"?

Uppgradering ska ske Over-The-Air, men det finns ett problem i att tillverkarna moddar sina OS och sen inte gör en moddning av nya versioner från Google, så användarna fastnar med gammal Androidversion.

Ursprungligen av Björnström:

Särskilt ni som bytt från iPhone till någon form av Android är välkomna att delta i diskussionen!

Jag har inte bytt, men har lovat mig själv att ta en noggrann titt på Android (och vad mer som kan finnas) om 18 månader när jag ska upgradera från fyran. Gotta keep myself (and Apple) honest...
Eftersom jag var tidig med iPhone så är det många som glatt trycker upp sina andra smartphones under näsan på mig och hoppas jag ska bli lite sur och defensiv... men jag bara frågar dem vad de tycker funkar bra/dåligt och gratulerar dem till deras köp.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

- Uppspelning av AAC musik från iTunes
funkar fint, men man får flytta låtarna själv till telefonen. (funkar inte med AAC DRM utan bara vanlig AAC)

Mycket intressant! Det skulle ju innebära en mycket lägre tröskel för flytt. Åtminstone i USA kan man uppgradera sin gamla iTunesköpta DRM-media för en tilläggskostnad (tror det var 30 cent per låt).

Jag har utöver min iPhone 4 även en HTC Desire. Det jag inte kan vara utan är en liten widget på hemskärmen som förkunnar de nästa noteringarna i kalendern etc. iOS är trots sin förträfflighet uselt på notifieringar. En brist som jag ser det är att HTC'n har begränsat minne utöver minneskortet och många appar installeras endast på internminnet, så när jag nyligen skulle göra en uppdatering av mjukvaran fick jag avinstallera en hel drös appar för att få fritt 25 MB minne till uppdateringen. Jag har aldrig försökt mig på att lägga in film eller musik på HTC'n så jag kan inte uttala mig om det.
Men om jag tvingades välja mellan iPhone och Android så vinner iPhone.

Det här var väl en jätteintressant diskussion?

Det är nästan lite Mac vs PC all-over-again på så sätt att vissa (exempelvis jag) förespråkar enhetlighet (en tillverkare - ett OS - en tjänsteleverantör - en AppStore) medan den andra sidan vill ha allt "fritt" vilket också kräver mer kompetens och mer fixande. Precis som Mac vs Windows!

För den som "satsat" på iPhone och köpt program, musik samt tillbehör som högtalare och iPod-kit till bilen osv så går det nästan inte att byta till en Android utan en rejäl insats. Precis som Apple tänkt sig gissar jag

1
Bevaka tråden