Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple räknar med att sälja 6 miljoner iPad 2 per månad

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 15:58

6 miljoner gånger säg 4000kr i snitt blir väl 24 miljarder kronor - i månaden? Med 40% marginal så tjänar dom alltså 10 miljarder kronor i månaden då. AAPL någon?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-17 12:52
Ursprungligen av Björnström:

6 miljoner gånger säg 4000kr i snitt blir väl 24 miljarder kronor - i månaden? Med 40% marginal så tjänar dom alltså 10 miljarder kronor i månaden då. AAPL någon?

Du tror väl inte på fullaste allvar att de har 40% marginal på sina produkter?

Finns en mängd olika produktionsrelaterade kostnader i en tillverkningsindustri som tillkommer.De har säkerligen en yieldrate på 95% vilket innebär att de kasserar 5% av alla tillverkade iPads.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-23 21:14
Ursprungligen av Jeppe_E:

Du tror väl inte på fullaste allvar att de har 40% marginal på sina produkter?

Finns en mängd olika produktionsrelaterade kostnader i en tillverkningsindustri som tillkommer.De har säkerligen en yieldrate på 95% vilket innebär att de kasserar 5% av alla tillverkade iPads.

Man behöver inte tro, siffran nämns i diverse artiklar... kommer inte exakt, men Apples vinstmarginaler ligger kring 40%. Googla om det låter för bra för att vara sant! (jag själv orkar inte, men behöver heller inte övertygas)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-23 22:39
Ursprungligen av Jeppe_E:

Du tror väl inte på fullaste allvar att de har 40% marginal på sina produkter?
.

iPad Gross Margins Will Impact Apple - TheStreet

Nu har ju isuppli en väldokumenterat god förmåga att dra fram siffror och slutsatser ur ändalykten, men även om komponentpriserna stämmer så var det där med vinstmarginal aningen krångligare senast jag kollade. Visst är det till exempel programvara på en sån där iPad? Och den marknadsförs på något sätt, eller hur? Och hur var det nu, är det gratis att hyra produktionslinor i Kina? Och så vidare. Så länge iPaden inte till hundra procent utvecklas, tillverkas, marknadsförs och distribueras av förslavade oompa-loompas saknas några rader i kalkylen.

Jag kan kontra genom att meddela att vanliga ficklampsbatterier har en vinstmarginal på över åttio procent (sant!), med den logik som tillämpas. Lik förbannat är det ingen som blir mångmiljardär den vägen, vilket antingen borde betyda att det där med vinst är mer komplicerat än försäljningspris minus komponentpris, eller att det är dags att skissa fram konspirationsteorier. Dock inte sagt att Apple gör rejäla vinster. Men tror man på fullaste allvar att nästan hälften av priset på iPad är ren vinst, är det väl tveksamt om man är så lämpad att handla med aktier utan att åtminstone sätta sig ner och försöka tänka en liten stund till.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-12-16 18:24
Ursprungligen av ;:

"vilket gör att totalt fem tillverkare levererar tryckskärmar till iPad 2."

Innebär detta är kvalitén på skärmarna till iPad2 kommer skilja sig? Hela 5 olika tillverkare låter lite riskabelt enligt mig. Känns som någon tillverkare kommer ha sämre kvalité eller bild och det blir en lottodragning beroende på vad man får för skärm på sin..

Ursprungligen av Pontzy:

"vilket gör att totalt fem tillverkare levererar tryckskärmar till iPad 2."

Innebär detta är kvalitén på skärmarna till iPad2 kommer skilja sig? Hela 5 olika tillverkare låter lite riskabelt enligt mig. Känns som någon tillverkare kommer ha sämre kvalité eller bild och det blir en lottodragning beroende på vad man får för skärm på sin..

Hur många ställen tillverkas iMac och iPhone på (för att inte tala om underleverantörer av delar) runt om i världen? Antagligen rätt många.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 22:04
Ursprungligen av ;:

Jag tror knappast Apple är det enda företaget som tar delar från olika underleverantörer till samma produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-17 13:51

jag tror Apple har 42% marginal på iPad och 60% på iPhone4

Ursprungligen av ;:

DAX att köpa APPL för den som har några !
Så att säga!

OM/När USD/Sek vänder så kan det bli en bra affär!

1
Bevaka tråden