Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söka efter ansikte i iPhoto '11?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Ja som rubriken tyder, hur söker jag per namn i ansikten i iPhoto 11' ?

Eller iaf sortera per namn? Har sorterat lite manuellt men hallå? Mac??

Har 208 ansikten vilket gör det jobbigt att leta reda på just det där man vill ta en titt på

Tack på förhand

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-22 00:25

Öppna iPhoto, ställ dig t ex i "Bilder", klicka på "Sök" nere till vänster, kommer upp en ruta där, klicka på trekanten inne i sökrutan, välj alternativet "Alla", skriv i namnet du söker och de bilder med de ansikten du har associerat till namnet dyker upp? Kanske...

Enkelt, längst ner i v hörn har de satt ett sök-förstoringsglas.
Klicka på "Ansikten" under Bibliotek och sedan på förstoringsglaset, skriv ett namn.
Klart

Tack för svaren!!

Goflorp: När jag gör detta, precis som du beskrivit, så får jag upp händelser där tex. "Erik Wallqvist" är taggad, men även "Erik Folkare" (drar slutsatsen att namnet "Erik" är det som visas.

Jag vill alltså bara i mappen ansikten, som du pekar på längst upp i din bild, söka på ansikten... Säg att jag vill få fram ansiktet "Erik Wallqvist", Så får jag inte fram vart han ligger i mappen "ansikten", utan som ovan beskrivit, bara händelser som han är med i. Men då även andra "Erik"

Ja ni fattar.... Hur gör jag?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-23 14:02

Gör som jag skrev ovan, när du skrivit i namnet Erik Wallqvist i sökrutan, gör ett mellanslag efter, då smalnas sökresultatet av, och om du trycker två mellanslag ändras resultatet ytterligare.
När jag provade med mitt förnamn, så efter 2 mellanslag fick jag bara taggade på mitt ansikte.
Det blir iallafall 3 olika resultat, utan mellanslag efter, med ett och med två mellanslag.
Det är bara att testa ;D

Ingen skillnad med mellanslag.... Plus att jag ser ändå bara bilder i händelser, vill hitta ansiktet i mappen ansikten. Förstår du ?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-24 00:15

Nu vet jag inget mer, men om du ställer dig i "Ansikten", går upp till menyn och väljer "Innehåll" samt väljer "Ordna bilder" och väljer "Efter namn" så kanske det underlättar?

Ordnade efter namn, men jag kan ju inte ens skriva t.ex. erik för att komma till Eriks ansikten, vilken SK*T!! Börjar tröttna, kommer väl nån "fix" snart

"Det finns 9077 namnlösa ansikten i ditt bibliotek" ....

1
Bevaka tråden