Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ECC minnen till min iMac 27"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2010-12-20 11:08

Jag tror den heter 4,11, den senaste som Apple släppte.

Mitt problem är att hitta en 8GB uppgradering till den, jag vet att man inte behöver ha ECC minnen men jag vill ha det eftersom jag antar att det är vad jag fick med den?

I vilket fall som helst har jag sökt igenom ett antal trådar här på forumet men alla verkar länka till Non-ECC, har även försökt på prisjakt och andra webbsidor men jag hittar massa väldigt billiga NON-ECC DDR3 minnen, inga som har ECC.

Har ni några bra källor?

Imac stöder väll inte ECC minnen? Köper du sånna lär nog inte datorn starta. Men jag är inte 100%

  • Oregistrerad
  • 2010-12-20 11:20

Dom enda mac'arna som stödjer ECC är MacPro och XServer - ECC är gjort för servrar som ska gå dygnet runt där det inte får finnas ett endaste litet minnesfel. ECC står för Error Correction vilket betyder att minnen fixar fel automatiskt. sådant tar OS hand om annars.

Ursprungligen av swehack:

Jag tror den heter 4,11, den senaste som Apple släppte.

Den senaste iMac-familjen, som kom i somras, heter 11,2 och 11,3.

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/index-imac.html

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2010-12-20 16:19

Då kanske det var 11,4, tack för hjälpen Jesper.

Tack även till er andra för jag var tydligen ute och cyklade i nattmössan som trodde att man fick ECC minne i min iMac.

Ursprungligen av swehack:

Då kanske det var 11,4, tack för hjälpen Jesper.

Nej, det finns ingen 11,4.

Som jag skrev tidigare så heter de senaste iMac-modellerna 11,2 (21,5-tums skärm) och 11,3 (27-tums skärm).

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2010-12-22 14:09

Jag får ursäkta mig igen Jesper, du har helt rätt.

~ >: system_profiler |grep 11
      Model Identifier: iMac11,3

Jag har bestämt mig för att dessa bör fungera bra men jag är alltid osäker när det gäller hårdvara så jag frågar här där det finns folk som kan.

Kingston 2048MB DDR3 PC3-10600 1333MHz (KVR1333D3S8S9/2G) (SODIMM)

Eftersom jag köpte den med 2x2GB så hoppas jag bara kunna utöka i de två lediga platserna med två av dessa, men jag oroar mig för att blanda.

Enligt http://support.apple.com/kb/HT3011 ska den ha levererats med just PC3-10600 minnen så det bör fungera va?

Edit: Oj nu märkte jag att det var 240 pins och inte 204, jag får leta vidare!

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2010-12-22 16:05

Hittade 204 till slut, detta bör fungera bra va?

Kingston ValueRAM - Minne - 2 GB - SO DIMM 204-stifts - DDR3 - 1333 MHz - CL9 - 1.5 V - ej buffrad - icke ECC

Det ska ju fungera ihop med de befintliga två 2GB stickorna jag fick från Apple.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-22 18:19

Dessa köpte jag, funkar bra:

Misco.se - Hitta rätt minne

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2010-12-23 12:57

Skitbra tips Hjopek, tack för det. Misco.se verktyget funkade inte så bra utan produktnummer till hands men Kingstonverktyget gav mig väldigt mycket hjälp.

1
Bevaka tråden