Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

printserver

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2010-12-22 22:41

Har två datorer, G3 + G4. Båda går med 10.4.11
Så har jag en Laserskrivare HP Laserjet 5MP, den skriver ut väldigt bra, men går inte att ansluta till dessa datorer, Jag har fått den gratis, vilket passar min mycket tunna plånbok. Den har en vanlig printerkabel Local/Talk + IEEE 1284C + IEEE1284B, inget av detta passar till datorerna.

Fram till nu har jag kunna köra via en PB3400 (9.1) som jag kopplat till nätverket. I den har jag LocalBridge programvara. Men nu kan jag omöjligt nå PB längre. Av en för mig outgrundlig anledning så funkar det inte längre AFT-protokoll är fel.Har till och med laddat ner 9.1 igen, men det blir ingen skillnad.

Så hörde jag att man kan skaffa en printserver som kopplas in i nätverket. Någon som vet en lämplig sådan till lågt pris.

PS. Önskedrömmen är en laserskrivare i färg, men var hittar man sådana billigt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-22 23:00

Billigt hittar man en så'n i Leksand, t ex:
Dell 3010cn laserskrivare | Dalarna | Blocket

Utan att ha kollat specifikt - men Dell har notoriskt dåligt stöd/drivrutiner för Mac... Kolla noga innan köp. Sök också efter trådar här på forumet ang färglaserskrivare. HP är sällan fel.

Här på kontoret har vi en DLink DPR 1061 printserver. Två USB-portar och en sån där bamsig stenåldersparallellport som brukar sitta på PC. Till den står kopplad en HP 5200-laser som kan fås att fungera med min iBook med 10.4.11.

Fast då finns det ju iofs riktiga drivrutiner för mac till denna skrivare. Om det inte finns inbyggda drivrutiner i OSX till din gamla 5MP kan du kolla efter GIMP-drivrutiner. Eller köra på nån "generic", allmän laserskrivare. Jag kan exvis få en HP 6L att fungera från min iBook med GIMP-drivrutiner när skrivaren är inkopplad på en gammal tänkpadda med XP och delas ut därifrån.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2010-12-25 20:06

Jag har ju en laserskrivare och drivrutin till HP Laserjet 5. Problemet är bara att det inte går att koppla den till G4an. Det är därför jag behöver en printserver.

Ursprungligen av torin:

Har två datorer, G3 + G4. Båda går med 10.4.11
Så har jag en Laserskrivare HP Laserjet 5MP, den skriver ut väldigt bra, men går inte att ansluta till dessa datorer, Jag har fått den gratis, vilket passar min mycket tunna plånbok. Den har en vanlig printerkabel Local/Talk + IEEE 1284C + IEEE1284B, inget av detta passar till datorerna.

Varför köper du inte en Localtalk till Ethernet adapter billigt på eBay?
Farallon iPrint Adapter LT for LocalTalk Printers - eBay (item 230565192179 end time Dec-26-10 09:52:00 PST)

Sök på "localtalk" så dyker det upp en massa grejer. Sen kör du skrivaren via vanliga nätverket.

Alternativt så köper du ett JetDirect kort med Ethernet som monteras direkt i skrivaren (antagligen bättre!):
HP JetDirect J2552 ethernet network card HP LaserJet - eBay (item 320633085157 end time Jan-18-11 19:44:44 PST)

1
Bevaka tråden