Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med RDC via VPN

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-19 22:10

Hej!

Jag har ett märkligt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har en VPN-koppling till mitt jobb som jag använder för att koppla upp mig med för att sedan gå med MS Remote Desktop Connection mot servrar på jobbet.
Detta har slutat fungera, jag vet inte exakt när, det kan ha med ny internetlina hemma eller installation av MS Office 2011 att göra.
VPN kopplingen funkar bra och jag kan pinga servern. RDC hittar den dock inte.

Det intressanta är att jag kan koppla upp mig på VPNet med min iPhone och köra remote desktop med appen "RDP Lite".

Jag kan även koppla upp datorn via tethering mot iPhonen (som går på samma trådlösa som datorn annars gör) och då fungerar RDC. Men när jag kör direkt på datorns trådlösa så funkar det alltså inte.

Det verkar alltså som att det inte är några problem med internet-kopplingen eller det trådlösa och inte heller med själva RDCklienten i sig.

kan problemet sitta i hur min dator kopplar upp sig på det trådlösa? Finns det någon inställning eller så som jag missar?

Tacksam för hjälp,

Axel

  • Oregistrerad
  • 2010-12-19 22:24

Kör du senaste versionen av Remote Desktop? Använd CoRD istället den är bättre.
Kan vara så att protokollet uppdaterats på serversidan men du sitter med en gammal klient i din mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-19 23:00

Tack för svaret!

Jag kan ju koppla mig med Remote Desktop-klienten när jag tethrar med telefonen (som i sin tur kör på det trådlösa) så klienten fungerar ju i sig.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-20 10:49
Ursprungligen av axpax:

Tack för svaret!

Jag kan ju koppla mig med Remote Desktop-klienten när jag tethrar med telefonen (som i sin tur kör på det trådlösa) så klienten fungerar ju i sig.

Sorry, missade den detaljen. När du kör tethrar med telefonen som kör på samma bredbandsuppkoppling säger du att det fungerar? Hur gör du då? Du måste väl köra tethering mellan 3G och Wifi och inte trådlösa nätet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-22 20:02

Telefonen är uppkopplad på wifi. Jag slår på internetdelning i telefonen och kopplar upp datorn mot telefonen. På så sätt använder jag mitt trådlösa närverk för tt komma åt internet, men inte via datorns airportkoppling.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-05 10:54

Jag har äntligen löst detta. Den enda skillnaden jag kunde se mellan när jag var uppkopplad som vanligt och när jag var uppkopplaf via telefonen var IP rangen. Jag ändrade det vanliga trådlösa till att dela ut samma IP range som telefonen gör och då fungerade det.
Antagligen kan det vara något som krockar om man har samma på de olika näten...

1
Bevaka tråden